/ istock
Изследваме поредната мания по луксозните храни, анализирайки данните от Google Trends

Помните ли как Дубайския шоколад завладя цялата Земя, благодарение на една инфлуенскърка в TikTok?

Явно наситил се на близкоизточното изкушение, светът днес има нова мания - обявената за най-вкусната ягода на света, която струва цели 19 долара за 1 брой. Или изчислено в български пари - 34 лева и 30 стотинки за една ягодка.

Звучи абсурдно когато лятото в България можеш да си купиш от някой селски пазар 2-3 касетки с ягоди за тези пари.

Какво казва Google по темата

 

Решаваме да анализираме данните за прочутата вече ягода според търсенията, които отчита Google Trends.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Foodporn ™ (@foodporn)

 

Данните от Google Trends показват, че интересът към темата за скъпата ягода рязко се е увеличил в края на февруари и началото на март 2025 г. 

Това съвпада с момента, в който темата стана вайъръл в социалните мрежи, най-вече в TikTok, и бе подхваната от различни инфлуенсъри и медии. Въпросният плод е внесен от Киото, Япония и за момента се продава ексклузивно в луксозната верига за здравословни храни Erewhon в Лос Анджелис.

 

 

Основната част от търсенията идват от САЩ, което е очаквано, тъй като Erewhon е американска верига, но впечатление прави, че значителен интерес има вече и в Швейцария, Канада, Австралия и дори във Филипините. Това показва, че темата не е ограничена само до американската публика, а предизвиква глобално любопитство.

Google Trends
Google Trends

Свързаните теми и търсения също потвърждават връзката между ягодата и луксозния супермаркет Erewhon, като има сериозен интерес към самата марка Elly Amai, която произвежда този вид ягоди. Търсенето на думи като „долар“ и „ягода“ показва, че хората проявяват любопитство както към продукта, така и към цената му.

Този анализ подчертава огромното влияние на социалните мрежи върху създаването на нови потребителски тенденции, особено когато става дума за скъпи, екзотични или „бутикови“ храни. Дори и продуктът да не е достъпен за масовия потребител, самият факт, че е представен като нещо изключително и луксозно, провокира интерес и дискусии по темата.

Защо е толкова скъпо?

 

Според описанието в магазина, всяка ягода е култивирана така, че да постигне перфектна симетрия, наситен червен цвят и изключителен размер. Ягодите са сорт Тохияйка, който е разработен сравнително скоро, постигайки пълно изолиране на киселинността на плода. Вероятно по тази причина плодовете са описвани като "най-сладките" на света.

 

 

Ели Амай е японска компания, която е специализирана в продажбата на луксозни плодове. В Азия тези дарове на пририодата не са толкова достъпни, колкото по нашите георгафски ширини и често са скъпи до толкова, че хората си ги подаряват по празници и с повод.

И както може да се очаква, всеки подарък трябва да бъде опакован в целофан и панделка. Именно в това са се специализирали хората от Ели Амай, които снабдяват Щатите с въпросната мега скъпа ягода. Техният асортимент е "скромен" - продават само пъпеши за 95 долара и комплект от 9 ягоди за 90 долара.

Според Erewhon, високата цена на ягодата е оправдана заради изключително внимателния подбор и бързата ѝ доставка.

 

 

„Ягодите се берат в най-добрия си момент и достигат до нашите магазини в рамките на 24-48 часа – по-бързо, отколкото броколи, отгледано в Калифорния, да стигне до Ню Йорк“, казва представител на веригата.

„Ако се замислите логистично, да я получите толкова свежа от Япония напълно оправдава цената. Не я мразете, докато не я опитате“, съветват те.

Въпреки цените, продажбите на „златната ягода“ не спират, а TikTok вече я превърна в новата „задължителна“ кулинарна сензация. Инфлуенсърите се надпреврват да я опитват пред камерата, а какво остава за онези, които не могат да отидат със скоростта на светлината до Ел Ей - да поръчат луксозните кутии с 9 ягоди директно от Япония.

ягода
iStock

И докато все още не можем да асимилираме най-скъпата ягода в света (естествено само ментално), то идва нова поразяваща вълна - вече има списък за чакащи за нов "дизайнерски" ананас, който се продава за 395.99 долара.

Но защо толкова много хора, дори и тези, които не са милионери, са готови да дават абсурдни суми за такива храни? Причината се крие в няколко психологически и социални фактора.

Ефектът на "луксозното преживяване"

Колкото по-рядка и скъпа е една храна, толкова повече хората я възприемат като специална и изключителна. Да опиташ нещо рядко и трудно достъпно, като перфектно симетрична японска ягода, създава усещане за лукс и изтънченост, което привлича купувачите.

Купуването на скъпи храни не е само заради вкуса – това е и демонстрация на статус. Това явление, наречено "показно потребление", означава, че хората обичат да се хвалят с това, което могат да си позволят. Споделянето на такъв продукт в социалните мрежи е начин да покажат, че са част от елита, който може да си позволи подобни "изкушения".

Когато инфлуенсъри и известни личности започнат да хвалят даден продукт, се появява "ефектът на стадото". Колкото повече шум се вдига около дадена храна, толкова повече хора искат да я опитат.

Също така трябва да се отчете фактът, че хората обичат новите и необичайни преживявания – това стимулира отделянето на допамин в мозъка. Когато пробват нещо рядко и скъпо, това не е просто ядене, а емоционално преживяване, което ги кара да се чувстват специални.

А ти би ли пробвал някоя от тези луксозни храни, или смяташ, че са просто маркетингов трик?