/ БГНЕС, архив
На „Хийтроу“ пресмятат дори насрещния вятър, за да спестят време за повече кацания
99391
На „Хийтроу“ пресмятат дори насрещния вятър, за да спестят време за повече кацания
  • На „Хийтроу“ пресмятат дори насрещния вятър, за да спестят време за повече кацания
На лондонското летище „Хийроу“ пресмятат дори насрещния вятър, за да спестят време за повече кацания. На най-натоварения аеропорт в Европа се приземява по един самолет на всеки 45 секунди. За да се случва това безопасно за 78-те милиона пътници, които преминават през него годишно, сили впрягат учени, инженери и математици.
 
Небето над Великобритания е пренаселено. Въздушните диспечъри обработват 2.2 милиона полета годишно и тази цифра продължава да расте. През 2030 година се очакват 3.7 милиона кацания и излитания, без да се броят тези на безмоторните плавателни съдове и комерсиалните дронове, пише Wired.

летище Хийтроу
БГНЕС, архив

Ако не се направи нещо, въздушното пространство на Острова ще заприлича на паркинг над земята, в който самолетите обикалят безпомощно, чакайки указания за приземяване.
 
С това предизвикателство се е заела Луиза Смит, ръководител на отдела за изследвания и разработки на Националната служба за въздушен трафик. 34-годишната Смит променя измеренията на британското небе. Тя стои начело на екип от 22-ма експерти – учени, инженери и математици, които се опитват да спестят стотни от секундата, за да освободят време за нарастващия брой полети.

летище Хийтроу
БГНЕС, архив

„Когато се замислиш за тази задача, разбираш, че това е огромно начинание“, казва Луиза Смит, която е работила като диспечер в Кралските въздушни сили: „Трябва да модернизираме въздушното си пространство и да развием технологията, за да сме сигурни, че ще се справим с каквото и да е увеличение на полетите.“
 
Около 475 000 самолета минават през „Хийтроу“ всяка година. А това е само с 5000 по-малко от разрешения капацитет. На всеки 45 секунди някой каца или излита. Нарушение на графика означава хаос и задръстване както в небето, така и на летището.

Летище Хийтроу
ThinkStock/Getty Images

За да се справят със ситуацията Луиза Смит и екипа й разработват нова система, която осигурява малко, но безопасно разстояние между полетите и маневрите на летателните машини. Предишната система изчисляваше физическото разстояние, което гарантира, че самолетите няма да попаднат във въздушните вихри, създадени от кацналия преди тях.
 
Новата система дава възможност за още сгъстяване, като отчита и насрещния вятър. В резултат на екрана си диспечерите виждат безопасния минимум от време между кацанията. И той се променя постоянно в зависимост от атмосферните условия.

Летище Хийтроу
ThinkStock/Getty Images

„Представете си, че се изкачвате по хълм. Ще се нуждаете от повече време и енергия, отколкото ако ходите по равен терен. Новата система взима предвид насрещния вятър“, обяснява Смит.
 
Резултатът? Системата освобождава време за 0.8 кацания на час при всякакви метеорологични условия и 2.6 допълнителни кацания на час, когато насрещният вятър е по-силен от 20 възела. Общо самолетите спестяват близо 2000 часа в обикаляне в небето над Хийтроу.
 
Тази година нова версия на системата ще направи възможни две или три кацания на час допълнително, като добави нови променливи стойности при изчисляването на безопасното разстояние между кацанията.

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук