До края на годината ще се променят маршрутите на много от автобусите на градския транспорт. Това каза общинският съветник от Синята коалиция Вили Лилков в предаването „Кой говори" по Дарик. Днес гости бяха трима трима общински съветници от трите представени в съвета политически партии, за да представят и дискутират плана за развитие на обществения транспорт в Столицата в периода от 2012 до 2015 г.
В плана ще се реши и проблемът с паркиралите автомобили по малките вътрешноквартални улици, заради които не могат да преминават снегорини и да се чистят уличките. Това каза съветникът от ГЕРБ и председател на транспортната комисия в съвета Радослав Тошев, който е и вносител на плана. Това ще се случва с въвеждането на т.нар. „виртуална" жълта зона, в районите извън центъра на града, в която ще може безплатно да се паркира, но на определени маркирани места.
"Сегашната Синя зона значително се намалява на 1/3. Остава само в Историческия център с по-висока цена и останалата част, която е от сегашната Синя зона е т.нар Зелена зона, която ще бъде и с по-дълъг срок на паркиране", обясни Тошев за новото зониране. В Синята зона пък ще се паркира до 2 часа. Според него трябва да бъде увеличена цената за паркиране в идеалния център, която сега е 1 лв./час. Вили Лилков пък заяви, че с новото зониране се гарантират в по-висока степен правата на живущите в Синя зона: „Като им се дава възможност за паркиране в много по-широк обхват. С един винетен стикер ще се паркира в по-голяма зона от двете преки, които досега им се полагаха". Лилков каза още, че ще настоява за намаление на служебния абонамент, гарантиране на правата на инвалидите при паркиране и ограничаване на хаотичното маркиране на зоните. Той обясни, че би подкрепил повишаване на глобата при поставяне на скоба, за да се намали броят на тези, които спират по трасетата на градския транспорт.
Според съветникът от БСП Георги Свиленски в контрола трябва да се включат и полицаите. Той се обяви и против вдигане на цената за паркиране на Синя зона. Зонирането ще влезе в сила лятото, когато ще са готови и подземните буферни паркинги. Съветниците дебатираха и по въпроса за това кой трябва да почиства териториите в Соня зона. Свиленски заяви още, че новите тролеи в София са 30 броя или 2 до 3% от Столичния градски транспорт. „Те може и да са топли. В Кремиковци, Нови Искър, Панчарево...там автобусите са кабриолети.", заяви още съветникът от БСП. В отговор Радослав Тошев припомни, че се предвижда закупуването на нови 50 тролея, изграждането на нови трамвайни релси и други дейности. Тошев каза, че в плана е предвидено и пускането на втория метролъч през лятото. Метрото няма алтернатива, тъй като е най-икономичния и бърз транспорт, защото превозва до 30 хиляди пътника на час, категоричен беше той.
Сред предвижданите промени в плана са и промените в маршрутите на автобусите на градския транспорт и съчетаването им с линиите на метрото, което трябва да се случи до края на годината, каза Вили Лилков. "Ще организираме вътрешноквартален довозващ транспорт до спирките на метрото в "Студентски град", "Люлин", "Младост", обясни той. Той допълни, че се предвиждат и промени по самата транспортна инфраструктура с изграждането на кръстовища на две нива. По темата с бус лентите в София, Лилков припомни, че има само 3 булеварда, на които е възможно да се обособят бус ленти. Това са бул. "Сливница", бул. "Данаил Николаев" и бул. "Цариградско шосе". Чакат се законови промени, за да могат да се обособяват бус ленти и по други булеварди, каза още той.
Георги Свиленски пък каза, че тази програма за градския транспорт е закъсняла, тъй като ГЕРБ управляват от 4 години, а имат кмет от 6 години.
По темата с новите електронни документи за градския транспорт, Радослав Тошев обясни, че след като се пусне цялото трасе на метрото, ще се продава и карта за всичките му линии на цена от 35 лв. Картите за една и две линии се премахват, защото според статистиката се ползват от около 1% от хората. Превозните документи от 62 вида се намаляват наполовина. „Въвежда се и електронен калкулатор, така че всеки пътник да може да изчисли най-изгодната тарифа за него", допълни съветникът.
Най-изгодна ще продължи картата за цялата градска мрежа, която остава 50 лв., каза още Тошев. На това твърдение се противопостави Георги Свиленски и обясни, че 50 лв. ще струва картата за всички линии, но ако е персонална. Другата карта става 60 лв. Тошев каза, че електронните карти, които са персонифицирани, са по-удобни, защото хората ще могат да ги зареждат според пътуването. Той припомни и, че се предвижда създаването на промоционални пакети семейни карти, предвиждат се и облекчения за бизнеса.
Според Лилков ключът към перфектната цена на билета в градския транспорт е засиления контрол. От 450 млн. пътувания годишно, 65 млн.са гратисните пътувания годишно. Той изчисли, че дори и 50 ст. да е билетът загубите са над 30 млн.лв. само от това. Той каза, че ще предложи и шофьорите да вземат засилено участие в контрола. "Никакъв не е проблемът в селските линии да се отваря само предната врата и да влиза пътник само с билет", допълни Лилков.
Тошев обясни, че затова предлага глобата да се завиши от 10 на 20 лв., но събираемостта е проблемна. Единственият начин контролът в системата да е добър е да се въведе електронен билет, каза още той. Свиленски допълни, че милиони левове се губят както от гратиса, така и от фалшивите билети и хартиените карти и заяви, че подкрепя електронния билет. Очаква се догодина да се въведе електронния билет.
След пускането на останалите линии на метрото, то ще вози между 10 и 15 % от пътуванията, обясниха още съветниците. Около 2 млн. са пътуванията в системата на градския транспорт. Около 21 % от хората ежедневно ползват личните си автомобили. Около 39 % - автобусите, около 25 % - трамваи и тролеи, до 15 % метро, 6,7 % се возят на маршрутки и около 3 % ползват таксита, сочат данни на Центъра за градска мобилност.
Решението за маршрутките ще бъде взето след пускането на втория метролъч, но вече е решено маршрутките да не минават през идеалния център, обясниха още съветниците.