Пазарът на биопродукти в България набира скорост
Пазарът на биопродукти в България набира скорост / снимки: sxc.hu
Пазарът на биопродукти в България набира скорост
38921
Пазарът на биопродукти в България набира скорост
  • Пазарът на биопродукти в България набира скорост

Докато в Западна Европа хранителната индустрия все повече се ориентира към производство и продажба на биопродукти, то в България не сме развили достатъчно този сектор, обясни председателят на Българска асоциация „Биопродукти“ Веселина Ралчева. Според нея обаче търсенето на биопродукти у нас ще нарасне:

 

„За съжаление положението на България е съвсем различно от това на Германия, Швейцария, Австрия, Италия, Испания, изобщо богатите европейски страни, които от години са поели по пътя на здравето и към грижата за бъдещите поколения и околната среда. В България все още пазарът на биохрани е изключително слабо развит. Той е под 1 на сто от това, което се предлага на целия пазар. Същото е положението и със земеделските площи, които се използват за отглеждането на биологична продукция. И той е много далеч от развитите страни, където този процент се движи между 8 и 15 процента, а в България той е под 2 на сто. Това е и причината в повечето българските специализирани магазини за биопродукти да има повече вносни екохрани. Но ние сме оптимисти и смятаме, че след като самата страна е поела пътя към Европа, същото ще се случи и със земеделието, и с потреблението. Рано или късно делът на тези продукти ще нарасне”, обясни още Ралчева.

 

И нарастването на потреблението вече започва да се отчита от самите производители на екопродукти.

 

“Все повече младите хора и особено майките държат да купуват безопасни и качествени продукти за децата си, пък и за себе си. Оказа се, че има едно много сериозно търсене и всъщност се получава странният парадокс, че ние произвеждаме и смятаме, че няма търсене, а в същото време има хора, които търсят и смятат, че няма производство и няма къде да намерят такива продукти с гаранция за качество и на прилични цени. В момента текат процеси на организиране на т. нар. потребителски групи или моделът на солидарното земеделие. Така се осъществяват преки контакти между потребители и производители. Тази година ще пробваме за пръв път реализирането на такива доставки директно до потребителски групи, които се абонират за определен фермер или група фермери”, коментира Веселина Ралчева.

Пазарът на биопродукти в България набира скорост
netinfo

 

Много клиенти се притесняват, че цените на биопродуктите са в пъти по-скъпи от стандартните

 

„Хората трябва да гледат цената. Има продукти, които са с 20-30% по-скъпи, особено в сезона, когато тези продукти са на пазара. Плодовете и зеленчуците през лятото и есента, когато те се прибират, да с много малка разлика. Сега, през зимата, когато ги няма на пазара, логично е разликата в цената да е по-голяма, защото и самите търговци в момента внасят биологични продукти. Другият голям парадокс е, че голяма част от българската биопродукция се изнася в чужбина, тъй като тук няма добре развита биологична преработвателна промишленост. В чужбина се преработва, а понякога само се опакова в нова опаковка и се връща обратно в България само че вече преминала през две-три нива и на много по-висока цена”, уточни Ралчева.

 

Въпреки че все още плахо навлизат на пазара екохраните, потребление има и се оказва, че биопроизводството може да бъде печеливш бизнес.

 

„Биопроизводството в България може да бъде много печеливш бизнес, защото имаме всички предпоставки и да бъдем една от уважаваните страни, снабдяващи Европа с биопродукти, тъй като Европа вече сигурно и трайно се ориентира към екохраните. Пазарът расте със страхотни темпове от 10-15 процента на година и то в условия на криза. Проблемът какъв е? Изключително трудни са първите три години, когато производителите преминават от конвенционално към биологично земеделие, когато започват да плащат сертификати и да спазват всички изисквания. Добивите им неминуемо в началото падат, а разходите се качват. Точно затова Европа дава едни много сериозни средства за подпомагане на

Пазарът на биопродукти в България набира скорост
netinfo
производителите в този период. Те са сериозни и за България – това са над 600 милиона лева, които производителите би трябвало да получат”, обясни Веселина Ралчева.

 

От тези пари обаче ние сме усвоили малко под 2 на сто или около 10 милиона лева. Според Веселина Ралчева близо 30 процента от подадените проекти на биопроизводителите за европейско финансиране на техните стопанства са отхвърлени още при подаването.