Спасители в отдалечен район на Атлантическия океан днес се надпреварват с времето, за да открият изчезналия батискаф "Титан", с който петима души възнамерявали да се доближат до останките на легендарния океански лайнер "Титаник", потънал преди повече от век, предаде Асошиейтед прес.

Екипажът на батискафа "Титан", който е част от експедиция на компанията "ОушънГейт" (OceanGate), се състои от пилот, и четирима така наречени "специалисти по мисията". "Специалисти по мисията" това са хора, заплатили, за да участват в експедицията, уточнява АП. Те се редуват да управляват сонара и да изпълняват други задачи в батискафа.

Подводница, използвана за превоз на туристи, за да разгледат останките на "Титаник", изчезна в Атлантическия океан и предизвиква спасителна мисия.

Бреговата охрана на Бостън съобщи за Би Би Си, че е започнала операция по издирване на подводницата. Тя е изчезнала в неделя сутринта, около час и 45 минути след потапянето си.

 

Американските и канадските кораби трябва да покрият огромна площ при търсенето.Останките на "Титаник" се намират на около 700 км южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд, а районът прави операцията трудна и сложна.

 

Малките подводници понякога отвеждат туристи, за да посетят останките на "Титаник". Билетът струва 250 хиляди долара и включва и спускане до „Титаник” на дълбочина от 3800 м.
 
По думите на адмирал Джон Маугър от Бреговата охрана на САЩ се прави всичко възможно, за да "открият и спасят" хората на борда на изчезналата подводница.

За първи път подобна туристическа атракция се предлага през 2021 г., като тогава туристите са платили по 100 000-150 000 долара на човек, за да участват в тази необичайна експедиция. По информация от сайта на "ОушънГейт" сумата през годините е нараснала. Тя е известна като  "такса за поддръжка на мисията" и през 2023 г. тя възлиза на 250 000 долара на човек.

Освен пилота на борда на батискафа са известният британски авантюрист, финансист, милиардер и космически туристи Хамиш Хардинг, баща и син от видно пакистанско бизнес семейство и още един пътник. Хардинг е авантюрист, който държи три рекорда на Гинес, включително за най-дълго време, прекарано на пълна океанска дълбочина от кораб с екипаж. През март 2021 г. той и океанският изследовател Виктор Весково се потапят до най-голямата дълбочина в Марианската падина. През юни 2022 г. Хардинг пътува в космоса с ракетата "Ню Шепърд" на "Блу ориджин".

По информация от канадския Обединен координационен център за спасителни операции властите са изгубили контакт с "Титан" в неделя вечерта, когато той се намирал на около 700 километра южно от Сейнт Джонс в Нюфаундленд.

Всяка изминала минута обаче излага екипажа на "Титан" на по-голям риск. Според Дейвид Конканън, съветник в "ОушънГейт", подводницата е имала запаси от кислород за 96 часа, когато се потопила около 6:00 часа сутринта местно време в неделя.

"Това е отдалечен район… и е предизвикателство да се проведе търсене там", каза контраадмирал Джон Моугър, командир от бреговата охрана на САЩ, която също търси "Титан". "Но ние разполагаме с всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да открием плавателното средство и да спасим хората на борда", добави той.

Канадският изследователски ледоразбивач "Полярен принц", който е корабът-майка на "Титан", е загубил контакт с плавателния съд около час и 45 минути, след като батискафът се потопил във водата. "Полярен принц" ще продължи да претърсва повърхността през цялата нощ, а канадски разузнавателни самолети ще възобновят претърсването на повърхността и под повърхността на сутринта, съобщи бреговата охрана на САЩ в "Туитър". Два американски самолета също са прелетели над района.

Конканън каза, че служители работят, за да доставят в най-кратки срокове до мястото подводен дрон с дистанционно управление, който може да достигне до дълбочина 6 километра.

Алистър Грейг, професор по морско инженерство в "Юнивърсити колидж" в Лондон, обясни, че батискафите обикновено носят така нареченото тегло за изхвърляне, което представлява "маса, която може да се освободи в случай на авария, за да се издигнат на повърхността благодарение на плаваемостта". "Ако е имало прекъсване на електрозахранването и/или на комуникацията, това може да се е случило и подводницата да се намира на повърхността в очакване да бъде намерена", каза Грейг. Друг сценарий обаче е теч в корпуса под налягане, като в този случай прогнозата не е добра, добави той.
БГНЕС, Владимир Арангелов/БТА