Скопие забрани сръбската музика
Скопие забрани сръбската музика / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Скопие забрани сръбската музика
65200
Скопие забрани сръбската музика
  • Скопие забрани сръбската музика

Цеца Величкович, Драгана Миркович и Аца Лукас вече не са добре дошли в Скопие, тъй като македонската столица забрани сръбската музика.

Решението беше взето, след като всички собственици на дискотеки в града решиха да се отрекат от популярния стил на северните си съседи, известен като "турбо-фолк", с цел да дадат шанс на местните певци и диджеи да се изявяват.

Сръбската популярна музика вече ще може да се слуша само в градските кафенета, които искат да я пускат, или - както пояснява македонският вестник "Вечер" - у дома. Вестникът обяснява, че по време на чалга концертите в столицата "всички се наливаха с литри алкохол, а тълпите и боричканията бяха нормална част от преживяването".

Чрез забраната на тази "лудост", собствениците на нощни заведения целят да се върне старата слава на Скопие като град, в който всеки уикенд са гостували най-известните диджеи в света. Скопските управители на дискотека признават, че напоследък се вижда спад в посещението на нощните клубове, но въпреки това хонорарите, които изискват сръбските певци не се променят - а те стигат до десетки хиляди евро.

"Турбо-фолкът" получава името си от черногорския изпълнител Рамбо Амадеус, който слага основите на модерния му вид още в средата на 80-те години на миналия век. По начало Амадеус не взима стила насериозно, а го ползва като вид "катарзис" на модерния начин на живот.

"Всеки един от популярните жанрове ограничава. Аз най-напред съм почитател на Стравински, Прокофиев, Шнитке, на руския деконструктивизъм. Също така на играта с контексти на Марсел Дешан. В този смисъл всеки един жанр ми е твърде тесен. А всъщност "жанровете" са творение на големите музикални магазини. Те си имат стилажи за всеки един жанр и колкото повече жанрове има - толкова повече компакт дискове ще продават", разказа Рамбо Амадеус за турбо-фолка по време на своето посещение в София миналата година.

„Аз не съм слушал много чалга. Пуснаха ми една песен и в нея забелязах доста елементи на фолк, на етно. Ако ще говорим по-специфично за турбо-фолка - той не е музикален жанр. Той е една "диагноза" на едно общество в преход, в което различни естетически и етически критерии са деградирали и се изродили", допълва изпълнителят.

Въпреки че феновете на турбофолка са недоволни от единодушното решение на собствениците на дискотеки в Скопие, новината зарадва повечето столичани, обяснява вестник "Вечер" и добавя, че любителите на сръбската чалга ще трябва да се преориентират към друг вид музика, ако ще искат да останат част от градския живот.

Всъщност, сръбската музика от известно време е започнала се избягва от дискотеките -анонимна любителка на турбо-фолка се оплаква, че миналата седмица се е наложило с нейни приятели да отидат чак до Велес, 50 км южно от Скопие, за да се повеселят в чалга дискотека.

Изданието обаче цитира и поддръжниците на новото статукво, които се радват, че "Най-накрая в дискотеките ще се пуска диско-музика".