Обвързаната подкрепа в животновъдството и ефективността в европейските схеми са най-обсъжданите теми на форум в Сливен. На него фермерите обмениха опит и обсъдиха проблемите в сектора.
От 60 до 85% от суровините в местната и млечната индустрия са внос от чужбина. По думите на производителите това е абсурдно, защото в България те не могат да реализират продукцията си и трябва да има национална политика в областта на селското стопанство.
Друг ключов проблем е пазарите на продукцията. Българският фермер продължава да бъде под натиск и преса на вносната селскостопанска продукция и най- вече на млечни и месни продукти . Това на практика „убива" родното производство и се оказва, че ЕС отвори пари за внос на чуждата продукция, а ако говорим и за суровини, много често е некачествена, категорични са те.
Животновъдите не отричат направените добри инициативи като фермерски базари и други опити за директна продажба на българската продукция. Но проблемите остават пред сектора. Като конкретна стъпка за решаването им, на форума бе посочено внедряването на иновации и развиване на пазарното мислене на фермерите.
Фермерските пазари насърчават свободния дух на предприемачеството, категорична е Гергана Карабашева, лектор на семинара. „Всички проблеми и предизвикателства ги насърчават да подобряват маркетинга си и подхода към крайния потребител, и това е доста устойчиво за техния бизнес", коментира още Карабашева. Този нов подход формира в тях добри практики за да могат да се само доказват и чрез тези базари те установяват директни контакти с потребителите.
Фермерите трябва усвоят вземането на иновативни решения, които да имат бърз ефект. Според Светлана Боянова от Института за агрестратегии и иновации само така животновъдите биха станали по-малко зависими от политически и финансови условия около тях.