Метеоритен прах произхожда от звездни експлозии, по-древни от Слънцето
Метеоритен прах произхожда от звездни експлозии, по-древни от Слънцето / Thinkstock/Getty Images

Учени от Мичиганския университет заявиха, че прах, открит на обекти, където са паднали метеорити, произхожда от звездни експлозии и вероятно предхожда раждането на Слънцето, предаде ЮПИ.

Учените в момента изследват микроскопичен метеоритен материал, за да установят откъде е дошъл. Те искат по-специално да разберат дали звездният прах е генериран и изхвърлен при експлозия на повърхността на по-голямата звезда в бинарна система.

Слънчевата система е създадена от газ и прах, изхвърлени в междузвездното пространство от експлодирали звезди. Идентифицирането на древни междузвездни частици обаче е трудна задача.

Метеорити пренесли "семената" на живота от Марс на Земята

"Става въпрос за рециклиране", поясни Кристофър Ред от университета. "Когато умират, звездите изхвърлят материал под формата на прах и газ, които след това се рециклират, за да се формира бъдещо поколение звезди и планети", посочи той.

В рамките на поредица експерименти Ред и колегите му тествали кои екзотични радиоактивни ядра имат най-силно влияние върху произведените в звездни експлозии силициеви изотопи. Изотопът силиций 30 е рядко срещан на Земята, но е в изобилие в космическия прах.

Учени твърдят, че са разгадали как се е образувала Земята

Учените знаят, че изотопи силиций 30 водят началото си от звездни експлозии. Нови експерименти и вдъхновени от резултатите им компютърни модели ще разкрият какво количество и какъв вид силициеви изотопи се произвеждат в различни типове свръхнови.

Кометите може да са довели до появата на живот на Земята

"Тези зрънца прах позволяват да се изследват свръхнови по нетрадиционен начин", отбеляза Ред. "Обикновено човек насочва телескоп към свръхнова, за да наблюдава светлината й. Ако обаче разполагаш със зрънца звезден прах, това открива нови възможности за опознаване на различни видове звездни експлозии", допълва той.