"Ние ще искаме на ниво Европейски съюз такава корекция в законодателството, че който създава подобен проблем, да носи отговорността и за решаването му", каза министър Нено Димов.
"Ние ще искаме на ниво Европейски съюз такава корекция в законодателството, че който създава подобен проблем, да носи отговорността и за решаването му", каза министър Нено Димов. / Снимка: Лалка Димитрова
ЕС да въведе регламент на европейско ниво, който да задължи държавите, налагащи забрани за движение на дизелови автомобили, да не позволяват най-замърсяващите от тях да бъдат изнесени към други страни. Проблемът с вноса на стари автомобили се засилва заради рестрикциите, въведени в Западна Европа. Подобни забрани изкривяват пазара и е редно, който ги предизвиква, да носи отговорност.  Това каза днес министър Нено Димов по време на изнесеното заседание на парламентарната комисия по екология, което се проведе в Созопол.

„Когато в определен град забраниш да влиза някаква кола, цената й естествено пада, защото тя става половин използваема. Очаква се този наплив на коли да залее Източна Европа”, посочи министър Димов. Той уточни, че разговори по темета ще започнат веднага след председателството на Съвета на Европейския съюз ще започнат формални разговори.

„Ние ще искаме на ниво Европейски съюз такава корекция в законодателството, че който създава подобен проблем, т.е. подобни ограничения, да носи отговорността и за решаването им. Повишаването на данъците облага всъщност нашите граждани, които са потърпевши от нещо, което се случва някъде другаде“, заяви той и подчерта, че това е пример за двоен стандарт.

Министър Димов уточни, че в момента не се обсъжда увеличение на данъка за над 15-годишните автомобили. „Към днешна дата изобщо не се коментират данъците, а става дума за екотаксите, които се плащат еднократно при регистрация“, каза още той.  

По отношение на замърсяването от автомобилния транспорт се предвижда засилване на контрола за вредни емисии при първа регистрация на автомобилите, както и при годишните технически прегледи. Те ще бъдат регламентирани с промени в Закона за движение по пътищата. Ще се търси възможност за закупуване на газанализатори за контрол на пътя със средства по Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС). Приета е и нова наредба с изисквания при изкупуване на катализатори да се изисква декларация за произход. Променят се и екотаксите за автомобилите, като се въвеждат такива и за товарните автомобили.