За пръв път откриха газ в атмосферата на суперземя
За пръв път откриха газ в атмосферата на суперземя / Guliver/Getty Images

За пръв път учени направиха подробен анализ на атмосферата на суперземя - екзопланетата 55 Cancri e, предаде ЮПИ.

Масата на въпросната екзопланета е 8 пъти по-голяма от тази на Земята. 55 Cancri e орбитира около звезда в съзвездието Рак, което се намира на разстояние 40 светлинни години от Слънчевата система.

Астрономи използвали данни, събрани от космическия телескоп "Хъбъл", и нова технология, за да открият обграждащи екзопланетата газове.

"Получените резултати са вълнуващи, защото за пръв път идентифицирахме спектрални следи, които свидетелстват за наличие на газове в атмосфера на суперземя", заяви Ангелос Циарас от Лондонския университетски колеж.

В Слънчевата система има поне още две планети?

"Извършеният от екипа ни анализ на атомосферата на 55 Cancri e установи, че екзопланетата вероятно е съхранила значителни количества водород и хелий от мъглявината, от която е формирана", добави той.

Учените смятат, че суперземи като 55 Cancri e са най-често срещаният тип екзопланети във Вселената. 55 Cancri e е много близо до звездата си - завърта се около нея за 18 часа. Смята се, че температурата на повърхността на екзопланетата е около 2000 градуса Целзий. Астрономи открили атмосферата й с помощта на камера на "Хъбъл". С нея била наблюдавана звездата, около която орбитира 55 Cancri e. Екзопланетата се откроила благодарение на излъчваната от звездата светлина, а новосъздадени алгоритми открили спектрални следи на газове, обгръщащи 55 Cancri e.

"Резултатите позволяват за пръв път да надзърнем в атмосферата на суперземя", отбеляза експертката по астрономия и физика Джована Тинети от колежа.

Предишни изследвания на масата и радиуса на 55 Cancri e навеждаха на мисълта, че вътрешността й съдържа големи количества въглерод. Това накара учените да кръстят 55 Cancri e диамантената планета.