/ Деян Герговски
По една минута на светофарен цикъл може да се спести на някои кръстовища в София, благодарение на бутоните за пешеходци, заяви за „Дарик“ директорът на дирекция „Управление на трафика“ в Столична община Димитър Петров. На 200 кръстовища в столицата вече са монтирани такива бутони, като те само част от система, която има и други функции, обясни той. Една от бъдещите възможности е засичане на линейки и осигуряване на бързото им преминаване. До два пъти намалява времето за придвижване на линейките, благодарение на тази технология, показват тестове. Общината вече е предоставила няколко бордови устройства за засичане автомобилите на „Спешна помощ“, посочи Петров.
 
20 милиона лева е стойността на системата, като проектът е финансиран от Столична община със заем от Европейската инвестиционна банка.
 
Бутоните за пешеходци на софийските кръстовища не са новост, а какво мислят за тях жителите и гостите на столицата:
 
„Идеята е, че ако не бъде натиснато, светофарът няма да светне зелено и така шофьорите ще се объркват по-малко, когато няма хора, които да натиснат бутона. Има негативен ефект. Защото понякога, когато не го натиснеш навреме, трябва да изчакаш следващото завъртане на светофара, ако изобщо работи“, обясни един от пешеходците.
 
„Те реагират не толкова на повикването, колкото на настройката на светофарите. Май и не работят повечето“, посочи друг.
 
„Ако няма пешеходци, постоянно ще свети червено на светофара за пешеходци и хората, които завиват надясно, няма нужда да се съобразяват и минават по-бързо. Няма нужда да чакат този светофар да изгасне и да имат предимство, макар че те всъщност може би не чакат и в единия, и в другия случай“, допълни друг пешеходец.
 
Това, което се пести всъщност е време, обясни Димитър Петров и даде пример с едно софийско кръстовище:
 
„Булевард „Константин Величков“ и булевард „Александър Стамболийски“ - там част от пешеходните пресичания са доста дълги, което изисква изчакването на така наречените защитни времена. Като съответно при липсата на пешеходец там цикълът директно се намалява с минимум 20 секунди“, каза Петров.
 
На 200 кръстовища в столицата вече са монтирани такива бутони, като те само част от система, която има и други функции, посочи Димитър Петров. Една от възможностите е засичане на линейки и осигуряване на бързото им преминаване. До два пъти намалява времето за придвижване на линейките, благодарение на тази технология, показват тестове.

Системата отчита трафика в София чрез датчици на кръстовищата и автоматично взима решения за улесняване на движението.

Столичната полиция пък използва данните както за изчисляване на натовареността на пътните възли, така и за разкриване на престъпления.