Без съкращения в корабостроителницата. Засега
Без съкращения в корабостроителницата. Засега / dariknews.bg

Съкращения във Варненската корабостроителница тази година не се предвиждат, тъй като заводът има достатъчно работа. Това заяви председателят на Управителния съвет на "Булярд - корабостроителна индустрия" Димитър Желев.

За последните 6 месеца са освободени само 15 служители от администрацията. В момента в предприятието работят около 1000 човека, съобщи изпълнителният директор на предприятието Ивелина Манчева. Според нея е напълно възможно в един момент, преминавайки от един етап на строителство в друг, да се наложи да бъдат освободени хора. Не е ясно обаче кога и как ще стане това, заяви Манчева.

Тъй като корабостроенeто е цикличен процес, има моменти, в които е небходима много работна ръка. В следващ момент обаче са нужни по-малко хора, обясни изпълнителният шеф на варненския завод за кораби.

„Финансовият резултат на Булярд за изминалата година няма да е от най-добрите. Важно е обаче, че продължаваме да строим", обяви Димитър Желев. Председателят на Управителния съвет на дружеството разкри, че инвестиции тази година ще бъдат ограничени до поддръжка и ремонт на съоръженията. 2-3 милиона ще бъдат вложени само за най-насъщните неща като скелета, подръжка на кранове и някои други неща.

Търговският кораб „Марциана" бе официално предаден днес на Марциана Шипинг - дъщерно дръжество на „Индустриален холдинг България" АД, които са собственици на варненската корабостроителница. 9800-тонният многоцелеви кораб е вторият търговски кораб на холдинга. "Марциана" е застрахован за 16 млн. долара. Корабът ще разполага с 20 души екипаж, ще плава под малтийски флаг, като се очаква до края на януари да замине на първия си рейс.

През тази година варненската корабостроителница ще построи 4 нови кораба. За 2011 година заводът има заявени 2 поръчки за нови плавателни съдове.

"Индустриален холдинг България" ще бъде принуден да смени флага на петте речни пасажера, които притежава. В момента корабите плават под роден флаг, но ще минат под по-удобния малтийски защото се облагат с ДДС. „В закона за ДДС е написано, че с данъка не се облагат чартъри в открито море. А река Дунав е международен воден път", посочи Желев, който е и основен акционер на „Индустриален холдинг България".

Българското правителство да създаде удобни данъчни условия както за моряците, така и за корабособствениците. Правилата за тонажната такса и бункероването трябва да са много ясно написани и тълкувани, призова Желев. Според него родното корабостроене трябва да бъде подпомогнато от държавата със създаването на гарантиран от нея фонд. По думите на бизнесмена съществува идея фондът да бъде създаден с 200 милиона лева, като подобна практика има и в Корея и Япония.