Интервю с вицепремиера и министър на държавната политика при бедствия и аварии Емел Етем.
Осъм се покачва при Троян, Арда при Вестино, Марица при Пловдив - данните са от снощи - Огоста в долното течение, Струма, Места, Черни лом при Широково, Камчия при Гроздово и Провадийска река. Чакате ли пак наводнения?
Ако ви припомня, още в началото на годината, както и в края на миналата предупредих, че ще има и тази година провокация от гледна точка на водите, валежите, покачванията на нивото на реките, но каква е разликата с миналогодишните ни действия? Тази година ние сме определено много по-подготвени. На всички тези възлови места плановете за действие са актуализирани. Вече имаме и... така да се каже, и критичната карта - картата на критичната инфраструктура. Надявам се до десетина дни да премине и през Министерския съвет и да бъде утвърдена. Тя беше разработена след мое искане и мерки, които разписахме в доклада на Кризисния щаб... миналата година.
Какво трябва да утвърди Министерският съвет - къде трябва да се прави дига, колко пари струва, кога ще даде парите?
Карта на критичната инфраструктура, в която участваха представители на всички министерства, които имат, и ведомства, които имат такава структура... В момента очакваме да получим картата и от общините и областите, за да може, като я насложим, да актуализираме абсолютно всички обекти. Така че ще знаем във всяка една точка на страната къде какви обекти имаме, с каква степен на критичност са и, естествено, кой какви задължения има към тях. Така че това е също много добре.
Добре де, това е хубаво, това е добро начало.
По повод на въпроса, който ми зададохте - да, имаме ежедневни наблюдения, 24-часови. Знаете, че още от преди две седмици страната е изправена пак пред едни сериозни изпитания. В различните региони валя градушка, имаше обилни дъждове, покачват се нивата на реките, но всичко е под контрол.
Дунав?
Дунав също се покачва, но в рамките на предвидимите норми. На този етап няма...
Няма да залива, според Вас?
Нямаме такава опасност, но това, което в момента се изпълнява много активно и динамично, е възстановяване на различни съоръжения, които имат точно предпазни функции - част от тях са и дигите, за които преди малко говорих.
Вие разпоредихте проверки след критиките около... вот имаше и на недоверие за това как са харчени парите. Какво показаха проверките?
Че не сме много дисциплинирани, господин Вълчев. Все още продължаваме, като че ли да считаме, че можем и да правим разходи, да сключваме някакви договори за изпълнение и да не сме стриктни стопани, да изискваме срок, качество и финансова дисциплина. Знаете, че такъв въпрос вчера имаше към мен. Някои от вестниците, дори без да се обърнат към мен за отговор, направиха редица интерпретации. Става дума за дървени къщички в Община Елин Пелин и в самия град Елин Пелин и в няколко населени места. Аз не бих си позволила да наруша законите на страната и няма да позволя и на комисията да влезе в нарушение на правилниците, по които работи, но бих призовала кметовете, преди да тръгнат да търсят лоби след депутати, политици и всякакви други влиятелни хора, включително и медиите, да бъдат така добри да са коректни и да си изпълнят задълженията, защото за миналата година в Община Елин Пелин са постъпили 1 милион 944 хиляди лева за аварийно-възстановителни и конкретни действия. А фирмата, която е изработила къщичките, дървените къщички, след съответни процедури, за които общината не ни е уведомила, но не това е най-важното, не е получило финансиране. Договорът е в рамките на 650-670 хиляди - грубо... Така че всеки трябва да изпълнява задълженията си.
В Елин Пелин... само да го изясним. Значи, вие давате 2 милиона на общината, а тя не плаща тия 600-700 хиляди...
Да, платила е първоначалната вноска като очаква ние да платим разликата...
Е, хубаво де, тия пари какво са ги направили?
Точно това питам. Защото само за единия транш от 700 хиляди сме получили... и то сега, в края на май месец тая година, като сроковете за отчет по законите на Република България - едните са до 25 декември да приключи финансовата година, а специално във връзка с финансирането по линия на Постоянната комисия към Министерския съвет, до 15 февруари беше срокът да постъпят материалите първо в Министерството на финансите... копие до комисията, за да можем и ние да водим отчетност. Защото по правилника на комисията ние не можем да даваме средства, ако не сме получили отчет за предходния транш. И този правилник действа от 1998 г.
Добре, явно тая работа... един да плаща, друг да поръчва, трети да проверява, четвърти да контролира, а май не е най-добрата организация за България. Само че вие какво предлагате с този Закон за защита при бедствия, който беше одобрен от правителството след доста сериозни противоречия?
Знаете, че още миналата година по време на наводненията, които започнаха от май месец, страната беше изправена пред много сериозно предизвикателство. Смея да ви припомня как тогавашният премиер господин Сакскобургготски не можа да обяви кризисно положение по Закона за управление при кризи, който беше приет миналата година март месец, защото в този закон трябва да има кризисно положение в цялата страна, в национален мащаб, и тогава да бъде обявено кризисно положение. По същата причина не можа да сформира и Национален кризисен щаб, тъй като трябва в цялата страна да има такава заплаха, за да може да има Национален кризисен щаб, който да поеме управлението, и редица други такива... бих казала, липси в закона и несъвършенства... изправиха правителството до 16 август пред много сериозни изпитания, което доведе до недобра координация и, бих казала, сериозен смут както сред населението, така и сред хората, които имат пряко отношение към защитата на населението - като започнете от кметовете, преминете през областните управители и всички регионални структури на министерствата, както и самите министерства. Затова, когато ние водихме преговори, тристранната коалиция, за съставяне на кабинет, всички единодушно се обединихме около идеята с този род действия, спасителни действия да ги нарека, трябва да се занимава сериозно министерство, а то да не е разпиляно в различни ведомства. И накрая един министър без портфейл, който няма разписани никакви... никъде никакви правомощия и задължения за координация, а пък за контрол и за санкция да не говорим, да не може да направи необходимото, което конституцията изисква от управляващите. След като решихме да има Министерство на държавната политика при бедствия и аварии, защото считаме, че трябва да се води наистина една сериозна политика, която да е обърната към превенцията преди всичко, към изграждането на необходимите системи, към достойното отношение към спасителите, които ежедневно са подложени не само при такива критични ситуации и при бедствия на риск, така също и да се разпишат ясно и точно правомощията и задълженията на всеки един български гражданин, така както е в другите нормални страни, да има доброволни формирования, които пряко да участват и да се включват в дейностите при спасяване, както и след това при възстановяване, или да бъдат разписани ясно и точно действията кой какво прави, кой командва парада, който носи отговорност, съответно с контрола и санкциите.
Добре, но с този закон вие очевидно не решавате, например,един много спорен проблем, който може да бъде гледан от две страни - става дума за проблема за пожарната, ключово звено. Вие си я оставяте в МВР - според Бойко Борисов, обаче, вие искате да вземете пожарната и затова сте започнали да хвърляте в пресата, че Войнов е корумпиран и да го маскарите. Това е мнение на Бойко Борисов. Има и другата гледна точка, че пък може би разумното е, както е в редица държави, да има един телефонен номер, на който всеки да може да звънне, и да няма... пожарната в МВР, Бърза помощ в здравеопазването, при Емел Етем Гражданската защита.
Абсолютно сте прав. Аз бих желала да гледаме на нормотворчеството и държавната политика във всяка една сфера, няма значение в коя, без да феодализираме съответните ведомства. Ще помоля, когато говорим за Министерство на държавната политика при бедствия и аварии, да не казваме - на Емел Етем, защото Емел Етем в момента е министър, утре може да е някой друг.
Въпросът е, дали това министерство ще го има утре - нали, при тази традиция в България...
Става дума за държавна политика и за отношение към държавните институции и съответно за вменяване на функции според Конституцията на Република България. Министри на вътрешните работи са минали бол. Нали и днеска голяма част от тях са едни хора, които никой не си ги спомня, имена, които не си ги спомнят, други остават в историята по различен начин, но МВР съществува, така както и Министерството на регионалното развитие, на транспорта, на екологията, на земеделиета и редица министерства, и затова е редно да не персонифицираме министерствата и дейностите, които се занимават, а да погледнем държавнически. Аз затова не искам да коментирам изказванията на някои хора, които имат амбицията да разбират от всичко, а да се ориентираме около това, което имаме като... така да се каже, практика вече и...
Е добре, защото тогава не взехте пожарната? Те ви упрекват, че сте я взели. А защо във вашия проект за закон пожарната... не е записано, че е част от тази структура, която беше при...
Ще мога да ви обясня малко по-общо философията на правене на законите, без да влизаме в детайли, защо пожарната е, защо не е, защото и това е един така да се каже преход в нашето мислене. Аз се надявам България един ден наистина да има изградена единна спасителна система. Това е терминът. Без значение за какъв период от време ние ще я изградим. Надявам се това да не стане под натиска на природните бедствия, на стихиите, на авариите и на редица други такива предизвикателства, които биха предизвикали кризи- да стане с ясното съзнание на всички управленци, анализирайки ситуациите, предишните, прогнозирайки евентуалните, ние да си дадем ясна сметка какво трябва да изградим като единна спасителна система, повтарям. Тази единна спасителна система всъщност е национална спасителна система - тя не може да бъде в рамките на едно министерство, защото, господин Вълчев, вие като юрист знаете, че такива функции са вменени почти на всички министерства и на общини, и на областни управители, ако искате, с оглед на защита на населението и на целостта на държавата ни. Така че в редица специализирани закони са разписани всяко министерство какво прави относно така наречените спасителни функции. Това, което, обаче, трябва да направим, е да ги обединим в единна спасителна система, за да може да има ясна и точна координация, а да не се изживява всеки като велможа и като командир на чета, когато възникне дадено събитие. И затова искам да ви дам пример. Наложи се да стигнем до извода да направим нов закон за защита при бедствия, сме го нарекли проекта, който в момента вече е приет от Министерския съвет, както вие казахте - вчера и двата законопроекта бяха приети и другата седмица се надявам вече да постъпят в Народното събрание...
Под "двата" разбирате и този за изменение на...
Закон да, за управление при кризи, на който е направен закон за…изменение и допълнение...
на Закона за защита при бедствията.
И има нов Закон за защита при бедствия, така че ние ясно и точно да си дадем според съществуващата у нас структура в държавата различните части от тази единна спасителна система къде се намират и каква координация трябва да направим. Уверявам ви, че положихме огромни усилия да изследваме и чуждия опит - както европейския, така и руския, така и американския - никъде в света няма, така да се каже, еталон или шаблон, който ние да можем да... едно към едно да пренесем. Всяка държава има своето индивидуално решение на този въпрос. Естествено, че никъде и в света няма и такова разпокъсване на дейностите спасителните, които се изпълняват, в различни структури, условно да ги нарека - някъде няма Гражданска защита, на други места всичко това е в шапката на пожарната, включително и спешната помощ, бързата помощ, както сме свикнали да възприемаме. На трети места по трети начин е решен с всички такива специализирани части, които са включени в една такава обща структура и министерство. Така че не можем да кажем, че... видите ли, България не спазва някакви международни правила или еталон добър, добра практика, която има навсякъде. Но това, което си наложихме да направим, е да проучим естествено и нормотворчеството, законите и начина, по който се уреждат тези взаимоотношения. Най-близък до нашите условия ми се видя чешкият модел. Знаете, че Чехия след тежки наводнения в края на 90-те и началото на 2000 г. направи редица изменения в своите закони и те приеха точно този тип на разделение - Закон за управление при кризи и другия... наречен Закон при извънредни ситуации - ние го нарекохме при защита от бедствия. Какво се случва в тези два закона? Законът за управление при кризи... и още нещо искам да вметна - както преди малко ви казах, това не е закон на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, това не е закон на Емел Етем - това е закон на Република България и по него, и по двата случая работи междуведомствена работна група, в която участваха над 28 експерти и специалисти от всички министерства.
А защо НДСВ не са съгласни с вашия проект? Те какъв аргумент...
Мога ли да довърша само философията, за да се разбере за какво говоря. Ще се помъча да бъда много кратка и с примери да дам доказателства за това, което говоря, защото, господин Вълчев, тази материя е много специфична. За десетте месеца, в които оглавявам министерството, установих, че тази специфична материя не се разбира от всички и оттам идва може би това недоразумение, различното тълкуване в обществото, и затова е редно наистина, когато коментираме такава специфична материя, да сме безкрайно отговорни, за да не насаждаме в обществото неверни истини. Та при управление при кризи каква е разликата? За нас Законът за управление при кризи е един наистина управленски закон. Той обяснява кой, кога, в каква ситуация поема ръководството и оттам насетне всичко става по специализираните закони, за които преди малко ви говорих. Какво значи за нас криза? Тази... това определение го приехме, което дадоха Министерството на регионалното развитие за криза и тук, от кухнята още нещо искам да ви кажа - повече от два месеца работеха експертите, които първо се концентрираха около отделянето на бедствие и криза - кое какво е и какво определение да се даде - така че много сериозен труд положиха и аз бих желала когато коментираме тези неща да сме наясно, както и преди малко казах, че това е една отворена материя и ние можем да я дописваме, но важна е философията, която влагаме. Та кризи сме ги извели като събития, които са много интензивни, които обхващат много голяма част от територията на страната. Не е задължително, обърнете внимание, да обхващат цялата територия, както миналата година се случи. Миналата година на територията на 182 общини имаше наводнения, но не бяха на територията на 265, колкото са в страната, и това не даде възможност на кабинета Сакскобургготски да вземе мерки по Закона за управление при кризи. При управление при кризи Министерският съвет начело с министър-председателя вземат решение дали това е криза и обявяват кризисно положение. И съответно, с оглед на това в коя сфера се развива кризата министър-председателят издава заповед, с която съответният министър оглавява Националния кризисен щаб.
Тоест, това няма да сте Вие винаги?
Давам веднага пример. Ако възникне фалит в няколко банки едновременно, Министерският съвет преценява, че това е много сериозна криза в банковата сфера и във финансовата сфера, и обявяваме криза. Тогава редно ли е министърът на бедствията, както наричате условно държавната политика при бедствия и аварии, да оглави... или министърът на здравеопазването..? Естествено ще бъде министърът на финансите да оглави кризисния щаб. Ако възникне терористичен акт, който излиза извън рамките на града, селото, обхваща, примерно, община, област или може да застраши по-големи части от територията в страната, тогава кой, според вас, трябва да оглави кризисния щаб? Логично е да е министърът на вътрешните работи. Така че не искам да изброявам и други случаи като на епидемии, като на пандемии, като на зърнена криза, като на "птичи грип", като на редица други действия, които могат да провокират кризисно положение. Това е управление при кризи.
И това изменяте в Закона за управление при кризи?
Ако възникне естествено наводнение, ако възникне някаква химическа авария, това ще бъде министърът на държавната политика при бедствия и аварии. Може да бъде и министърът на икономиката и енергетиката, ако в неговата сфера има срив и възникне криза. Така че това е управление при кризи - управленски закон, който ясно и точно разписва кой поема управлението, кой носи отговорност, кой на кого се подчинява...
А в другия закон казвате, какво е бедствие?
А в специализираните закони на всеки един от тези ведомства са разписани мерките и действията, които се вземат. Защото, господин Вълчев, вие като юрист сте наясно, че в един закон ние не можем да разпишем всички мерки и действия, които при различните случаи на криза можем да предвидим. Например, при епидемии в Закона на здравеопазването, на законите, които касаят Министерството на здравеопазването, са разписани мерките, действията и редица други функции, които изпълнявате в такава ситуация. Затова ние решихме, че един закон не може да обхване цялата тази материя и е редно да може да се разпишат ясно и точно, за да не изпадаме в ситуация на това - един да се изправя и да казва - да, имам ситуация на криза и бедствие, другият да каже - не, няма, някой прави политика.
Що се касае за Закона за защита при бедствия, сме се постарали ясно и точно да опишем различните ситуации на бедствия, които не са свързани само с функциите и задълженията, които в момента изпълнява Гражданска защита, които, знаете, че от две седмици вече са смяна на Устройствения правилник... са част от Министерството на държавната политика при бедствия и аварии. Например, ако възникне пожар, ако възникне пожар, масов пожар и се обяви бедствено положение с оглед на това... или по-точно, извинявам се, не бедствено положение, а се обяви кризисно положение, при това министърът на вътрешните работи трябва да... при това положение министърът на вътрешните работи трябва да поеме управлението, защото пожарната е в правомощията и в структурата на Министерството на вътрешните работи. Няма министърът на държавната политика да изземва тия функции. Те са строго разписани. Какво направихме с внасянето на тези два законопроекта? Аз мисля, че крайно време е българските политици да се отнесат много сериозно към нашата сигурност, национална сигурност, вътрешна сигурност, която не е свързана само с отбраната, а е свързана и с всички останали граждански функции, и с изграждането на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии ние всъщност изградихме третия стълб от тая сигурност - единият е Министерството на отбраната, другият - Министерството на вътрешните работи, и третият стълб е Министерството на държавната политика при бедствия и аварии. Тази политика и теза е залегнала в концепцията, която прие кабинетът миналата година и която беше разработена от редица хора, които имат, повярвайте ми, пряко отношение към националната сигурност - както учени, така и практици.
Добре, оставих Ви да говорите по-дълго, защото съм сигурен, че това ще кажете на НДСВ. Кога ще се видите с тях?
Аз от един месец им предлагам среща. За съжаление, те досега не ме поканиха.
А те не идват?
И чрез министър Близнаков предложих, и чрез Петя Гергова, която е заместник-председател, и чрез комисията, и чрез Филипов...
Дайте да ви срещнем.
Но аз съм готова на тази среща и ще ви уверя, че бих...
Ама, не е много нормално това, което казвате сега.
Бих приела среща и с всички...
Министър в правителство, подкрепяно от НДСВ, не можел да се срещне с НДСВ. Това нещо...
...и с всички други политически сили, не само парламентарно представени, но и извън парламента, защото, както преди малко ви обясних, тая материя обхваща сигурността на всеки български гражданин и всеки трябва да има отношение към нея. Още нещо искам да кажа - Емел Етем няма да управлява парада, когато има бедствия и наводнения по Закона за защита при бедствия.
То е един парад при наводнение...
Да, защото всеки счита, че това е много имиджова дейност. Аз искам да ви уверя, че сигурно никога... който и министър да е на държавната политика при бедствия и аварии няма да има висок рейтинг, защото това е една много тежка тема. Ако сто са доволни, хиляда са сигурно недоволни, защото трябва да има много сериозна политика и финансиране относно състоянието на критичната инфраструктура и на всички други обекти, за да се чувстват хората защитени. Но ще командват парада кметът на територията на общината, за която той отговаря, и областният управител на територията на областта, за която той отговаря. Това ще бъдат пряко хората, които ще оглавяват така наречените щабове.
Следващата тема е досиетата. Какви обяснения давате за наличието, когато си говорите най-откровено, за това, че все пак излизат доста имена на ключови фигури от ДПС за сътрудничество във времената на комунистическия режим на тогавашните служби. Какво е обяснението, което Вие си давате? Вие сте и по-млад човек от някои от тези хора в ръководството.
От 16 години това е тема, която винаги се вади в критични моменти, и ми прави впечатление, че все се вади от хора, които губят мача. От 16 години мисля, че на българския гражданин му омръзна неговият съсед или неговият приятел турчина вечно да е в ролята на зловещия агент и предател на своите комшии, приятели и на държавата. И аз мисля, че е крайно време да сложим точка на това театро и всеки български гражданин е длъжен да знае кой за какво е работил в тая държава. Естествено, без да подценяваме труда на специализираните служби, на тези, които са длъжни да работят за интереса на държавата в различните структури, които имат вменени такива задължения, защото и по света ги има, и в България трябва да ги има, и да знаят естествено тези, които са оказали някакво негативно влияние върху живота на свои близки, познати, колеги, ако щете. Тази истина рано или късно трябва да излезе и този катарзис ние трябва да го преживеем. Но искам да ви уверя, че в ръководството на Движение за права и свободи, както на регионално, така и на централно ниво, няма хора, които да се срамуват от своята биография. Турчинът в България не е враг на българина, нито на Република България. Но трябва да ви припомня и още един факт - тоталитарният режим имаше много сериозни инструменти, с които оказваше не само въздействие, но можеше да смачка всеки един и да го подчини. Мисля, че фактът само, че имаше попълнени милион и половина декларации, на които отгоре пишеше молба - доброволна декларация за смяна на имената - ни дава сметка какви мащаби е имал тоя репресивен апарат и какво е можел да направи. Днес аз не искам да бъда съдник наникого, нито да бъда адвокат на който и да е било. Ние държим да се отворят тези страници, за да може всеки един да прочете кой какво е правил в тая държава.
Включително петте тома ли, пет ли бяха, в Националната разузнавателна служба, за Доган?
Колкото и да са - всеки един трябва да знае кой какво е правил за тая държава.
Емел Етем, заместник-министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии, в "Седмицата" на Дарик.