КАДАФИ: ЖИВИЯТ МИТ
КАДАФИ: ЖИВИЯТ МИТ / netinfo

Какъв ефект целите да постигнете с операта за Кадафи – какви са основните идеи?

Има три основни идеи в операта „Кадафи: Живият мит”. Първата е да се информира аудиторията за някои от важните факти, свързани с живота на Кадафи извън управлението му и преди идването му на власт, както и по-важни факти за историята на Либия. Естествено, това е по-трудно, защото има факти, които не са всеизвестни. Втората идея е да направим паралел между родната политика и тази в страните, където е имало по-властни управници – диспутите между Кадафи и Рейгън, Кадафи и Блеър. Една много важна част от операта е моментът, където Кадафи казва „Ако не съществувах, щяхте да искате да ме създадете”. Това е взето от идеята, че Западът има нужда от враг на Изток. И ако нямат истински, хората от запада имат нужда от въображаем враг. Това е и причината всъщност операта да се казва „Кадафи: Живият мит”. Разказът за превръщането на непознат лидер в жив мит, в жив враг, срещу който Западът да се бори. С третата част, в която се говори за нещата, които не знаем за Кадафи, операта остава загадъчна, не се заема конкретна позиция за или против Кадафи – показали сме и двете страни на Кадафи – както добрите, така и лошите черти от характера му.

Какво знаете за делото срещу петте български медицински сестри в Либия?

Случаят е много интересен, чела съм много по въпроса и знам това, което знаят всички британци. Целият екип, който работеше по операта взе решение по този въпрос отдавна. Композиторът на операта, Стив Севаля, искаше да включим този момент в историята, защото определено тогава везните щяха да натежат към негативната страна на Кадафи и щеше да се загуби неяснотата. Останалите колеги от екипа бяха против включването на този момент в операта защото ако бяхме продължили да добавяме факти, това щеше да наложи смяна на много аспекти в цялото произведение като осветлението, костюмите, видео инсталациите – все неща, които се планират 2 години по-рано.

Имате предвид, че либретото на операта е било написано преди повече от 7 години?

Да, произведението беше написано преди 12 години, докато Стив беше студент по социология и икономика. Той предвиждаше какво може да се случи и как ще изглежда творбата.

Какви са най-важните три неща за „дизайна” на Кадафи?

Основната концепция за операта е, че Либия е празен, бял лист хартия, върху който се прожектират различни филми. Като бяло платно от кино салон, който е уязвим на много влияния. Операта стартира с прожектирането на картина с пустинни пейзажи, а след това с настъпването на фашистите през 20-те и 30-те години. След това хората откриват залежите от нефт и върху целия лист се излива върху листа и ако проследите сюжета, ще видите как по-късно самият Кадафи разкъсва листа, пропит с нефт – напомняне за всепростиращия се интернационален тероризъм. Идеята на създателите е да се покаже какво се случва с една страна, която става експеримент на човека, който я управлява. Ситуацията в Либия ми прилича на тази в Куба, с тази разлика, че в Либия има много пари, идващи от нефта. Вторият елемент са костюмите – всички до един прерисувани от документалните снимките. Третият елемент е видеото и музиката, които са в унисон с историята. Видео-материалите са документални, но са представени по-скоро като хип-хоп видео.

Имаше проблеми с актьора, който трябваше да изпълни главната роля на Кадафи – или греша?

Не, прав сте. Либретото беше съобразено с рапъра от ирландски произход Джей-Си-001 – самият той е поет и това може би се оказа проблемът, защото беше неспособен да изрича точните думи, идваха му различни рими, които не бяха същите, като в либретото. Джей-Си се отказа, защото искаше дам да рапира, а не да наизустява текстове. Затова се обърнахме към Рамон Тикарам, който е наистина добър.

Има ли поука цялата история?

Проекта е следната – трябва да се отнасяме с повече скептицизъм към това, което предават западните медии, към образите на мистериозни близкоизточни лидери, с които излъчват. Да вземем за пример взимането на северноафрикански лидер и превръщането му в строг деспот. Медиите му приписват ужасни неща. В операта използваме много от изказванията на Роналд Рейгън по повод Кадафи и излиза, че думите, с които си служи Рейгън са много близки до тези, които използва Джордж Буш днес. Операта се опитва да покаже как медиите дават много повече власт на почти мистериозни и неизвестни лидери. Творбата ни определено е с анти-военна кауза.

Как се „продава” Кадафи? Пълна ли е залата по време на постановката?

Много е интересно. Последната седмица продадохме всички билети. Обикновено тази сграда, на Националната Опера се посещава от хора, които предварително си запазват билети за „Вълшебната флейта”, а сега в публиката аудиторията е коренно различна. Има повече млади, които купуват билетите в последната минута и са на опера по-скоро заради рапа в операта.

Мислите ли, че Кадафи ще дойде в Лондон, за да гледа операта?

Наистина се надявам Кадафи да дойде. Неговата дясна ръка Юсуф присъства на последните няколко репетиции, за да види каква е операта. Беше много интересно, защото ми даде много съвети за костюмите – каза ми кои са автентични и кои не. Юсуф изпитваше противоречиви чувства за творбата, защото имаше части, които му харесваха и моменти, в които не беше съгласен с интерпретацията ни. Но той не подскочи и не каза, няма да пускате тази опера, не ви разрешавам да се играе подобна творба. Прие свободата на словото ни. Много бих се радвала Кадафи да дойде, защото съм сигурна, че той е типът човек, който ще се радва да види операта, написана за него.