Разгледаха с фотокамера отпечатъците от пръстите на Леонардо
Разгледаха с фотокамера отпечатъците от пръстите на Леонардо / БГНЕС

Паскал Кот, френски инженер и изобретател, е заснел отпечатъците от пръстите на Леонардо да Винчи, оставени от художника на картината „Дамата с хермелина”, която се съхранява в Краков в музея на Чарториски.

Изкуствоведите имаха подозрения, че над това платно са работили и ученици и помощници на Да Винчи, но изследването на Кот доказва, че художникът практически напълно – почти на 100% е нарисувал „Дамата” сам. За тези и други изводи на Кот пише АФП. Паскал Кот изучава платната на Леонардо и на други художници, използвайки специална фотокамера с разширение 240 мегапиксела.

След това снимките се разглеждат в различни оптични спектри, което дава възможност да се видят слоевете боя, подготвителните рисунки и други детайли, останали скрити от невъоръженото око. Благодарение на тази технология е установено, че първоначалният фон на „Дамата с хермелина” не е бил черен, а тъмно син. Тоест съвременният вид на картината е повреден от неудачни реставрации. Освен това хермелинът първоначално е бил нарисуван от Леонардо по различен начин – в по-непосредствена поза, пише БГНЕС, позовавайки се на ЛентаРу.

Модел за създаването на „Дамата с хермелина”, нарисувана през 1485 г., е била Чечилия Галерани, любовница на миланския херцог Лодовико Сфорца. Тази картина е една от четирите стигнали до нас женски портрета, създадени от Леонардо. Чарториски са купили платното през 1798 г. По време на нацистката окупация картината е била изнесена в Берлин. След края на войната съюзниците я връщат в Краков. В средата на октомври т.г. Паскал Кот публикува резултатите от изследване на „Мона Лиза”. Той установи, че първоначално Леонардо е бил нарисувал вежди и мигли на Джокондата.