Христо Лачев: Сделката е повече от добра
Христо Лачев: Сделката е повече от добра / netinfo

Изпълнителният директор на „Булгартабак Холдинг” Христо Лачев в интервю за „Дарик”:

Оценката на тази сделка може да бъде само една - тя може да бъде квалифицирана единствено като много успешна, което още веднъж доказва, че стратегията за преструктуриране върви в правилната посока. Имаше много спорове относно метода на продажба на „Юрий Гагарин”. Предлагаха като вариант и конкурс-търг с предварителни условия. Така или иначе избрахме като най-удачен метода продажба чрез борсата и всъщност това доказва, че сме постъпили правилно тъй като очакванията от другите конкурси бяха между 18 и 24 млн. лева, а ние получихме над 32 млн. лева, което с 10 млн. над най-добрите очаквания.

Има ли някакви притеснения, че бе подадена само една оферта за мажоритарния пакет?

Нямаме притеснения, тъй като ние имаме 3 годишен договор с „Юрий Гагарин” и ако трябва да определя нещата от гл.т. на „Булгартабак”, „Булгартабак” ще продължи да работи като „Юрий Гагарин” при същите условия, а вероятно и на по-добри, тъй като една частна компания е много по-гъвкава, но разликата е тази, че в „Булгартабак” над 32 млн. лева.

По стратегията за приватизацията на Холдинга оттук нататък какво следва?

Има стратегия за преструктуриране на Холдинга, все още няма стратегия за приватизация, надявам се много скоро и това да бъде факт, но в момента ние се движим по стратегията за преструктуриране. Веднага след (...) следват всички дружества, които също ще бъдат качени на борсата в рамките на не повече от месец и паралелно с това ще бъдат обявени конкурси за дружества, които не могат да бъдат качени на борсата, за тях ще има публични конкурси.

Кога се очаква качването на ново предприятие?

Предполагам, че в рамките на месеца ще качим още 2-3 предприятия, както тютюно-преработвателни, така и някои от бившите цигарени фабрики.

Може ли да се каже кои?

Вероятно Пазарджик, Дупница и Шумен.

Споменахте за стратегията за приватизация. Тя вече на какъв етап е?

В момента това, което беше определящият фактор и чакахме, за да се случи, беше сделката с „Гагарин”, за да пристъпим към финализиране на предложението за стратегия за приватизация, което естествено трябва да се обсъжда на друго ниво. Ние като ръководство на Холдинга можем само да дадем нашето предложение, но на практика принципала трябва да определи принципите в тази стратегия. Едно е ясно „Булгартабак” трябва да върви към приватизация и колкото по-бързо, толкова по-добре.

Какво става със следлиберализирането на цените на цигарите?

Въпросът е доста сложен. Всъщност има два сценария. Единият сценарий, който на практика може да се окаже доста вероятен е, че може би ще има ценова война и ние правим всичко възможно, за да бъдем готови за един такъв сценарий. В момента много активно преразглеждаме всички възможни резерви във формирането на цената на нашите продукти. Естествено сделката с ”Юрий Гагарин” ни помага, тъй като това е един доста съществен финансов ресурс в системата на „Булгартабак”, което ще ни даде глътка въздух и възможност да бъдем по-успешни в борбата с бъдещите ни конкуренти на българския пазар. А вторият сценарий е, че фирмите, които ще навлязат на българския пазар ще наблегнат преди всичко на известността на техните марки, на качеството и елементът цена няма да бъде съществен фактор при завладяване на пазарни дялове. Но всичко зависи от политиката на нашите конкуренти и мисля, че сме достатъчно подготвени да отговорим и на едното и на другото предизвикателство.

Махането на фиксираните цени ще предотврати ли контрабандата?

Не бих казал, тъй като контрабандата се определя преди всичко от два фактора: цената на вътрешния пазар, която основа, определяща цената е големината на акциза. При нас акцизът е твърде висок и каквито и ценови вълни да има, те в никакъв случай няма да свалят цените на цигарите с повече от 20-30 ст., тъй като всичко по-надолу са данъци и акцизи. Основният стимул за контрабандата е цената на вътрешния пазар; и вторият е възможността контрабандата да се извършва през границата. По отношения на първия фактор цените наистина са доста по-високи от цените в нашите съседни страни като Югославия, Румъния, Украйна и всички забелязваме напоследък цигари на българския пазар със сръбски, македонски, украински и румънски бандероли, но на практика фирмите, които продават официално на българския пазар, нямат много методи за борба с контрабандата. Това е приоритет на държавата.

*Интервю с Христо Лачев можете да чуете в звуковия файл