Операта с две нови имена на русенска сцена
Операта с две нови имена на русенска сцена / DarikNews, архив

Държавна опера – Русе привлече две нови имена за своята сцена. Някои от най-любопитните и най-верните зрители на Русенската опера вече се запознаха с тях на съвместния им концерт „Концерт за два гласа и пиано в мажор” в края на декември.

Сопраното Теодора Чукурска ще дебютира на сцената на Русенската опера на 22 януари, вторник от 19 часа като Розина – нейна коронна роля в „Севилският бръснар” на Росини. В ролята на граф Алмавива ще й партнира русенецът Николай Моцов, Фигаро – Венцеслав Анастасов, Доктор Бартоло – Стоян Стоянджов, Дон Базилио – Пламен Бейков.

Теодора Чукурска е завършила Римската Консерватория  “Санта Челилия”.Специализирала е камерна музика при Еда Мозер във Франция. В края на обучението си печели стипендия за двугодишен курс към Академията за изкуство и майсторство на оперния спектакъл към Миланската Ла Скала, където работи със световни певци като Лейла Геншер, Луиджи Алва и Лучана Серра. Обучението й завършва със участие в традиционната постановка на „Севилският бръснар” в ролята на Розина на френския режисьор Жан Пиер Понел и  диригент  Енрике Мадзола на сцената на Миланската Ла Скала в сезон 2004/2005. През септември 2006 печели второто издание на конкурса “Франко Алфано” в Санремо с ролята на Норина в “Дон Паскуале”. През 2008 Теодора Чукурска дебютира в Националната Опера в София  в ролята на Оскар в „Бал с маски” от Верди  и в ролята на мис Елен в „Лакме”  на Лео  Делиб. По време на репетициите на „Лакме” в Софийската опера Теодора среща бъдещия си съпруг Емил Желев. Създават щастливо семейство с две деца, които съвсем скоро ще заживеят също в Русе.

Емил Желев вече е имал своята изява на русенска сцена с участието си преди пет години в „Дон Карлос” в рамките на Мартенски музикални дни. Още през 2000 година заминава за Италия, където се установява и продължава да гастролира в различни италиански оперни театри до настоящия момент. През  2007 е ангажиран за турне със солистите на театър Колон – Аржентина, обхващащо страните от Централна и  Южна  Америка. На сцената на Софийската опера дебютира като Нилаканта в „Лакме” на Лео Делиб изпълнява още Симоне в „Джани Скики” на  Пучини  и др.
Двамата певци са предпочитани и канени често като гости в продукции на Софийската опера. Но, докато художественото ръководство на националния театър се колебае кога да ги включи като постоянни редовни членове на своята трупа, Русенската опера отправи покана към тях и от началото на тази година те вече са в нейния елитен солистичен състав.

Съвсем скоро те ще бъдат заедно и на сцената – на 25 януари, петък от 19 часа спектакълът на „Риголето” ще срещне  Теодора и Емил и във фантазния свят на изкуството. Теодора Чукурска ще бъде в ролята на Джилда – нежната дъщеря на Риголето (Венцеслав Анастасов), а Емил Желев – суровият и безжалостен наемен убиец Спарафучиле. В ролята на леконравния дук на Мантуа ще се изяви тенорът Петър Костов.
Емил Желев: „Когато си тръгнах от Русе преди пет години, в мен се загнезди сладкият спомен от дните, които преживях в този спокоен  и гостоприемен град. Нерядко след това съм си пожелавал да се върна отново тук. И заради града, и заради Русенската опера. Щастлив съм, че сега се връщам с Теодора – заедно на сцената на най-активно работещия в България оперен театър. Ако мога да продължа с мечтите, си пожелавам децата ми да израснат в културна атмосфера на града,  да имат възможността да учат в престижните училища на Русе.”

Теодора Чукурска: „Щастлива съм, че точно Русенската опера ни покани по най-човешки и безкористен начин да работим тук. Винаги съм мислила, че колкото и да странства оперният артист по света, той винаги има нужда от дом, от постоянна сцена, където да се изгражда, където да се развива. Няколкото спектакъла, които с Емил посетихме, оставиха у нас впечатлението за изключителна сплотеност на нашите колеги  и неимоверна работоспособност, на която много театри биха могли да завидят не само в България.  В операта  цари прекрасна атмосфера, а Русе ме изпълва с усещането за красота и сигурност.”