Тон Ван Лийроп, говорител на кабинета на Еврокомисаря по индустрията Гюнтер Ферхойген в интервю за предаването „Портфейл” на Дарик.
Какво направи необходима идеята представители на Европейската комисия да бъдат изпратени във фирми, където да видят как се прилагат директивите на Европейската комисия?
Този вид опит е от голямо значение за нас, защото се предполага, че хората работещи в Европейската комисия, са наясно с нещата в самата организация, но не знаят с точност какво се случва в различните фирми и компании. Затова комисарят Ферхойген, който отговаря за индустрията и компаниите, реши да изпрати представители на дирекцията в средни и малки предприятия, за да видят как точно работят отделните компании, какви са поводите за безпокойство, и най-вече, дали някакви директиви и разпоредби на ЕК по някакъв начин затрудняват компаниите, дали част от бюрокрацията може да бъде съкратена. Ще бъдат посещавани фирми във всяка страна членка на Европейския съюз, като във всяка от компаниите трябва да работят не повече от 250 души и да са от абсолютно всички сектори. Предложения за това кои да са компаниите ще бъдат дадени от международни организации. Той очаква всеки от тези общо 350 европейски представители, които посетят компаниите през следващите години, да се върнат с поне една идея за промяна. Идеите могат и да са повече, може да се окаже така, че някои от тях да се върнат със същи идеи, но става дума за промяна в наредбите и законите, и други процедури, които могат да бъдат опростени, така че компаниите да имат насреща си по-малко бюрокрация, която струва доста пари сама по себе си.
Това означава ли, че ако се окаже, че разпоредба или дори закон на Европейската комисия по някакъв начин възпрепятстват дейността на някои компании, тя ще бъде променена или отменена?
Това разбира се, не може да се случи от днес за утре. Продължителността на програмата е 2 години, след които ще има преоценка на ситуацията. Междувременно комисията вече излиза с програма за по–добра регулация, която ще бъде обявена тази седмица. Целта й е да опрости и събере заедно отделни наредби, така че да бъде по–лесно за фирмите да следват европейските регулации. Опитът в компаниите, цели да даде на официалните представители представа какво точно означава да работиш в една компания, как да се справиш с ежедневния живот на една фирма, как компаниите комуникират с персонала си, както и една с друга. Смятам, че този опит е много полезен и ще даде поглед върху това какво реално се случва в света на бизнеса.
Бихте ли ни дали повече подробности по програмата за по-добра регулация от административна гледна точка?
Нейната цел е да отреже административния товар в света на бизнеса с около 25% в срок до 2012 година. Това ще доведе до спестяване на 150 милиарда евро годишно за целия Европейски съюз. Тази пари могат да се използват за инвестиции, иновации, нови технологии, които да доведат до ръст и на броя на работните места.
Как точно ще бъде осъществено това намаляване на административния товар?
Ако има по–малко наредби, които компаниите се налага да следват, и по–малко процедури, това съответно струва по–малко време и по–малко работа за административния персонал. Тогава усилията на този персонал могат да се насочат към други части на компанията и сфери на работа, и всичко отнема по–малко време, а времето е пари. Това е начинът да се спести значително количество пари, което може да достигне около 25% годишно.
Всяка ли страна-членка на ЕС ще бъде включена в тази програма и ще бъде ли включена България след присъединяването си на 1 януари 2007 година?
След присъединяването ще има български представители във всички генерални дирекции и затова български представители също ще могат да бъдат изпратени в различни компании в цяла Европа за фирмен опит. Колкото до намаляването на бюрокрацията – то също включва всички държави-членки, защото – еврорегулациите включват всички държави от ЕС. По тази причина те със сигурност ще засегнат и България.
Предвиждат ли се някакви санкции, ако някоя от държавите не спази правилата за намаляване бюрокрацията?
Нещата не опират толкова много до санкции. По-скоро става въпрос за това самата Европейска комисия, като движеща сила на Европа, да излезе с по–лесни решения, и по–просто законодателство, прилагането на което да отнема по–малко време. Защото повече от 50% от законодателството на една държава може по ефективен начин да бъде европейско законодателство. Нещата не опират до санкции срещу държавата, защото тя не изпълнява европейските регулаторни рамки, а до това да остават по–малко на брой европейски регулации, които държавата да прилага.