Румен Петков: България се нуждае от разследваща полиция
Румен Петков: България се нуждае от разследваща полиция / netinfo

Интервю с министъра на вътрешните работи Румен Петков в предаването "Седмицата" на Дарик радио.

Кои едри риби от престъпния свят се готви да улови МВР? Имате ли вече готови от тези 15-20 знакови обвинителни акта с голям обществен интерес, които се каните да внесете, до края на ноември казахте първо, после предположихте, че може би и до края на октомври, заедно с главния прокурор?

Аз мисля, че две неща са много важни като качествена промяна в атмосферата в страната. Първо, това, че институциите престанаха да се замерят с обвинения - ние ги ловим, те ги пускат, ние ги пускаме, защото са ни дадени некачествени материали - и се създаде един абсолютно работен режим на работа на базата на екипния принцип, на стриктния контрол и върху организацията върху всеки един конкретен случай. И второ - тази практика с ваденето на списъци в медиите, която не говори добре за правоохранителните и правораздавателните органи, защото ние не бива да създаваме внушенията, че има априори виновни хора. . .

Е, да, обаче, извинете, че ви прекъсвам, все пак не само медиите искат тези списъци. Оказва се, че в отчетите, които България пише до Европейската комисия, също се пишат списъци - толкова депутати, толкова министри, бивши...

Аз не бих казал, че се пишат списъци, там се дава една информация, която е много отдавна известна в българското общество. Тъй че към тези две качествени разлики в атмосферата в страната бих добавил и трета - че институциите в България преустановиха да осведомят българските медии и общество чрез чужбина за конкретни свои стъпки, действия, реализирани действия, намерения. Но ми се струва за важно да са ясни две неща - че ангажимента, който сме поели заедно с прокуратурата, в този порядък - 15 дела, и то с широка обществена значимост, действително да бъдат приключени в периода до края на ноември. И второ. . .

Приключени под формата на обвинителен акт. . .

На внасяне на обвинителен акт. . .

. . . имате предвид да влязат в съда.

Именно. И второ - че правоохранителните органи работят при максимално натоварване. Тоест двете внушения, които по различни причини се създадоха - едното, че се разкриват корупционни скандали, а другото, че всичко това се прави само заради 1 януари 2007-ма, смея да твърдя, че и двете са съвършено неверни. Защото това, че са разкрити скандални случаи, безспорно е факт, но те са разкрити в резултат именно на целенасочената политика на правителството и на всички институции, на нулева толерантност към корупцията и престъпността. И второ - произнасянето на... комисията на 26-ти с нищо не е намалило напрежението на работа в правоохранителните органи, в Министерството на вътрешните работи, бих добавил категорично и в прокуратурата. Напротив, работим при една много голяма интензивност и напрежение. И аз съм предупредил всички мои служители, че след 1 януари идва 2 януари и тази натовареност в работата ще продължи по много причини, едната от които е, че първо го иска обществото.

Сега, да изясним още малко за списъците, срещу които вие възразявате, от друга страна, сами давате цифрите и естествено провокирате интереса кои ще са точно тези знакови обвинителни актове. Проблемът с отчетността пред Европейската комисия как ще минава през следващата година, защото винаги може да идват доклади от страна на европейците, че при нас нещата не са наред, ако няма критерий, по който България да трябва да се отчете?

Или тъй наречените бенчмарки. Аз се надявам до края на този месец да имаме консултация по тези критерии, точно как да бъдат определени и какъв да бъде режимът на отчетност.

Не се ли притеснявате, че те ще бъдат точно ей-такива, пет висши държавни служители, десет контрабандисти. . .

Не, не.

Как ще се отчитат?

Не, никой не може да иска от една правова държава, каквато е България, да се отчита на норма. Защото няма нормален човек в света, според мен, и то живеещ в демократична държава, който да каже и на България, и на която и да е друга демокрация - вие трябва непременно да докажете, че петима министри или десет депутати са корумпирани.

Ама те казват - искаме висш корумпиран осъден, което означава, че те предполагат, че ние имаме такъв. А по логиката, за която вие говорите, ами може да нямаме и затова да не сме осъдили.

Аз не бих абсолютизирал нито едната от двете постановки, но според мен в последния доклад на комисията от 26 септември няма разминавания между оценките, които дава комисията, и оценките на голямата част от българското общество. Така че политиката на нулева толерантност към корупцията не е въпрос на диктат от страна на европейските ни партньори, а е въпрос на осъзната необходимост от българското правителство, от правораздавателните и правоохранителните органи, и то политика, която се налага съвършено методично. Впрочем, аз тази седмица съм предоставил на вицепрезидента на комисията господин Фратини резултатите от три много сериозни операции, свързани с контрабанда, с трансфер на наркотици. Ще поканя на поредната среща, ние вече имаме шест такива, посланиците на Европейския съюз, на която ще ги информирам за всичко, което сме свършили през последните месец - месец и половина. Тъй че нашата комуникация, ангажирам Министерство на вътрешните работи, разбира се, със... и комисията, и дирекцията на господин Фратини, и дирекцията на господин Оли Рен, ще продължи със същата интензивност, с която и досега, защото според мен това е верният път. Ние се нуждаем от тази подкрепа, която комисията предлага за страната, първо, и второ - се нуждаем действително от засилен граждански контрол. Искам да се възползвам от случая да благодаря на неправителствените организации, с които работим. Към мен бяха отправени бележки, че едва ли не съм способствал неправителствените организации да изнесат нелицеприятни данни. Това също е въпрос на осъзната необходимост в Министерството на вътрешните работи. Ние имаме пропуски в своята работа и тези пропуски трябва да бъдат казвани достатъчно ясно и категорично, ако като общество искаме правоохранителната система да върви напред.

Пилето, който го арестуваха за трети път за последните осем години, аз поне три пъти...

Тази вметка - за последен... за трети път през последните години, и мен ме безпокои.

Та, Пилето сега броим ли го в тези 15-20...

Вижте, не мисля, че преди внасянето в съда трябва да се, така, разхвърлят. . .

Защото 108 ТИР-а с китайски стоки. . .

. . . конкретни случаи. . .

. . . изглеждат доста - 108 ТИР-а за контрабанда. Значи крупен е случаят. Въпросът е дали няма. . .

Без всякакво съмнение.

. . . дали няма да стане като предишните два пъти, където, според едно определение в "Стандарт", той се е гаврил с българското правосъдие и е оправдаван?

Нямам различие с определението във вестник "Стандарт". Един от проблемите, които коментираме с прокуратурата, са мерките, които се взимат към, така, отделни граждани, чието поведение очевидно доказва рецидив. Не може един гражданин, който е откраднал 5, 8, 15 автомобила, да продължава да се разхожда по улиците и в София, и в другите градове, защото по този начин ние генерираме престъпност. Ние ако не разбираме, че открадналият кола, който е заловен, трябва да открадне после две коли, за да си плати на адвоката и да извърши някакви определени, условно казано, заградителни мероприятия, и пускайки го на свобода, без да бъде наказан ефективно, ние генерираме престъпност, значи сме далеч от реалностите. Впрочем и в тази ситуация аз мисля, че нямаме никакви различия и че ще бъдат предприети достатъчно солидни мерки от всички правоохранителни и правораздавателни органи.

Отчет на прокуратурата обаче, публикуван в пресата, показва, че за първите 6 месеца на тази година, спрямо същия период на миналата, оправдателните присъди са се удвоили. Това може да означава две неща - или че се работи и полицията хвърля усилия по несправедливо обвинени от нея хора, или че лошо събира доказателствата, за да докаже пред съда, или отново стигаме до - ние ги хващаме, те ги пускат, която е третата възможна хипотеза.

Вижте, аз не бих правил обобщения и заключения, още повече, че нито полицията, нито прокуратурата, нито съдът в момента се нуждаят от възстановяване на конфликтите, които типизираха отношенията между тези три ключови в страната институции през последните 15 години. Аз съм готов всеки един от случаите, който се прецени. . .

От 1012 - 530 оправдани, вие го разбирате по-добре за какви пари става дума, какви усилия са хвърлили полицаите. . .

Ако се прецени, че някои от тези случаи трябва да бъдат разглеждани конкретно, аз съм готов да разпоредя такива разглеждания. Но пак казвам - не мисля, че е в интерес на обществото на бъде коментирана работата на която и да е от правораздавателните и правоохранителни институции в такъв план, който би довел до възстановяване на конфликта между тях.

Тоест вие все пак виждате по-скоро причината в нещо, което ще породи конфликт, а не проблем в самата полиция. . .

Аз съм склонен първо да търся пропуските в Министерството на вътрешните работи, и мисля, че съм го доказал с поведението си.

Как се справя дознанието? Какво става с делата, които получи от следствието, колко приключи, колко още не са.

Това е голям въпрос. Трябва да кажа, че съм оптимист. Аз имах много сериозни притеснения в началото на процеса, че, първо, дознателите няма да се окажат на тази степен на подготовка, на която е необходимо да работят, особено при по-тежките случаи, второ, че от следствието може да се получи една, така, засипваща струя от недовършени следствия, трето - по организацията и бройката на дознателите. За щастие днес остава само третият въпрос, който се надявам, че ще бъде решен от Народното събрание в най-скоро време, ние го дъвчем вече толкова време. Но следствието. . .

Вие искате колко дознатели? А колко има в момента, да припомним?

Ако трябва да бъда съвършено откровен, аз мисля, че решението за България, решението, което е типично за... знам, че това, което ще кажа, вероятно няма да предизвика всеобща радост, но решението, което е типично за по-голямата част от европейските полицейски структури, аз искам разследваща полиция. Аз добре разбирам, че това не може да стане днес и веднага. И затова предложението, подкрепям изцяло предложението, което направиха постоянните комисии на Народното събрание до пленарна зала, да се възстановят дознателските функции на тези 10 хиляди служители на МВР, които имаха такива правомощия до влизането на новия Наказателно-процесуален кодекс. И затова считам, че това решение е крайно необходимо днес и веднага. . .

Тоест 10 хиляди нови дознатели ще се прибавят към. . .

Това са полицейски служители. . .

. . . около 2 хиляди. . .

. . . това са полицейски служители и досега, които по стария Наказателно-процесуален кодекс имаха такъв тип правомощия. С една промяна в Наказателно-процесуалния кодекс, която ще отговаря на преходните и заключителни разпоредби на новия закон за Министерството на вътрешните работи, тези 10 хиляди служители със заповед на министъра ще бъдат определени, те ще имат правомощия по дознанието.

Те към колко действащи дознатели ще се прибавят, да

припомним?

Към 2000 по щат, реално назначени около 1700 човека.

Т.е. искате да кажете, че в момента в България разследват по-малко от 20 процента от нужния брой хора?

Тези числа не бива според мен да бъдат абсолютизирани, защото. . .

Трябват 5-6 пъти повече.

. . . очевидно, че ние трябва да имаме 2000 дознатели по силата на нормативната уредба сега, днес, които да са подготвени, които да са съответно по образование и които да вършат тежката дознателска работа. Т.е. да наследят в голяма степен, така, средните, тежките дела от Националната следствена служба и, разбира се, да ги продължат във времето. И втората група дознатели са тези, които по-скоро ще участват в воденето на дознанието, т.нар. битова, конвенционална престъпност, защото си представете в една малка община по брой на населението, но достатъчна по територия, двама дознатели и 3 пътно-транспортни произшествия. Това означава ли, че трябва да бъде блокирано третото, та първите двама... а двамата донатели единствени да се занимават само с двете пътно-транспортни произшествия. Тъй че според мен тази промяна е повече от наложителна и очевидна, тя не се нуждае от кой знае каква мотивация. За мен големият въпрос е в недалечна перспектива кой път ще избере България. Моето лично разбиране, пак казвам, добре разбирам, че вероятно ще имам опоненти, е, че България се нуждае от разследваща полиция.

Това какво означава като промяна, конституционна промяна ще трябва ли?

Аз не мисля, че тази дискусия трябва да я решим сега. Не считам, че е необходима конституционна промяна, считам, че това е въпрос на промени в Наказателно-процесуалния кодекс.

Т.е. сега какво наричате разследваща, че всеки полицай трябва да има правомощия да разследва.

Да, да.

От катаджията на улицата до хората в полицейско управление.

Всички служители с полицейски функции и правомощия трябва да имат такъв тип права. И това е, както казах, практиката в не малко от страните от ЕС.

Проблемът с разкриваемостта на значимите поръчкови убийства, всъщност седмицата отвори отново дебат покрай убийството на Андрей Луканов, изказването на Васил Филипов, бившият шеф на "Булгаргаз", че зад всичко са стояли икономически интереси, че това е убийство заради бизнес занимания на Андрей Луканов, поръчано от Илия Павлов, който според Филипов му бил противник за място в ръководството на "Топенерджи", газовата компания, която беше посредник между България и Русия. Той назова даже предполагаемия според него убиец, Ганчо Въчков - Ганеца. Това на фона на едно обвинение, което се провали пред апелативния съд в София.

Аз мисля, че такъв тип разсъждения, на който и да е гражданин, предполагат съответният компетентен орган, в случая по мое мнение прокуратурата, да прояви интерес все пак на базата на какво той вади тези заключения и тиражира тези мнения в средства за масова информация и пред обществото като цяло. Проблемът с разкриваемостта като цяло пред България не бих казал, че стои в, така, графата на въпросителните относно членството ни в ЕС, защото въпросът с разкриваемостта, процентът на разкриваемостта в България по показатели е равним с този от страните членки. Както вие формулирате въпроса за тежките, бруталните, наглите, публичните убийства. . .

Не знам, мен като гражданин не ми се струва нормално да не знаем толкова години кой уби наш министър, бивш министър-председател. Кой уби ключови фигури в българския бизнес - Илия Павлов, Емил Кюлев.

Няма съмнение, че, първо, са ненормални този тип убийства, и второ, разбира се, както и вие го формулирате, въпросът с разкриваемостта. Но също мисля, че трябва да погледнем достатъчно трезво на този въпрос. Разбира се, при емоционалната позиция някой ги крие, някой има интерес тези убийства да не бъдат разкрити, или пък всички тези следователи, полицаи, прокурори са негодници и затова не могат да ги разкрият, мисля, че и двете неща не са верни. За мен все пак трябва, така, да отчитаме, всеки един от нас, в себе си, публичният дебат, политическият дебат на тази тема за съжаление в определени случай води до спекулации, но трябва да отчитаме, че това се действително много тежки убийства, които са много добре организирани, много добре планирани и в цял свят такъв тип убийства, въобще престъпления са трудно разкриваеми. Тази че България в този смисъл за съжаление не прави изключение. Както и ми се иска да подчертая, че правоохранителните органи като цяло, в т.ч. и следствието, и прокуратурата полагат достатъчно усилия, веднага мога да бъда реплекиран, след като не са разкрити, очевидно са недостатъчно усилията, и добре ще разбера такава реплика и не бих се ангажирал да й отговоря, но се концентрира огромен ресурс в разкриваемостта на този тип престъпления. За последните години. . .

Има ли някакъв напредък по някои? Ето, примерно Кюлев, убит преди година.

По Кюлев работим включително и с наши партньори. Има напредък дотолкова, доколкото...

А има ли някакъв резултат? Вие няма да ми кажете, разбира се, какво. . .

. . . са изчистени част от версиите. Концентрирани са усилията върху други версии, има достатъчно ясни индикатори. Напредък има, но, пак казвам, винаги ще разбера реплика, след като не е приключено, след като няма повдигнато конкретно обвинение нищо не е свършено, защото срещу нея няма разумни аргументи.

А тези версии, примерно по убийството на Кюлев, водят ли според вас към обвинение, към някой конкретно ще доведат ли?

Докато няма повдигнато обвинение, мисля, че всички фрази, по каквото и да е престъпление, са от рода на - ура, дайте да дадем. Аз мисля, че трябва да изчистим предварителните приказки, защото практиката през последните години показва, че предварителните приказки в не малка степен възпрепятстват работата.

Има ли вече някакви първи резултати от обявената преди 2 седмици проверка на произхода на средствата, с които са строени хотели?

Този въпрос се контролира от прокуратурата, разбира се, но трябва да е ясно, че ресурсът, който е ангажиран, предполага действително поне тези хотели, хотелски комплекси и курортни селища, за които в институциите се прецени, че има достатъчно основание да се търси произходът на парите, проверка ще бъде направена и ще бъде приключена така, както трябва да стане. Случаят за съжаление с имотите на Константин Димитров - Самоковеца е едно много тежко петно върху страната. Той е достатъчно показателен, че инструкцията, която подписахме с Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество, прокуратурата, Министерството на финансите и националното следствие, може би е позакъсняла. Но е достатъчно показателен случай, че синхронът в работата на някои от институциите и междуинституционалният синхрон като че ли се нуждаят от още много сериозна работа.

Няколко думи за синхрона с полициите от ЕС. Могат ли да бъдат сигурни те, че информацията, която дават, не стига до престъпниците в България, след като шефът на българското бюро на Интерпол Петър Христов беше отстранен от вас именно по

подозрения за укриване на информация, неправомерно боравене с нея?

Те можеха да имат подозрения, че нямаме волята, ако не бях отстранил вече бившия шеф на бюрото на Интерпол. Аз го отстраних точно за такъв тип достатъчно основателни съмнения и смея да твърдя, че сме солиден, предсказуем и добре познаван и уважаван партньор сред нашите колеги от ЕС. В рамките на месец ноември много се надявам, че ще открием бюрото и на Европол, че ще ни гостува г-н Ратцел, шефът на Европол. Моята надежда поне е, че за разлика от други новоприети страни членки, България ще съумее да убеди партньорите от Европол ние да станем пълноправен член от 1 януари, с датата на влизането. Казвам за разлика от другите страни, защото там практиката е полицейски структури да участват в работата на Европол 6 месеца след като определената държава стане пълноправен член на ЕС. Имаме много солидна договорно-правна база. Нещо повече, от 18-те файла на Европол България практически обслужва 8, и на базата на нашето участие в международни полицейски операции са разбити близо 20 канала за трафик на хора, канали за трафик на наркотици, печатници за неистински парични средства. С наши сили са проведени полицейски операции само за последната година на територията на близо половината от страните-членки на ЕС. Аз бях изключително щастлив да се запозная със ситуацията в Австрия от последния месец и трябва да ви кажа, че българската полиция има основание да се гордее поне с две неща. Първо, че изчезналите австрийски автомобили зад граница в България, в сравнение с други страни-членки на ЕС, е един процент. Има страни с доста по-тежки показатели, говоря от гледна точка на австрийските интереси, разбира се. Както и фактът, че България вече не присъства в материалите за трафик на хора в Австрия. Знаем, че само допреди година Австрия беше един от основните опоненти на членството на България в ЕС именно по тези две причини - че много български граждани се трафикират в Австрия по нелегални канали, и второ, кражбите на автомобили. Мисля, че това, което съумяхме да направим през тази година, е една огромна крачка и в не малка степен това повлия и на строго положителната позиция, която заеха всички ключови политически фактори в Австрия и Виена.

Друг повод от седмицата, делото срещу ген. Атанас Атанасов по повод доклада, който той беше изготвил при правителството на Иван Костов, с данни за висши държавници, бизнесмени в нерегламентирани връзки според този доклад. По повод на това Иван Костов каза, че се притеснява от това, че няма такива доклади сега. Има ли такива доклади в ръководените от вас служби? Хайде да изчистим от политическата страна въпроса, има ли. . .

Иван Костов и Атанас Атанасов имат да се притесняват от много неща, казвам го съвършено ясно. Точно те двамата имат да се притесняват от много неща. И спекулативните им твърдения и поведения, разбира се, че в един момент ще срещнат много категорична реакция, като минимум от моя страна. По много причини. Аз съм се въздържал да реагирам на някои техни изявления, непремерени, но на няколко пъти съм казвал, че когато става дума за ЕС и за членството на България в ЕС, тези двама граждани, понастоящем партийни функционери и депутати, трябва или да излизат от помещението, в което се говори за ЕС, или тихичко да си мълчат с наведени глави. Така че ще ми позволи да продължа да се въздържам още известно време от коментари по точно тях двамата. Но. . .

Може би и вие реагирате прекалено емоционално.

Не, не, не, не.

Името на Костов с ЕС е коректно да се свързва с началото на преговорите.

Не, не, не, не. Аз бих ви посъветвал да не бързате с тези заключения. Но пак казвам, това е въпрос, който ще коментирам тогава, когато аз реша. Но във всички случаи коментара ще го направя тогава, когато го позволяват интересите на България. Но трябва да кажа, че съм уверен в много голяма степен, че политическите преследвания, че използването на Националната служба за сигурност като политически елемент за подслушване или, най-общо и грубо казано, преследване на опоненти, е преустановено по един категоричен начин преди 4 - 4.5 години.

Получавате ли доклади с имена на хора от висшата, на висши държавни постове, крупни бизнесмени или не получавате в момента?

Значи, искам да кажа, че организацията и работата и в НСС, и в Генералната дирекция на полицията са такива, че недосегаеми за борбата с корупцията, от гледна точка на защита на финансовите интереси на страната, защита на финансовите интереси на европейската общност, недосегаеми фигури, нива, няма и няма как да има.

Това е принципно.

Да, въпросът е принципен.

Но вие виждал ли сте доклади, откакто вие ръководите МВР, с такива имена?

Аз виждам доклади, да не кажа ежедневно, виждам достатъчно доклади. И в тези достатъчно доклади според мен се съдържа реалността такава, каквато е.

А каква е, има ли, продължават ли хора с висши държавни постове да присъстват в тези доклади?

Бих искал да кажа, че според мен ние допускаме грешка като държава, като, така, понякога допускаме, волно или неволно, уверен съм в повечето случаи съвършено добронамерено, в стремежа си да търсим истината, да я показваме на обществото, на нашите партньори, да се борим с корупцията, като че ли понякога сме склонни да допускаме внушението, че в България бизнесът всъщност е мафия, в България политическите сили всъщност са мафия. И според мен от такива внушения в крайна сметка страда обществото като цяло и държавата. Защото, когато ние създадем впечатлението и убеждението, че, видите ли, в България читав бизнес няма и че в България всички политици са маскари, крадци, негодници, мошеници, няма защо да се чудим защо като че ли България си изгражда последователно един такъв образ у партньорите.

Е, аз не ви питах за всички, но добре, хайде да оставим тази тема.

Е, как да ги разделим на почти всички? Ако кажа има, кои са. И от утре като започнат едни гадания, аз не искам да бъда повод българското общество да се раздира от, така, разсъждения колко точно са боклуците в бизнеса, колко точно са маскарите в политиката. Не мисля, че това е полезно за обществото и държавата.

Сега ви моля за кратки отговори, че напредна времето. Има ли движение по делото срещу шефовете на КАТ-София?

Да.

Ще бъде внесен обвинителен акт?

Ами вие искате кратък отговор, не разсъждения.

Да, да, не, кажете, ще има скоро обвинителни актове?

Да, категорично да. Надявам се обвинителните актове да бъдат приключени в разумен срок, във всички случаи до Нова година.

А какво става със, имате ли информация, вие изнесохте смяната на тези табели, поне ще има ли ефект за тия хора, дето си сменяха уж, за да могат зелени карти да не си купуват, ако тръгнат изобщо със старите си коли някъде в чужбина?

Според мен да, категорично.

Тоест ще отпаднат, е вашата прогноза, зелените карти от 1 януари 2007 г.

Аз мисля, че няма да имаме никакво основание при този режим, който осигурихме, при отговарянето на всички европейски критерии. Ефект за страната ни вече има, защото застраховката "Гражданска отговорност" надхвърли 97 процента, което е един от силните ни, така, моменти в извършената работа за ЕС. Държа да подчертая още веднъж, че МВР събра много сачми по този повод. Това далеч не е било идея на вътрешното министерство. Ние просто свършихме работата, която трябваше да бъде свършена. Тя беше в интерес на държавата и е в интерес на държавата. Искам още веднъж да благодаря на всички мои служители за огромния труд, който положиха, защото това са хора, които са работили месеци наред без почивен ден.

Проблемът с катастрофите, от един друг ъгъл. Започна ли КАТ да глобява държавни ведомства, общини, за лошите пътища? Защото, нали, единственото, което се прави, е да се караме на шофьорите, че карат лошо. Те да бъдат предупреждавани. Въпросът с катастрофите в България има и друга страна. Какво прави българската държава, за да може да се движи човек нормално по пътищата?

Голям въпрос. Аз не знам дали си даваме сметка какво става. Но през последните години, за съжаление и прогнозата за тази година е, че на пътищата ще дадем около хиляда жертви. И не знам дали разбираме, че...

И понеже има гледна точка, че не са виновни само тези жертви, въпросът е глобени има ли? Използва ли КАТ правомощията си вече да налага наказания?

Мисля, че е много важно законът за изменение и допълнение на закона за движение по пътищата, който подписах вчера, да бъде разгледан от МС още в четвъртък и час по-скоро да бъде представен в НС, защото там се съдържат точно нови аспекти в тази група въпроси, която вие поставяте, санкционният режим върху институциите, които носят отговорност за инфраструктурата и нейната поддръжка, и то чувствително увеличаване на санкционния режим, както и режима на комуникация между Министерството на транспорта, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, МВР, тоест режимът на контрол. Няма как институция, която отговаря за инфраструктурата, да се самоконтролира. Мисля, че промените, които сме предложили, са достатъчно сериозни в тази посока.

Досиетата. Това, което обсъжда в парламента 9-членна комисия да ги разсекретява, добра идея ли е?

Аз не бих искал да коментирам дискусията в парламента. Бих подчертал още веднъж, че това е един много закъснял акт, акт, който трябваше да бъде реализиран преди 7-8 години. Считам, че в дискусията бяха привлечени много експерти и съм уверен, че в крайна сметка НС ще стигне до едни разумни решения, които няма да посегнат с нищо върху националната сигурност и върху сигурността на хората, които са работили за българската държава.

Трябва ли доносници, които са засегнали съдби на много хора, да могат да получават ордени? Този дебат се състоя в парламента и се питам дали вие ще имате по-особено мнение от партията си, след като в самата си партия вие не срещнахте разбиране от всички среди, когато се изказахте доста остро, включително и в това студио, срещу тези доносници?

Ако ние имаме ясни критерии, по които да разграничим кой е доносник и кой е работил за държавата, защото за съжаление една от границите, която беше размита през последните 15 години, е между хората, които са работили за държавата и за обществения интерес, и тези, които са доносничели по адрес на свои близки и познати, в резултат на което срещу тях се предприемани определени стъпки и действия. Ако ние направим такава разлика, аз считам, че хората, които са доносничили и то изцяло с политически мотиви и съображения, нямат място сред орденоносците.

Ще покажете ли досието на кандидат-президента Георги Марков, както поиска Михаил Константинов в писмо до вас?

Ами, разбира се, че няма да го покажа по две причини. Първо, защото на тази тема 15 години се упражняват най... разни хора и то от всички възможни политически среди. И второ, защото, заявявам го съвършено категорично, 22 е дата, която е съвсем наблизо и няма да допусна МВР да бъде арбитър в президентската кампания. А още повече това, така, намирисва на един семеен спор и то в семейство, което отдавна се е разпаднало, и най-вече спор, който също това семейство можеше да реши и то чрез съответните законови промени и управленски действия в продължение на периода от 1997 до 2001 г. Очевидно, че там има друга преценка на целесъобразност от днешния интерес на един, двама или петима лидери. МВР не може и няма да бъде арбитър в такъв спор, поне докато аз съм министър на вътрешните работи.

Ще има ли час на полицая в училищата и Даниел Вълчев знае ли? Защото той като чуе, че някой министър иска час по нещо, и му става лошо.

И с право, навярно с право.

Аз знам, директорът на полицията Илиев го казал, че сте се били разбрали за час на полицая. Това се прибавя към часа за бедствията, часа за здравето. То не останаха часове за литература.

Вижте, разбрали е много силно казано. Все пак може би тези деца трябва да учат и математика, и литература, както вие казвате. Но според мен ние трябва да учим нашите деца на култура на движението. Аз в рамките на следващите няколко дни ще извадя данните, цифровия анализ на пътно-транспортните произшествия от последната година. За съжаление, трябва да ви кажа, че са потресаващи. Аз... по всички останали показатели, които засягат сигурността на обществото, държавата и отделния гражданин, постигнахме много сериозни резултати за тази година. Проблемът с жертвите и пострадалите от движението по пътищата далеч не е на МВР, или поне най-малкото не е само на МВР. Ключовите групи въпроси са извън МВР, но въпреки това като гражданин трябва да ви кажа, че съм потресен от ситуацията, от реалностите. Аз всяка сутрин в 6 часа разговарям с дежурния по министерство. Когато стигне до тази графа, за жертвите на движението по пътищата, честно ви казвам, че чувствам се смазан. Имаме денонощия, в които има 11 убити, 8 убити, 12 убити. Това са жертви, които... при една немалка част от тях деца, които ние като че ли като общество не разбираме, че даваме повече жертви, отколкото страни, които в момента. . .

Оставам с впечатление обаче, че не сте за час на полицая, ентусиазмът идва от подчинените ви.

Ако всяко министерство започне да си определя час на полицая, мисля, че щеЕ /не се разбира - бел.ред./... Министерство на образованието и науката. Това е въпрос, който трябва да бъде решен на първо място от Министерство на образованието и науката, но, пак казвам, дълбоко убеден съм, че ние трябва да възпитаваме в култура на движението по пътищата, по улиците нашите деца, защото иначе резултатите ще бъдат тези, на които сме свидетели и потърпевши днес.

Как си обяснявате графитите по националния стадион, кино "Одеон", ще ги цитирам, те са неприятни: "смърт за Румен Петков", "Румен Петков наркоман", "Румен Петков на хероин".

Ами, вижте, моето лично обяснение надали вълнува широката публика, както и притесненията на моите близки. Не радват, не въодушевяват тези графити, въпреки че, честно казано, не ме безпокоят, защото това издава един манталитет, който няма да квалифицирам, разбира се. Каквото и да кажа, мисля, че е излишно, защото самите графити достатъчно добре говорят за себе си и за авторите си, естествено.

Няма да ви питам за пазенето на реда по време на изборите, понеже те май си се пазят по-лесно от реда по време на мачовете. Нещата се обърнаха в България.

Не мога да ви опровергая, този път не мога да ви опровергая, даже и да искам.

Довечера за мача 1 357 полицаи. Те са си един сектор.

Ами, вижте, ако не си даваме сметка за натовареността на столичната дирекция от гледна точка на организацията на публичните мероприятия, за натовареността на отделните полицаи, значи не сме разбрали какви са промените в България.

Добре де, аз четох, че са дошли 50 холандци. Сега, в смисъл 1 350, ние от какво се пазим, себе си ли пазим? Тия полицаиЕ сега, ужас, ние няма да има с кого да се бием, нали?

На българските мачове от кого пазим? Ние според мен трябва да пазим запалянковците, искрените любители на футбола от футболните хулигани. Нали си давате сметка, внесени две бомбички, хвърлени в съответния момент, или група нетрезви юнаци със съответните атрибути, влезли на стадиона, докъде могат да доведат вътре? Така че такива тежнения имаше в един момент, че са много полицаите, докато на един мач се разбра, че всъщност, ако ги няма полицаите, може да стигнем и до трупове. За мен най-лесното е да извадя полицаите, но аз предпочитам да гарантирам спокойствието и сигурността.