В Лондон се разгаря война между безплатни всекидневници
В Лондон се разгаря война между безплатни всекидневници / netinfo

Войната на безплатните всекидневници в Лондон се разрасна с ударното навлизане в надпреварата на четвърто издание - "Дълондонпейпър" (Thelondonpaper) на австралийско-американският медиен магнат Рупърт Мърдок.

Около 700 улични вестникари започнаха в късния следобед да раздават в центъра на столицата цветния всекидневник от 48 страници, който предлага предимно "светски" новини, както и забава и отмора. Изданието е предназначено за заможни читатели на възраст между 25 и 34 години, т. е. публиката, която често предпочита да се информира от интернет и с това привлича рекламодатели в мрежата.

Докато тиражът на платените всекидневници продължава да се свива, "Нюз интернешънъл" - британският филиал на Мърдок, който притежава също в. "Таймс" (с тираж 660 000 екземпляра) и "Сън" (3,2 милиона), не оставя нищо на случайността. "Проучихме всяка улица, всеки офис, гледахме футбол, наблюдавахме потоците от хора в различните часове от деня, както и типа хора. За дадена зона знаем, кога се появяват нашите потенциални читатели, а също как, кога и колко от нашите разносвачи трябва да се намират там, за да "уловят" читателите ", обяснява пред "Индипендънт" Клайв Милнър, директор на "Нюз интернешънъл"."Вложихме време и пари /. . ./ за нас това е много важно. Никога не вършим нещата наполовина, винаги планираме всичко така, че да успеем", добавя той.

Предвижда се "Дълондонпейпър" да излиза в тираж 400 000. Редакцията му се състои от 40 журналисти, способни както да списват вестника, така и да странират, казва Милнър. Броят на страниците е съобразен с времето, прекарвано средно за четене в транспортните средства (25-30 минути). В понеделник първата страница бе посветена на смъртта на известния телевизионен журналист и любител на животните Стив Ъруин, и на последното явяване в съда на рокмузиканта наркоман Пийт Дохърти.

Възвращаемост на инвестициите в "Дълондонпейпър" се очаква след 18 месеца, но конкуренцията обещава да е безмилостна.Последната седмица британската пресгрупа "Асошиейтед нюзпейпърс" - друг представител на тежката артилерия на

издателите на вестници, който публикува платените всекидневници "Дейли мейл" (с тираж 2,4 милиона) и "Ивнинг стандард" (300 000 копия) - пусна второ безплатно цветно заглавие "Лондон лайт". То също излиза следобед в подобен на "Дълондонпейпър" формат и тираж. И в двата случая целта е една: да се запазят рекламодателите, като се привлича млада и заможна читателска аудитория, която не харесва платените всекидневници. Тиражът на

платените вестници миналата година падна с 3,5 процента до средно 12 милиона екземпляра. С най-голям тираж в двайсетицата на конкуриращите се национални всекидневници във Великобритания остава "Сън", следван от "Дейли мейл" и "Дейли мирър" (1,6 милиона копия).

Сред тъй наречените сериозни вестници начело остава "Дейли телеграф" с тираж средно от 897 000 копия, сочат данните на британска служба за одит на тиража. Читателите обаче стареят и на този факт се дължи загрижеността на собствениците на изданията да привличат по-младите с безплатно и леко четиво, което отделя значително място на спорта, но не съдържа задълбочени анализи и дълги външнополитически статии. А с това, според специалистите, рискът от нов спад в тиража на платената преса нараства.

Първият безплатен вестник в Лондон излезе преди 7 години, през 1999 г. "Метро" е сутрешен всекидневник на "Асошиейтед нюзпейпърс" с тираж 1 милион екземпляра. Разпространява се в столицата и още 13 големи британски града. Финансовият всекидневник "Сити Ей Ем" се появи през 2005 г. Той се предлага всяка сутрин в тираж 72 000 копия на спирките на метрото около лондонското Сити.