"Работила съм в много градове в Европа, но никъде не съм видяла паметници на любими изпълнители, както тук - пред Операта в Русе. Това е вече голяма мотивация за работа и инвестиции..." Това споделя Вера Немирова - един от най-изявените и активни оперни режисьори в Европа днес, която поставя за първи път в Русе. Тя е режисьор на операта „Катерина Измайлова” от Шостакович, премиерата на която ще се състои на 25 март на сцената на Русенската опера. В Русе я довежда една необикновена лична история, свързана точно с това оперно заглавие.
Ето какво разказва тя: „Изминаха три работни седмици в Русенската опера. Тук съм, за да поставя операта „Катерина Измайлова” на Шостакович. Цялата история започна преди година, когато бях на път по повод на моята нова постановка на операта „Отело” на фестивала „Джордже Енеску” в Букурещ. Спряхме в Русе. Аз исках да видя този град, който е родното място на моя дядо - писателят Добри Немиров. Тук има улица на негово име, паметна плоча, а аз не бях посещавала тези места. Исках да видя и Русенската опера, където баща ми - режисьорът Евгени Немиров, е работил дълги години и е реализирал над 50 премиери, между които „Ловци на бисери”, „Лакме”, „Джоконда”, „Момичето от Златния Запад” и много други, но като най-изтъкнатото събитие в неговата богата биография е постановката на операта „Катерина Измайлова” на Шостакович в нейната втора версия с личното присъствие на самия композитор в Русе. Целият състав на Русенската опера е имал шанса да работи с Шостакович. С тази невероятна личност – един от най-големите композитори на 20ти век.
И така – в разговор с директора на Русенската опера - диригентът Найден Тодоров, заедно решихме да възкресим това невероятно заглавие след 50 години отново в рамките на МФ „Мартенски музикални дни”. През ноември представихме концептуален проект и вече сме в активен репетиционен период. Спектакълът, разбира се, е с една съвременна визия, но с респект към традицията без да се цитира точно и да се пресъздава онова, което е било тогава. Надяваме се онзи тогавашен дух да ни съпровожда и съпътства в нашата работа. Художничката Димана Латева, която поканих в моя екип, прави своите първи стъпки в големия оперен репертоар. Тя отговаря за сцената и костюмите. Работихме интензивно дълго време и мисля, че намерихме много просто и много силно решение. Не мога да издам докрай всичко за публиката, но мисля, че тя ще бъде приятно изненадана от решения взети от реалния живот. В центъра стои този неповторим женски образ на Катерина Измайлова, която в нейния стремеж към свободата трьгва по пьтя на престьплението в името на любовта. Въпреки това тя остава единственият човек в едно сурово, жестоко общество на насилие. Звучи изключително силно и днес, когато насилието в семейството - табу за обществото, разбива живота на десетки Катерини.
Музиката на Шостакович следва с гениална точност психологическото развитие на героинята и другите персонажи около нея, като на много места използува удивителен метод на гротеска в музикалния разказ, особено в интермедиите. Неговата музика е близка с живота и действителността – тя просто е взета от реалния живот, със своите силни емоции, страсти..Освен другото за мен „Катерина Измайлова” остава една много специална продукция, свързана с името и творческия път на баща ми. В Русе намерих в първите седмици на работата млади талантливи изпълнители с чудесни гласове и един отлично музикално подготвен хор. Всички водени от желанието да осъществят този труден проект. За да се събуди спомена за големите традиции, които тук все още живеят. Работила съм в много градове в Европа, но никъде не съм видяла паметници на любими изпълнители, както тук - пред Операта в Русе. Това е вече голяма мотивация за работа и инвестиции.
Вера Немирова винаги пътува със своята майка – оперна певица, драматичното сопрано Соня Немирова. След като слиза от сцената, Соня се занимава с вокална педагогика, често пъти е и драматург и консултант в много от постановките, които талантливата й дъщеря-режисьорка прави по света. Сега майка и дъщеря имат двойна мотивация да бъдат заедно – емоционалната обвързаност с възкресението на операта „Катерина Измайлова” в Русе 50 години по-късно.
Автор на статията:Сийка Лапачка