Машини на ръст до човешки пояс, които посрещат гостите, водят ги до масите им, доставят храни и напитки и носят използваните съдове и прибори до кухнята - може би сте ги виждали по заведенията. Някои имат лица като на котки и дори мъркат, ако ги погалиш по главата.
Но дали роботите са сервитьорите на бъдещето? Ресторантьорството все по-усилено се опитва да отговори на този въпрос.
Мнозина смятат, че роботите сервитьори са решението за недостига на персонал в индустрията. Продажбите на този вид роботи се увеличават рязко през последните години и вече десетки хиляди се плъзгат из салоните на заведенията по цял свят.
За мен няма съмнение, че светът се движи в тази посока, казва Денис Рейнолдс, декан на колежа "Хилтън" в университета на Хюстън. Ресторантът на колежа прибягва до услугите на робот през декември миналата година и според Рейнолдс той е облекчил натоварването на персонала и е направил услугите по-ефективни.
Други казват, че роботите сервитьори не са нищо повече от трик, и че има дълъг път до момента, когато биха могли да заместят хората. Те не могат да вземат поръчки, в много ресторанти има стълбища, летни градини и други физически препятствия, към които роботите не могат да се адаптират.
"Ресторантите са доста хаотични места, затова е много трудно да се внедри автоматизация по наистина резултатен начин", каза Крейг льо Клер, вицепрезидент на консултантска компания "Форестър" по изследвания в автоматизацията.
Въпреки това роботите се разпространяват. Калифорнийската компания "Беър роботикс" представи през 2021 г. робота си Серви и до края на годината се очаква 10 000 такива робота да заработят в 44 американски щата и в чужбина. Китайската "Пуду роботикс", създадена през 2016 г., вече е осигурила над 56 000 робота сервитьори по света.
"Всяка верига ресторанти се насочва към колкото е възможно по-голяма автоматизация", каза Фил Чжън от производителя "Ричтек роботикс", базиран в Остин, Тексас. "В следващата година или две вече ще ги виждаме навсякъде".
През лятото на 2021 г. Ли Чай не успява на наеме персонал за ресторанта си "Нудъл топия" в Мадисън Хайтс, щата Мичиган и купува робота БелаБот от "Пуду роботикс". Роботът се справя така успешно, че Чай купува още два и сега един робот води посетителите до масите им, докато другият разнася купите с горещи блюда. Служителите подреждат използваните прибори върху третия робот, който ги пренася до кухнята.
Сега Чай се нуждае само от трима служители за същия обем работа, за който преди е наемал петима или шестима души. Това му спестява и средства. Роботът му струва около 15 000 щатски долара, а разходът за служителя е 5000-6000 щатски долара на месец.
Чай каза, че роботите дават възможност на хората сервитьори да обръщат повече внимание на клиентите, а това увеличава бакшишите им. Клиентите често публикуват снимки с роботите в социалните мрежи и това подтиква и другите да посещават заведението.
Отношенията между роботите и хората служители са различни. Бетси Гирон Рейноса, която работи с БелаБот в "Суши Фектъри" в Уест Мелбърн, щата Флорида, казва, че роботите може да са проблем. "Не можеш да му кажеш да се премести или нещо друго", каза тя. Казва, че има и клиенти, които не искат да общуват с робота. Но като цяло го отчита като плюс. Спестява й курсове до и от кухнята и й дава повече време за клиентите.
Недостигът на работна ръка ускори навлизането на роботите глобално, каза Льо Клер. В САЩ в ресторантьорската индустрия са заети 15 милиона души по данни от края на миналата година, което е с 400 000 по-малко в сравнение с предпандемичното време, сочат данни на Националната асоциация на ресторантите. Според неотдавнашно проучване 62 на сто от ресторантьорите казват, че не разполагат с достатъчно персонал, за да задоволят нуждите на клиентите.
Тревогите от пандемията по отношение на хигиената и възприемането на нови технологии като менюта с QR код подготвиха почвата за навлизането на роботите, каза Картик Намасиваям от бизнес колежа на щатския университет на Мичиган.
"След като ресторантьорът започне да разбира и да работи с една технология, другите технологии вече не го плашат толкова", каза той. Намасиваям отбелязва, че общественият прием на роботите сервитьори вече е доста висок в Азия. "Пица Хът" например има 1000 робота сервитьори в Китай.
В САЩ роботите навлизат по-бавно в ресторантите, но някои вериги вече ги изпробват.
Намасиваям очаква, че около 30 на сто от ресторантите ще продължат да наемат хора сервитьори и ще бъдат възприемани като по-луксозни, а останалите ще разчитат все повече на роботи в кухнята и в салоните. Икономическите фактори също са на страната на роботите според него - цената на човешкия труд ще продължава да расте, но разходите за технологии ще спадат.
Това обаче не е бъдещето, което всички биха искали да видят. Сару Джаяраман, която защитава за по-високо заплащане за персонала в заведенията като президент на "Уан феър уейдж", казва, че ресторантите лесно биха могли да решат проблемите си с недостиг на персонал, като плащат повече на служителите си.
"Хората не ходят на ресторант, за да им сервира технология", каза тя. "Те ходят заради преживяването - своето и на хората, на които държат, да бъдат обслужвани от човек".
Но дали роботите са сервитьорите на бъдещето? Ресторантьорството все по-усилено се опитва да отговори на този въпрос.
БТА
Мнозина смятат, че роботите сервитьори са решението за недостига на персонал в индустрията. Продажбите на този вид роботи се увеличават рязко през последните години и вече десетки хиляди се плъзгат из салоните на заведенията по цял свят.
За мен няма съмнение, че светът се движи в тази посока, казва Денис Рейнолдс, декан на колежа "Хилтън" в университета на Хюстън. Ресторантът на колежа прибягва до услугите на робот през декември миналата година и според Рейнолдс той е облекчил натоварването на персонала и е направил услугите по-ефективни.
Други казват, че роботите сервитьори не са нищо повече от трик, и че има дълъг път до момента, когато биха могли да заместят хората. Те не могат да вземат поръчки, в много ресторанти има стълбища, летни градини и други физически препятствия, към които роботите не могат да се адаптират.
"Ресторантите са доста хаотични места, затова е много трудно да се внедри автоматизация по наистина резултатен начин", каза Крейг льо Клер, вицепрезидент на консултантска компания "Форестър" по изследвания в автоматизацията.
Въпреки това роботите се разпространяват. Калифорнийската компания "Беър роботикс" представи през 2021 г. робота си Серви и до края на годината се очаква 10 000 такива робота да заработят в 44 американски щата и в чужбина. Китайската "Пуду роботикс", създадена през 2016 г., вече е осигурила над 56 000 робота сервитьори по света.
"Всяка верига ресторанти се насочва към колкото е възможно по-голяма автоматизация", каза Фил Чжън от производителя "Ричтек роботикс", базиран в Остин, Тексас. "В следващата година или две вече ще ги виждаме навсякъде".
БТА
През лятото на 2021 г. Ли Чай не успява на наеме персонал за ресторанта си "Нудъл топия" в Мадисън Хайтс, щата Мичиган и купува робота БелаБот от "Пуду роботикс". Роботът се справя така успешно, че Чай купува още два и сега един робот води посетителите до масите им, докато другият разнася купите с горещи блюда. Служителите подреждат използваните прибори върху третия робот, който ги пренася до кухнята.
Сега Чай се нуждае само от трима служители за същия обем работа, за който преди е наемал петима или шестима души. Това му спестява и средства. Роботът му струва около 15 000 щатски долара, а разходът за служителя е 5000-6000 щатски долара на месец.
Чай каза, че роботите дават възможност на хората сервитьори да обръщат повече внимание на клиентите, а това увеличава бакшишите им. Клиентите често публикуват снимки с роботите в социалните мрежи и това подтиква и другите да посещават заведението.
Отношенията между роботите и хората служители са различни. Бетси Гирон Рейноса, която работи с БелаБот в "Суши Фектъри" в Уест Мелбърн, щата Флорида, казва, че роботите може да са проблем. "Не можеш да му кажеш да се премести или нещо друго", каза тя. Казва, че има и клиенти, които не искат да общуват с робота. Но като цяло го отчита като плюс. Спестява й курсове до и от кухнята и й дава повече време за клиентите.
Недостигът на работна ръка ускори навлизането на роботите глобално, каза Льо Клер. В САЩ в ресторантьорската индустрия са заети 15 милиона души по данни от края на миналата година, което е с 400 000 по-малко в сравнение с предпандемичното време, сочат данни на Националната асоциация на ресторантите. Според неотдавнашно проучване 62 на сто от ресторантьорите казват, че не разполагат с достатъчно персонал, за да задоволят нуждите на клиентите.
БТА
Тревогите от пандемията по отношение на хигиената и възприемането на нови технологии като менюта с QR код подготвиха почвата за навлизането на роботите, каза Картик Намасиваям от бизнес колежа на щатския университет на Мичиган.
"След като ресторантьорът започне да разбира и да работи с една технология, другите технологии вече не го плашат толкова", каза той. Намасиваям отбелязва, че общественият прием на роботите сервитьори вече е доста висок в Азия. "Пица Хът" например има 1000 робота сервитьори в Китай.
В САЩ роботите навлизат по-бавно в ресторантите, но някои вериги вече ги изпробват.
Намасиваям очаква, че около 30 на сто от ресторантите ще продължат да наемат хора сервитьори и ще бъдат възприемани като по-луксозни, а останалите ще разчитат все повече на роботи в кухнята и в салоните. Икономическите фактори също са на страната на роботите според него - цената на човешкия труд ще продължава да расте, но разходите за технологии ще спадат.
Това обаче не е бъдещето, което всички биха искали да видят. Сару Джаяраман, която защитава за по-високо заплащане за персонала в заведенията като президент на "Уан феър уейдж", казва, че ресторантите лесно биха могли да решат проблемите си с недостиг на персонал, като плащат повече на служителите си.
"Хората не ходят на ресторант, за да им сервира технология", каза тя. "Те ходят заради преживяването - своето и на хората, на които държат, да бъдат обслужвани от човек".