Помните ли как Дубайския шоколад завладя цялата Земя, благодарение на една инфлуенскърка в TikTok?
Явно наситил се на близкоизточното изкушение, светът днес има нова мания - обявената за най-вкусната ягода на света, която струва цели 19 долара за 1 брой. Или изчислено в български пари - 34 лева и 30 стотинки за една ягодка.
Звучи абсурдно когато лятото в България можеш да си купиш от някой селски пазар 2-3 касетки с ягоди за тези пари.
Какво казва Google по темата
Решаваме да анализираме данните за прочутата вече ягода според търсенията, които отчита Google Trends.
Данните от Google Trends показват, че интересът към темата за скъпата ягода рязко се е увеличил в края на февруари и началото на март 2025 г.
Това съвпада с момента, в който темата стана вайъръл в социалните мрежи, най-вече в TikTok, и бе подхваната от различни инфлуенсъри и медии. Въпросният плод е внесен от Киото, Япония и за момента се продава ексклузивно в луксозната верига за здравословни храни Erewhon в Лос Анджелис.
Основната част от търсенията идват от САЩ, което е очаквано, тъй като Erewhon е американска верига, но впечатление прави, че значителен интерес има вече и в Швейцария, Канада, Австралия и дори във Филипините. Това показва, че темата не е ограничена само до американската публика, а предизвиква глобално любопитство.

Свързаните теми и търсения също потвърждават връзката между ягодата и луксозния супермаркет Erewhon, като има сериозен интерес към самата марка Elly Amai, която произвежда този вид ягоди. Търсенето на думи като „долар“ и „ягода“ показва, че хората проявяват любопитство както към продукта, така и към цената му.
Този анализ подчертава огромното влияние на социалните мрежи върху създаването на нови потребителски тенденции, особено когато става дума за скъпи, екзотични или „бутикови“ храни. Дори и продуктът да не е достъпен за масовия потребител, самият факт, че е представен като нещо изключително и луксозно, провокира интерес и дискусии по темата.
Защо е толкова скъпо?
Според описанието в магазина, всяка ягода е култивирана така, че да постигне перфектна симетрия, наситен червен цвят и изключителен размер. Ягодите са сорт Тохияйка, който е разработен сравнително скоро, постигайки пълно изолиране на киселинността на плода. Вероятно по тази причина плодовете са описвани като "най-сладките" на света.
Ели Амай е японска компания, която е специализирана в продажбата на луксозни плодове. В Азия тези дарове на пририодата не са толкова достъпни, колкото по нашите георгафски ширини и често са скъпи до толкова, че хората си ги подаряват по празници и с повод.
И както може да се очаква, всеки подарък трябва да бъде опакован в целофан и панделка. Именно в това са се специализирали хората от Ели Амай, които снабдяват Щатите с въпросната мега скъпа ягода. Техният асортимент е "скромен" - продават само пъпеши за 95 долара и комплект от 9 ягоди за 90 долара.
Според Erewhon, високата цена на ягодата е оправдана заради изключително внимателния подбор и бързата ѝ доставка.
„Ягодите се берат в най-добрия си момент и достигат до нашите магазини в рамките на 24-48 часа – по-бързо, отколкото броколи, отгледано в Калифорния, да стигне до Ню Йорк“, казва представител на веригата.
„Ако се замислите логистично, да я получите толкова свежа от Япония напълно оправдава цената. Не я мразете, докато не я опитате“, съветват те.
Въпреки цените, продажбите на „златната ягода“ не спират, а TikTok вече я превърна в новата „задължителна“ кулинарна сензация. Инфлуенсърите се надпреврват да я опитват пред камерата, а какво остава за онези, които не могат да отидат със скоростта на светлината до Ел Ей - да поръчат луксозните кутии с 9 ягоди директно от Япония.

И докато все още не можем да асимилираме най-скъпата ягода в света (естествено само ментално), то идва нова поразяваща вълна - вече има списък за чакащи за нов "дизайнерски" ананас, който се продава за 395.99 долара.
Но защо толкова много хора, дори и тези, които не са милионери, са готови да дават абсурдни суми за такива храни? Причината се крие в няколко психологически и социални фактора.
Ефектът на "луксозното преживяване"
Колкото по-рядка и скъпа е една храна, толкова повече хората я възприемат като специална и изключителна. Да опиташ нещо рядко и трудно достъпно, като перфектно симетрична японска ягода, създава усещане за лукс и изтънченост, което привлича купувачите.
Купуването на скъпи храни не е само заради вкуса – това е и демонстрация на статус. Това явление, наречено "показно потребление", означава, че хората обичат да се хвалят с това, което могат да си позволят. Споделянето на такъв продукт в социалните мрежи е начин да покажат, че са част от елита, който може да си позволи подобни "изкушения".
Когато инфлуенсъри и известни личности започнат да хвалят даден продукт, се появява "ефектът на стадото". Колкото повече шум се вдига около дадена храна, толкова повече хора искат да я опитат.
Също така трябва да се отчете фактът, че хората обичат новите и необичайни преживявания – това стимулира отделянето на допамин в мозъка. Когато пробват нещо рядко и скъпо, това не е просто ядене, а емоционално преживяване, което ги кара да се чувстват специални.
А ти би ли пробвал някоя от тези луксозни храни, или смяташ, че са просто маркетингов трик?