Намаляват некоректните търговци в интернет, отчитат от КЗП
Намаляват некоректните търговци в интернет, отчитат от КЗП / dariknews.archive

 

През 2015 г. в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са постъпили 20 453 жалби и сигнали, съобщиха от институцията. 

Най-често жалбите и сигналите са за възникнали казуси, свързани с комуникационна техника (37%), с обществени услуги (19%) и с битови уреди (11%). Следват ги жалбите за ползване на битови услуги (6%) и за купуване на обувки и кожени изделия (6%). 

5% от жалбите са за дефектна аудио-визуална техника. Гражданите са търсили съдействието на КЗП и при ситуации, свързани с пазаруването на храни и напитки (3%). Най-малко са оплакванията за ползване на туристически услуги и за потребителски кредити и покупки на облекла. 

С 12% се е увеличил през 2015 г. броят на решените в полза на потребителите рекламации спрямо 2014 г., отчитат от Комисията. По-голям е и процентът на случаите, в които службата е успяла да помогне на гражданите извън жалбите за рекламации. 

Например при казуси, свързани с онлайн пазаруване. Този сектор бележи и най-голям спад на нарушенията. С около 35% е намалял през м.г. броят на случаите, в които търговците в интернет не са предоставили задължителната по закон преддоговорна информация (данни за доставчика, условия за продажбата, съществени характеристики на стоките). 

Близо два пъти по-рядко се среща и най-често констатираното в предходни периоди нарушение - съкращаването на 14-дневния срок за безусловен отказ от онлайн-покупка. 

Добър знак е, че продължава да расте броят на хората, които се обръщат към Комисията за защита на потребителите, тъй като това означава, че има повишено доверие в институцията и по-висока потребителска култура, коментира председателят на институцията Димитър Маргаритов.