Близо 80% от асансьорите във Варна, произведени преди 2005 г., са опасни. Това заяви в интервю за Дарик председателят на Българската асансьорна асоциация Илия Златанов. Според него единственият начин старите съоръжения да удължат живота си и да се предотвратят инциденти, е да се направят ремонти, за да може асансьорите да отговарят на всички съвременни изисквания.
Част от нормите за безопасност включват изправността на въжетата и спирачките, както и на самата кабина. „Опасни са всички асансьори, които не отговарят на европейските норми и са с изтекъл ресурс. Съоръженията в административните сгради са с изтекъл ресурс след 15 години, а в жилищните – след 25 г. Но дори и даден асансьор да е на 50 г., ако често се поддържа, той няма как да е опасен“, коментира Златанов.
По негови думи дори и по-новите асансьори трябва да имат устройство, отговарящо на съвременните изисквания. Поставянето му струва на един блок между 8 и 10 хиляди лв. годишно.
„Има програми и технологии, с които на половин цена може да се реновира даден асансьор. Така той може да работи още поне 25 години и ще бъде енергоефективен и максимално безопасен. От спестената електроенергия само за 5 години съоръжението ще си избие капиталовложението. България има близо 90 000 асансьора, ако се направят тези енергоспестяващи машини, това ще е икономия на енергията колкото генерират 3 и 4 блок на АЕЦ Козлодуй“, обясни Златанов. В България надзорът върху качеството и безопасността на асансьорните съоръжения се осъществява от Агенцията за метрологичен и технически надзор към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Според Златанов страната ни е единствената, която има държавен и частен надзор, като дори в бившите съветски републики контролът се осъществява само от частни фирми. „При нас след частния минава и държавен, като това се прави с цел облагодетелстване на определени кръгове. Всеки месец се заделят между 2 и 5 милиона лева за тази дейност. Това е рекет и мафия“, смята председателят на асансьорната асоциация.
Той препоръча на всички хора, които живеят в кооперации със стари асансьори, да не се возят на тях, тъй като са опасни за живота. „Равносилно е да се качиш на въже между два високи блока и да ходиш по него“, завърши Златанов.