Спектакълът "Татул", игран от трупата на Драматичен театър "Рачо Стоянов", пуска онлайн-платформата Култура ON-AIR. Видеото, което е предоставено от директора Невена Митева, е заснето през 2008 година.
"Татул” може да бъде гледан на Култура ON-AIR www.kulturabg.com от днес, 13 януари.
Всичко тръгва от гроба. На празната сцена един малък гроб, заобиколен от черни мълчаливи фигури. Прощават се, проклинат небето, плачат, кръстят се. От групата се откъсват едно момиче и едно момче. Играта им с червената кърпа завършва с целувка.
Така започва необичайният, мълчалив, но изразителен и внушаващ спектакъл "Татул" по едноименния роман на Георги Караславов, постановка на Невена Митева и Надя Асенова. Представлението на Габровския драматичен театър, в което участват актьорите Славяна Любомирова, Силвия Боева, Камен Иванов, Милен Вангелов, Лилия Димитрова, Светослав Славчев, Димитрия Милушева и Валери Радев, е изградено на принципа на пластическия и физическия театър, като именно чрез движението изказва и изразява същността на произведението.
Първите отзвуци за "Татул" са впечатляващи, а Невена Митева споделя пред duma.bg:
"Много отдавна мечтая да направя "Татул". Струва ми се интересно тази история да се разкаже с езика на тялото, на музиката, на танците. Освен това има и чисто формална причина, заради която прибягвам до такъв вид спектакъл. Това е фактът, че театърът е канен на много международни фестивали, но не навсякъде може да участва заради езиковата бариера. Така се роди идеята да създадем един спектакъл, който би бил разбираем и зад граница и би бил любопитен. Това е една много любопитна българска история, в която има много фолклор, народна музика, танци и обичаи, обреди, магии - неща от народопсихологията на българите".
Сценичната среда на спектакъла е постигната чрез мултимедия (дело на Даниела Трейман), която придава яснота за времето и мястото на действието, но заедно с това и бележи кулминационни моменти в тъканта на спектакъла. За музикалното оформление на представлението, което заедно с движението играе главна роля в изразността на това много наситено емоционално представление, са използвани композиции на Теодосий Спасов и на популярната група "Булгара", които артистично и много функционално от театрална гледна точка съчетават фолк, джаз и етно звучене.
Стилизираната, подчертано българска визия, представена най-вече в използвания реквизит - предмети, характерни за бита на българското село през 30-те години на ХХ в., е "разширена" във внушението си от актьорския ансамбъл, който овладява изразителната и точна хореография на представлението, макар на места да се чувства липсата на професионална хореографска ръка при изграждането на някои образи и конструирането на редица сцени.
Представлението на Габровския драматичен театър при своята висока степен на условност, благодарение на оригиналната идея и майсторското изпълнение от всички актьори, успява да постигне висока степен на внушение и дълбока трагична изразност. Спектакълът има свой специфичен образ и подход към съзнанието и емоциите на зрителите, които максимално постигат творческите си цели.