Изобилие от воден лед се крие под повърхността на Церера (ВИДЕО)
Изобилие от воден лед се крие под повърхността на Церера (ВИДЕО) / БГНЕС, архив

Планетата-джудже Церера - най-големият обект в астероидния пояс между Марс и Юпитер, крие изобилие от воден лед под повърхността си, предаде Ройтерс, позовавайки се на резултатите от две изследвания, публикувани в сп. "Сайънс" и онлайн изданието Nature Astronomy.

Учени разгадаха строежа на планетата джудже Церера

Откакто се позиционира в орбита около Церера през март 2015 г., космическият апарат "Доун" на НАСА постоянно събира данни за планетата-джудже. Благодарение на него астрономите научиха много за загадъчния космически обект.

Анализ на нови данни, предоставени от апарата, показва, че под повърхността й - в региони, потънали в постоянен мрак, се крие изобилие от лед. Церера е едва третото планетно тяло след Луната и Меркурий, където воден лед е откриван в постоянно сенченсти области.

Преди да застане в орбита около планетата-джудже, "Доун" изследваше астероида Веста - втория най-голям обект в астероидния пояс между Марс и Юпитер, припомня агенцията.

Астрономи откриха спящ вулкан на планетата-джудже Церера (СНИМКИ)

Новите проучвания разкриват наличието на около 10 процента вода под формата на лед на Церера, отбелязва един от изследователите, Томас Притиман от Института за планетарни науки в Тусон, Аризона. Изследването на състава на обекти като Церера дава възможност на специалистите да научат повече за формирането и ранната история на Слънчевата система.

В сравнение със сухия астероид Веста, Церера прилича повече на Енцелад и Европа - ледените луни съответно на Сатурн и Юпитер, отколкото на Земята и другите скалисти планети като Меркурий, Венера и Марс.

Вижте снимка, показваща загадъчните петна на Церера в удивителни детайли

Наличието на воден лед на Церера кара учените да разискват дали под повърхността на планетата-джудже се крие океан. "Ако такъв съществува такъв, технически е възможно да поддържа условия за възникването на живот. Лично аз съм скептично настроен", казва Томас Плац от изследователския екип.

Проучванията са представени на среща на Американския геофизически съюз в Сан Франциско.