Стойността на билета за граски транспорт в София да се запази 1,60лв, въвеждат се карти за време и преференции за младите. Всичко това е част от новата тарифна политика на Столичната община, записана в проект на Наредба, който регламентира нови възможности за тарифна политика при пътуване с обществения транспорт в София.
Документът е обявен за едномесечно обществено обсъждане. Основните мотиви в документа за въвеждане на промените са: справедлив начин за таксуване в зависимост от необходимостта и честотата на ползване на услугите на градския транспорт; разширяване на мрежата на продажби и начини на зареждане на превозни документи и създаване на възможности за оптимизация, реорганизация и ускорение на градския транспорт в зависимост от натовареността на превозните средства. Това отчитат от Столичния общински съвет.
Проектът предвижда запазване на сегашните и въвеждането на нови видове превозни документи. Създава се младежка карта до 26 години, 24-часова карта, както и 72 часова и седмична карта от понеделник до неделя. Ще има и възможности за използването на буферните паркинги от пътниците в наземния транспорт.
Билет за време
Въвеждат се билет "30 плюс" и билет "60 плюс", които са с право на неограничен брой прекачвания в рамките на времето. Стойността на билета се запазва 1,60лв, като се дава се възможност на пътниците да пътуват за време и да сменят превозните средства с един превозен документ в рамките на 30 минути. Ако през първите 30 минути пътникът се прекачи безплатно на друго превозно средство, той ще завърши пътуването си, независимо от неговата продължителност. Билетът "60 плюс" е с цена от 2,20 лева и също дава възможност за неопределен брой прекачвания в рамките на един час. При тази опция пътникът също може да довърши маршрута си с последното превозно средство, на което се е прекачил, независимо от времетраенето на пътуването до края на маршрута.
Карта за време
24 -часовата карта, с включен нощен транспорт, е с предложена цена от 6 лева, а тази за 72-часа е 15 лева. Седмичната карта е с цена от 20 лева. Годишната абонаментна персонализирана карта, която е един от най-търсените продукти на Центъра за градска мобилнист, остава на цена от 365 лева, и ще може да се плаща на три вноски.
Карта за младите
Младите хора до 26 години ще могат да използват "Младежка карта" на цена от 25 лева на месец за всички линии или 250 лева за цялата година.
За учениците и студентите, наред с месечната карта от 20 лева, се въвежда и годишна карта за всички линии с цена от 200 лева. Отстъпката за тях от цената на редовната тарифа е 60 на сто.
Глоби
Билетът за нередовен пътник, който се продава от контрольорите, е с цена от 40 лева, а при невалидиран документ санкцията е 3 лева.
Промените в наредбата са предложени от Комитет за наблюдение на внедрената автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в обществения градски транспорт на територията на СО. Вносителите, които са представители на всички политически групи в СОС, са приели, че транспортният сектор в световен мащаб се намира в период на съществени промени, свързани с използването на нови технологии, продукти и услуги, които допринасят за промяна в нагласите и изискванията на клиентите.
Тарифите и новите превозни средства - това би накарало софиянци да слязат от колите и да използват градския транспорт. Това са показали резултати от анкета, проведена сред жители на столицата. Това е провокирало и предлаганата промяна в тарифната политика, съобщават от градския парламент.
Документът е обявен за едномесечно обществено обсъждане. Основните мотиви в документа за въвеждане на промените са: справедлив начин за таксуване в зависимост от необходимостта и честотата на ползване на услугите на градския транспорт; разширяване на мрежата на продажби и начини на зареждане на превозни документи и създаване на възможности за оптимизация, реорганизация и ускорение на градския транспорт в зависимост от натовареността на превозните средства. Това отчитат от Столичния общински съвет.
Проектът предвижда запазване на сегашните и въвеждането на нови видове превозни документи. Създава се младежка карта до 26 години, 24-часова карта, както и 72 часова и седмична карта от понеделник до неделя. Ще има и възможности за използването на буферните паркинги от пътниците в наземния транспорт.
Билет за време
Въвеждат се билет "30 плюс" и билет "60 плюс", които са с право на неограничен брой прекачвания в рамките на времето. Стойността на билета се запазва 1,60лв, като се дава се възможност на пътниците да пътуват за време и да сменят превозните средства с един превозен документ в рамките на 30 минути. Ако през първите 30 минути пътникът се прекачи безплатно на друго превозно средство, той ще завърши пътуването си, независимо от неговата продължителност. Билетът "60 плюс" е с цена от 2,20 лева и също дава възможност за неопределен брой прекачвания в рамките на един час. При тази опция пътникът също може да довърши маршрута си с последното превозно средство, на което се е прекачил, независимо от времетраенето на пътуването до края на маршрута.
Карта за време
24 -часовата карта, с включен нощен транспорт, е с предложена цена от 6 лева, а тази за 72-часа е 15 лева. Седмичната карта е с цена от 20 лева. Годишната абонаментна персонализирана карта, която е един от най-търсените продукти на Центъра за градска мобилнист, остава на цена от 365 лева, и ще може да се плаща на три вноски.
Карта за младите
Младите хора до 26 години ще могат да използват "Младежка карта" на цена от 25 лева на месец за всички линии или 250 лева за цялата година.
За учениците и студентите, наред с месечната карта от 20 лева, се въвежда и годишна карта за всички линии с цена от 200 лева. Отстъпката за тях от цената на редовната тарифа е 60 на сто.
Глоби
Билетът за нередовен пътник, който се продава от контрольорите, е с цена от 40 лева, а при невалидиран документ санкцията е 3 лева.
Промените в наредбата са предложени от Комитет за наблюдение на внедрената автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в обществения градски транспорт на територията на СО. Вносителите, които са представители на всички политически групи в СОС, са приели, че транспортният сектор в световен мащаб се намира в период на съществени промени, свързани с използването на нови технологии, продукти и услуги, които допринасят за промяна в нагласите и изискванията на клиентите.
Тарифите и новите превозни средства - това би накарало софиянци да слязат от колите и да използват градския транспорт. Това са показали резултати от анкета, проведена сред жители на столицата. Това е провокирало и предлаганата промяна в тарифната политика, съобщават от градския парламент.