Италианските власти дадоха разрешение в понеделник сутрин да започне операцията по изправяне на круизния кораб „Коста Конкордия”, който през януари м.г. се вряза в скала край тосканския остров Джилио и остана полегнал в плитчините, предадоха АФП и ДПА. Разрешението се очакваше с оглед на това, че осъществяването на сложната в инженерно отношение операция се нуждае от подходящи метеорологични условия,
уточняват агенциите.
В понеделник в 6.00 ч местно време (7.00 ч. бълг. време) 300-метровият корпус на кораба, който тежи 114 000 тона, ще бъде изправен и закрепен върху бетонна платформа с размерите на футболно игрище. В следващите месеци предстои „Коста Конкордия” изкуствено да бъде приведен в плавателен режим и откаран до някое от италианските пристанища, за да бъде нарязан за скрап.
Операцията по изправянето на „Коста Конкордия”, определяна като инженерно предизвикателство заради размерите на кораба, ще бъде предавана пряко от множество телевизии, а общият брой на акредитираните журналисти е около 400 предаде АФП.
Малкото пристанище на Джилио ще остане затворено през целия ден. В района му вече се влиза само със специални пропуски и дори преминаването на самолети и хеликоптери е забранено. „Изправянето на „Конкордия” не представлява никаква опасност”, увери началникът на службата за гражданска отбрана Франко Габриели, който е и специален комисар на италианското правителство за случая „Коста Конкордия”. Габриели заяви, че са взети всички предпазни мерки срещу екологично замърсяване в случай, че от круширалия кораб изтекат токсини по време на изправянето.
Ръководител на операцията ще бъде южноафриканският експерт по привеждане на кораби в плавателен режим Ник Слоун. Изправянето на „Коста Конкордия” ще продължи между 10 и 12 часа, посочва БТА.
Цената на дейностите по преместване на круширалия круизен кораб вече е над 600 млн. евро и е изцяло за сметка на американската бизнес група „Карнивал”, която е собственик на компанията „Коста”.
На 13 януари 2012 г. „Коста Конкордия” се удари в подводна скала и се преобърна, при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Срещу капитана на кораба Франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил кораба към скалистите плитчини на остров Джилио, се води дело.