Платеният протест може да привлече четирикратно повече истински протестиращи
Платеният протест може да привлече четирикратно повече истински протестиращи / БГНЕС, архив

Платените протести "трябва да уважават върховенството на закона". Това заяви в интервю за Дарик Адам Суорт - основател на първата фирма в Съединените щати за протестиращи под наем, наречена "Crowds on Demand", или "Тълпи на повикване".

Суорт, който основа фирмата си в Калифорния преди по-малко от година, обяснява, че основните му клиенти са хора, които искат да се преструват на знаменитости и си наемат антураж от по десетина почитатели, които да вървят по дирите им по главните улици на Лос Анджелис.

Освен тях, обаче, има и търсене за политически демонстрации, както и за такива, които недоволстват срещу различни обществени проблеми.

Двата основни елемента в ръководенето на подобен бизнес, обяснява Суорт, е да имаш служители, на които имаш голямо доверие, както и да притежаваш етични стандарти, така че да не навлизаш в проблематични ситуации като например да допуснеш клевета по адрес на човека или казуса, срещу които протестира твоята тълпа.

"Стигнал съм до заключението, че по принцип е необходимо да се прескочи конкретен праг на броя на хората, които ще направят протеста забележим. Разбира се, възможно е и една съвсем малка група от 10-15 души също да прескочат тази граница, но само ако са много отдадени в "работата" си. Също така е изключително важно да има по няколко души във всяка една тълпа, които да могат да говорят добре пред камера и да могат ясно да обяснят казуса - било то пред журналист или на някой минувач", допълва Суорт.

По думите му това придава много по-легитимен вид на събраните хора.

"Разбира се, няма необходимост всички да могат да говорят добре, но винаги трябва да има по няколко. Защото точно така минувачите могат добре да се запознаят с проблема и най-вече да бъдат убедени, че той е значим. Това, което обичам да правя, е да разпространявам конкретна идея или послание сред присъстващите - нещо, което лесно се запомня и което ще ги накара да се замислят върху казуса, дори след като са се разотишли", обяснява собственикът на компанията.

Според него е важно, когато хората си отидат у дома, да се сетят сами да проучат темата в Интернет.

"Затова е от значение да имаш вдъхновени оратори, които да говорят на събралите се и да ги убедят в правотата си. Говорителят трябва да оживи хората, защото най-важното е да увеличиш броя на протестиращите. Целта ми е броят на присъстващите да се увеличава на всеки един протест или ПР-събитие като минувачите бъдат убедени да се присъединят. Типичното за нашите протести е четирикратно увеличение - така че ако започнем с 15-тина, до края е добре да има 60 души. Понякога дори надхвърляме тази бройка. Така можем да бъдем спокойни, че мероприятието е било сполучливо. Няма никакъв смисъл събитието да се проведе само от наши хора", казва още Суорт.