Израелската армия съобщи, че е открила най-големия тунел на "Хамас" в ивицата Газа досега, само на няколкостотин метра от ключов граничен пункт. Размерът му беше такъв, че малки превозни средства биха могли да пътуват в тунела, съобщи фотограф на AFP, получил достъп до него.
Подземният проход е част от по-широка разклонена мрежа, която се простира на повече от четири километра и се намира на 400 метра от граничния пункт Ерец, се казва в изявление на армията. Струва милиони долари и отнема години, за да се изгради, казаха израелските сили. Проектът се ръководи от Мохамед Яхя, брат на шефа на групировката Яхя Синвар, за когото се смята, че е организатор на атаките от 7 октомври.
"Пчелната пита" от проходи включва дренажни системи, електричество, вентилация, канализация и комуникационна мрежа, както и релси. Подът е уплътнен пръст, докато стените му са стоманобетонни, а входът е метален цилиндър със стени с дебелина 1,5 сантиметра. Кадри, разпространени от израелската армия, за които тя каза, че са заснети от Хамас, показват малко строително превозно средство, което се вкарва в тунела, обширен временен склад, пълен с предварително излят бетон за облицоване на стените, и работници, които копаят под земята с помощта на груби електрически инструменти . Израелската армия съобщи, че е открила голям брой оръжия, съхранявани в тунела, готови да бъдат използвани при нападение.
Хора, стоки, оръжия
"Хамас" е изразходвал огромни ресурси в проекта, каза подполковник Ричард Хехт, говорител на армията, и го е направил, за да "обслужва само една цел - да атакува държавата Израел и нейните жители". Той каза, че тунелът е умишлено построен близо до пропускателния пункт Ерец, който Израел използва, за да улесни стриктно контролираното влизане на палестински работници и тези, пътуващи за медицинска помощ.
"За "Хамас" нападението срещу народа на Израел продължава да има приоритет пред подкрепата на народа на Газа", каза той. Наречен от израелските военни "Метрото в Газа", лабиринтът от тунели под крайбрежната територия първоначално е създаден като начин за заобикаляне на съкрушителната израелско-египетска блокада, въведена от 2007 г. Стотици тунели бяха построени под границата с Египет и в Синайската пустиня, позволявайки на хора, стоки и оръжия да преминават в Газа от външния свят. След войната с Израел през 2014 г. мрежата от тунели беше разширена и "Хамас" често я използва, за да улесни своите ракетни изстрелвания.
Проучване, публикувано на 17 октомври от Института за съвременна война към американската военна академия Уест Пойнт, казва, че има 1300 тунела, простиращи се на 500 километра. Израелската армия съобщи в началото на декември, че е открила над 800 тунела, като 500 са унищожени. Съобщения в израелските медии миналата седмица казаха, че армията обмисля наводняване на тунелите с морска вода, изпомпвана от Средиземно море, и вече е провела успешни тестове.
Подземният проход е част от по-широка разклонена мрежа, която се простира на повече от четири километра и се намира на 400 метра от граничния пункт Ерец, се казва в изявление на армията. Струва милиони долари и отнема години, за да се изгради, казаха израелските сили. Проектът се ръководи от Мохамед Яхя, брат на шефа на групировката Яхя Синвар, за когото се смята, че е организатор на атаките от 7 октомври.
БГНЕС
Хора, стоки, оръжия
"Хамас" е изразходвал огромни ресурси в проекта, каза подполковник Ричард Хехт, говорител на армията, и го е направил, за да "обслужва само една цел - да атакува държавата Израел и нейните жители". Той каза, че тунелът е умишлено построен близо до пропускателния пункт Ерец, който Израел използва, за да улесни стриктно контролираното влизане на палестински работници и тези, пътуващи за медицинска помощ.
БГНЕС
БГНЕС