20% от паркоместата в центъра на София са свободни, заради по-високите цени, съобщиха от съвета на директорите на Центъра за градска мобилност. Данните са получени от преброяване на трафика в синя и зелена зона, направено в края на миналия месец. В същото време обаче между 6000-7000 автомобила минават транзитно в центъра и то само за един час. Броят им е изчислен за пиковия час между 8.00 и 9.00 ч. сутринта.
Експертите признаха, че са необходими още засилени мерки за облекчаване на трафика в центъра на града. 7000 са закупените винетни стикери за преференциално паркиране на живеещите в центъра на София от август досега, отчетоха още от Центъра.
Синя и зелена зона бяха въведени в началото на септември, когато паркирането в идеалния център поскъпна двойно на 2 лв./час, а в по-широкия център се въведе зелена зона, където се плаща по 1 лв./час за престой.
Направено е и преброяване на най-натоварените улици и булеварди в двете зони за платено паркиране, каза председателят на борда на директорите на дружеството Тодор Тодоров. „За зелената зона най-натоварени са бул. „Дондуков” при моста Чавдар, ул.”Фритьов Нансен”, бул. Витоша, бул. Скобелев, бул. „Янко Сакъзов” около паметника Левски. За Синята зона това са бул. „Витоша”, бул. „Скобелев”, бул. „Цар Освободител”, бул. „В. Левски”, бул. „Тодор Александров”, бул. „Христо Ботев”, обобщи той.
Между 10.00 и 12.00 ч. са преброени над 1100 свободни от общо 5061 паркоместа в синята зона и 1978 свободни от общо 10 382 паркоместа в зелена зона.
През първите девет месеца на годината са проверени 1045 автомобила, от които 30 000 са вдигнати, а 92 000 са санкционирани със скоба. Това каза директорът на поделението „Паркиране и мобилност” Румяна Милова. „Наблюдава се около 10% увеличение на броя на смс-ите в синя зона. В зелена зона това увеличение е 52%”, заяви тя.
След въвеждането на новото зониране обаче бяха увеличени и паркоместата в центъра, които от 12 000 станаха 16 000, припомни Милова. Общо приходите от смс-и и закупени талони за паркиране са по около 1,16 млн. лв. за септември и с 1,13 млн. лв. за октомври, отчетоха още от дружеството. Около 600 000 лв. пък са приходите за двата месеца от заскобените и репатрираните автомобили.
Печалбите от платеното паркиране обаче се инвестират в градския транспорт, а не в построяването на паркинги, каза Тодор Тодоров. „Засега не се предвижда инвестиционна програма на Центъра за градска мобилност за изграждане на паркинги, но това го имаме като политика на борда и визия за по нататък”, коментира Тодоров.
Малко над 100 млн. лева ще получи Центъра за градска мобилност от Столичната община, за да заплати текущите си разходи и дълговете си към транспортните оператори. Това каза вчера зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. До момента дружеството е получило 86 млн. лв. общински пари за текущите си разходите и е поискало още 5 млн. лв., за да разплати старите си задължения. Приходите на Центъра за градска мобилност са се увеличили с 2,5% за десетте месеца на годината, спрямо същия период през изминалата година, каза още Барбалов. Тук обаче не влизат приходите от зоните за платено паркиране, а само от продажбата на билети и карти за градския транспорт.