/ / iStock/Getty Images
Учени откриха в скали от Северен Китай най-стария известен фосил на зелено растение - миниатюрно водорасло, покривало морското дъно преди около милиард години, съобщи Ройтерс.

Водораслото Proterocladus antiquuas e „близък сродник на предшественика на всички съвременни зелени растения“, каза Цин Тан, палеобиолог от технологичния институт във Вирджиния, който е открил фосила в скала в провинция Ляонин, близо до гр. Далян.

Учени откриха фосили от растителноядно влечуго, живяло преди 300 млн. години

Първите растения на сушата са еволюирали от зелени водорасли преди около 450 милиона години.

Макар и малко - едва 2 мм, водораслото Proterocladus е било един от най-големите организми за времето. Тогава в моретата са живели основно бактерии и други микроби. Водораслото е извършвало фотосинтеза, трансформирало е слънчевата светлина в химическа енергия и е произвеждало кислород.

Палеонтолози представиха най-стария охлюв, запазен в кехлибар (СНИМКИ)

Преди около два милиарда години животът на Земята е еволюирал от прости бактериални клетки към първите еукариоти, които обхващат гъби, растения и животни. Първите растения са едноклетъчни организми. Преходът към многоклетъчни като Proterocladus е ключов в развитието, създал условия за възхода на растенията, населили целия свят - от папрати до секвои и мухоловки.

Proterocladus е с 200 милиона години по-стар от предишния му най-ранен известен събрат. Един от съвременните му сродници е водорасло, използвано за храна, наречено морска маруля.