Предложение за нов културен институт разтревожи музикантите в Плевен
Предложение за нов културен институт разтревожи музикантите в Плевен / archiv.DarikNews

Ръководителите на Плевенска филхармония, Общински хор "Гена Димитрова" и Общински духов оркестър, дадоха пресконференция пред журналисти по повод приетото от Консултативния съвет по култура решение за обединение на трите институции.

На срещата с медиите присъстваха също зам. кметът Стефан Петков, началникът на Отдел "Образование и култура" Йонита Иванова и членове на Консултативния съвет.

Почти всички изпълнители от трите културни института, дойдоха в заседателната зала на общината с намерението, да изразят мнението си по въпроса, но регламентът, който беше разяснен от зам. кмета Стефан Петков, не им позволи това и те останаха, за да присъстват на пресконференцията./заглавната снимка/

Директорът на Филхармонията Евлоги Илиев сподели: "От десет дни насам цари едно голямо безпокойство у членовете на всички колективи, защото последствията от такова обединение ще бъдат непредсказуеми". Той каза още, че няма случай нито в България, нито по света, да се обедини държавен културен институт с общински - "това е невъзможно", поясни директорът и допълни, че културният институт е или общински или държавен. Според него, ако се предположи, че стане едно такова обединение на общинските културни институти, които са Духов оркестър, Общински хор и 28 щата, които са към общината, но работят заедно с филхармонията, това ще доведе до много лоши последици.

"Знаете, че тези 28 човека, които са на издръжка на общината, работят с другите 44 - от филхармонията, която е на държавна издръжка. Това е половината оркестър и тези 44 души не могат да работят и моментално ще спрат, а другите 28 също не могат да направят дори и състав за Симфониета".

Директорът на филхармонията припомни, че на Консултативния съвет са обсъждали, че целта е да има приходи, съфинансиране.
"Не бива да се спекулира с думата "приходи и съфинансиране", защото, не това е най - важното". Евлоги Илиев изтъкна, че според него, главната цел на културните институти е не непременно да носят приходи, а нещо по - различно като променяне на манталитета на хората, да повлияват тяхното светоусещане за живота. Той посочи пример с Духовия оркестър, при който предметът на дейност е много специфичен и няма как, гражданите да си купуват билети в градската градина, за да слушат евъргрийн или джаз. "Другото звено - 28-те щата към общината не биха могли изобщо да заработят, защото те всъщност работят в Плевенска филхармония. С духовия оркестър не виждам почти нищо общо - не, че имам нещо против - просто тяхната мисия е друга".

Предложение за нов културен институт разтревожи музикантите в Плевен
netinfo

Ако стане това обединение, Плевенска филхармония няма да може да работи и според Евлоги Илиев - "моментално 440 000 лева държавна субсидия няма да идват в Плевен, моментално хората отиват на борсата".
"Не бива да се случва катастрофата през 1994, когато баше закрита Плевенска опера - трябва да ги запазим тези културни институти", каза той и допълни, че е направил предложение до кмета на Плевен, проф. д-р Димитър Стойков за договора за съфинансиране, който съществува между община Плевен и Министерството на културата за тази година, да бъде преподписан за следващата година за тези 28 щата, както и да се изпълнява така, както е написано, т.е., сумата да се изпраща на транзитната сметка на филхармонията. "Така аз ще мога да върна тези 28 човека под шапката на Министерството на културата и Плевенска филхармония ще остане единствената извънстолична филхармония в страната".

"Хор Гена Димитрова" няма нищо против да се обедини с Плевенска филхармония, но като цяло", каза диригентът на хора, Анелия Дечева. Тя се присъедини към мнението, че не трябва да се спекулира с това, приходите да стоят в основата на работата на културните институти. Ръководителят на хора изказа съгласие ако трябва, хорът да бъде превърнат като "второстепенен разпоредител", както е Северняшкият ансамбъл. "Няма гаранция обаче, че дори и като второстепенен разпоредител, хорът ще може да се продава", каза Анелия Дечева и даде пример, че за да се ползва залата на театъра с продажба на билети, трябва да се плаща наем от 350 лева на час. От името на изпълнителите в Хор "Гена Димитрова" беше изказано мнението, че биха искали да работят заедно с целия оркестър и ако финансите са по - важни, то това според тях е отделен въпрос.

Диригентът на Общински духов оркестър, Пламен Марков каза: „Мисля, че присъствието на всички музиканти тук доказва желанието на всички нас да продължим по начина по който от две години работим". Той зададе въпроса: „С какво и с колко, бройката от около 140 музиканти, които работят на територията на Плевен, тежи на града?".
Диригентът на духовия оркестър разясни спецификата на работата на оркестъра, която накратко казано се изразява чрез формулата „4 в 1" - ритуали и церемонии, изпълнение на хора', Big Band музика и класическа музика.

Пламен Марков сподели тревогите на 25 - та музиканти от духовия оркестър: „Кому и защо е нужно това сливане? Нямам нищо против, но до този момент никой не ни е обяснил, тези 28 човека от филхармонията, в какъв финансов формат се вижда продължението на работата на тези 28 плюс 25 човека.

Зам. кметът Стефан Петков разясни за какво става дума като прочете чл.11 от Закона за закрила и развитие на културата дословно: „Културните организации със смесено участие се създават между държавата, общините, юридическите и физическите лица или между някои от тях.

„В случая имаме идея за създаването на нова културна институция, която сключва държавата и общината", каза зам. кмета и поясни, че втората алинея от този член гласи: "Отношенията между страните по алинея 1 се уреждат с Учредителен акт".
„Това е нашата идея, да направим една нова институция със съвместно с участие на Община Плевен и на държавата в качеството на Министерството на културата".

Стефан Петков разясни, че в момента съществува един много голям юридически прецедент - 28 души, които са на щат в Община Плевен, дефакто са на творческо подчинение на директора на филхармонията и в частност на главния диригент, а те получават своите възнаграждения и имат сключени договори с кмета на общината.
Показателно за това било изказването на главния диригент на консултативния съвет, който задал въпроса:"Как мога аз да накажа оркестрант, който не идва на работа, след като той е на щат в общината"?
"Това е една от причините да искаме да създаден една културна институция със смесено участие, която да има регламентиран ръководител, единно счетоводство".

Стефан Петков изтъкна и друг аргумент, че при участието на филхармонията, съвместно с тази част от изпълнителите, която е на Община Плевен и с Общински хор, за всеки продаден билет се получава субсидия от държавата в размер на 50 лева. "Тези пари отиват в държавната част на филхармонията и от тук нататък, нито нашите общински съветници, нито данъкоплатците, нито ръководството на община Плевен знаем какво се случва".
Зам. кметът увери, че при промяната, съставът ще се запази същият, но ще има една обща структура с общ ръководител. Той припомни че на 8 ноември, на заседание на Консултативния съвет по култура, тези въпроси са били широко дискутирани и тогава с 9 гласа за и 0 против и въздържали се, предложението е било прието.

Тъй като Консултативният съвет може само да консултира кмета, той след това е внесъл предложение за създаване на такава културна институция, което ще се гледа на сесията на общинския съвет на 29 ноември.
Предложението се състои от три точки, като по - важната от тях е „Възлага на кмета на Община Плевен да изготви проект на учредителен акт на културната организация по т. 1 от чл. 11 и да го представи за съгласуване в Министерството на културата в тримесечен срок от приемане на решението.
Трета точка гласи, че след приключване на процедурата по съгласуване на Учредителния акт с Министерството на културата, възлага на кмета да го внесе в Общински съвет за одобрение.

В тази връзка, Петков обясни, че това, което ще се гледа на сесията на 29 ноември е едно предварително съгласие, за да се даде възможност на кмета да проведе разговори с Министерството на Културата за създаването на тази културна организация. Той добави, че "идеята е да има по - добро управление и по - добър мениджмънт - нищо друго. В момента нещата се случват на парче - има един оркестър, има един хор, има една филхармония, която в едната си част е държавна".

Предложение за нов културен институт разтревожи музикантите в Плевен
netinfo

Ивайло Атанасов - член на Консултативния съвет по културата и бивш директор на Плевенска филхармония заяви, че няма да си подава документите за конкурса за избиране на директор на новата институция. „Няма да бъда, нямам желание, няма да си подам документите", каза той.

Той също разясни, защо се прави това и каква е ползата: "От две години се говори, че няма как 28 - музиканти да бъдат с началник кмета, който и да е той. Въпросът е, че този проблем не може да продължава така в юридическия си вид - като правен и административен абсурд. Аз не виждам нищо страшно в едно такова обединение, защото ще има един административен ръководител, който ще бъде разпоредител с тези бюджетни средства.
Никой не търси печалба, но трябва да има ясни правила, когато има бюджетна сметка, как се изразходват средствата, особено в условия на криза.

Тук имаме нов субект с участие на държавата и общината. „Няма да посегнем на нито един човек. Всички хора шще си запазяти работните места и работните заплати", увери зам. кмета Стефан Петков и каза: „Ако министерството на културата не се съгласи с предложения от нас вариант за обединение на институциите, ние ще потърсим друг вариант, защото едни хора са на работа на едно място, а ходят на работа на друго място и тоа може да е предпоставка и за некоректност".

Отговаряйки на журналистически въпрос, относно преподписването на изтичащия в края на тази година договор, зам. кметът каза също, че и там, съществува юридически проблем - с договора на общината с министерството на културата.

„В проектодоговора, който предлага директорът на филхармонията е записано: „Да се превеждат едни пари по транзитната сметка на филхармонията". От тук нанатък, ние не знаем как се изразходват тези пари", обясни Стефан Петков.
"Не знаем, какви хонорари се плащат за хористи, за артисти и аз разбирам, че сегашното състояние на нещата, много добре се харесва от директора на филхармонията, защото върху него няма осъществен никакъв контрол от страна на данъкоплатците, от общински съвет и от общинската администрация.

На 29 ноември предстои разглеждането на предложението на Консултативния съвет на редовната сесия на Обшински съвет - Плевен.

Предложението е записано като седма точка от Дневния ред на предстоящата сесия.