Въвеждане на модерни решения в администрацията обяви Николай Василев
Въвеждане на модерни решения в администрацията обяви Николай Василев / netinfo

Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев в "Седмицата" на Дарик радио.

Какво прави министърът на държавната администрация с администрацията в КАТ, където народът се изпотрепва на опашки?

Най-напред ще ви призная, че слушах много внимателно едно ваше предаванепреди няколко седмици, където вие интервюирахте висш представител на КАТ и му зададохте подобни въпроси. Сега зависи колко строго ще погледнем на вашия въпрос. От една страна, все пак смятам, че министърът на администрацията на отговоря за всички проблеми в администрацията, а нещо много важно - КАТ не е администрация, това е дълга тема да ви обяснявам, но действително КАТ не е, изобщо системата на МВР не е от тези системи, за които министърът на администрацията все пак отговаря. Но така или иначе за нас един от основните приоритети от сега до края на мандата е подобряване на административното обслужване на страната в широкия смисъл на думата. И през тази година ще насочим своите усилия върху намаляването на опашките, колкото и банална и стара тема да е тази. Смятаме, че през 21 век има много модерни решения и технологични и управленско-организационни, които да позволяват по-малко да чакаме на опашки в сравнение с преди 20-30 години.

Още повече че е абсурдно да чакаш на опашка да си платиш глобата.

Например, да. И тук действително имаме известен анализ на ситуацията по света. Знаете, че като физическо лице съм живял в няколко държави, наскоро ходих и на посещение в Китай, която е бързо развиваща се държава, но все пак Китай не е богата като Япония или Съединените щати, и там видяхме как са решили проблема в един от най-големите. . .

Да, значи да си представим как китайците идват да си сменят номерата на колите, а си вадят талони и плащат глобите в софийския КАТ, каква китайска опашка ще стане. Та какво предлагате вие в КАТ?

Това, което направихме - по инициатива на нашето министерство поканихме ръководителите на няколко други ведомства на среща, професионална среща при нас, работна. Това бяха висши представители на КАТ, г-жа Мургина от Националната агенция по приходите и, разбира се, на експертно ниво сме обсъждали с много други администрации. Възнамеряваме да обявим обществена поръчка за около 40-50 най-натоварени места в цялата страна, някои от тях са свързани с места за плащане на данъците, други в КАТ, трети - в общините и някои други служби, където изпълнителите се надяваме да въведат модерни хардуерни и софтуерни решения. Най-образно казано, както в една банка, модерна банка, като влезете получавате получавате номерче за опашката и вместо да се блъскате на стаден принцип часове наред в една ужасна опашка вие се ориентирате по номерата горе-долу къде е вашият ред, ако се наложи може да се разходите, да свършите друга работа и да се върнете в определен момент, когато вашият ред ще дойде. Повярвате цяла епоха напред е подобни действия.

Т.е. вие ще. . . първо, как ще изберете местата? Вече избрани ли са, на кои места ще слагате такъв софтуер и хардуер?

В напреднала фаза сме. Има действително няколко много важни критерия. Един от тези критерии е това ведомство да желае да бъде включено в подобна програма, тъй като, повярвайте, ние можем да имаме най-добрите намерения, но ако съответната служба някъде в страната не желае да промени начина си на работа и най-вече манталитета, не толкова софтуера, колкото манталитета, то никой друг не може да им промени ситуацията.

Софийският КАТ желае ли?

Желае, да.

А други КАТ служби из страната?

Да. Идентифицирахме за момента около осем служби от КАТ, над 20 поделения на Националната агенция за приходите и някои други администрации, но нуждаем се от още малко време, не много наистина, малко време да финализираме нашето техническо задание и нашите намерения, да подпишем споразумение с отделните администрации и дано да се променят както технологията, така и начина на работа.

Т.е., вие ще купите и до края на годината ще внедрите в около 40 администрации нова система за опашките.

Точно така. От бюджета на Министерството на държавната администрация, тъй като нашият бюджет е скромен, но все пак имаме бюджет за подобряване на административното обслужване. Действително повярвайте, много по-малко става дума за пари и много повече за организация на работа и за манталитет. Сега честно да ви кажа, специално знам за софийския КАТ, каквато и система да вкарате там, като имат четири гишета за 600 хиляди коли, просто не виждам как ще се реши въпросът. Но поне могат да ви дадат номерче примерно за четвъртък за 10.28 часа, изказвам чиста хипотеза в момента, и вие да знаете кога трябва да отидете, а не да се редите примерно от 3 часа през нощта и ако успее стадото някак си да се докара до вашия ред, добре, ако не. . . Това ми прилича, както си пазарувахме хляб и тоалетна хартия примерно 80-те години, което е недостойно за държава от Европейския съюз.

Още не мога да повярвам, че ще го направите. Ако наистина стане, засега съм виждал такова в България само в американското посолство с номерчето дни напред с точна минута, в която ще влезеш да ти издадат виза. Както и да е. Накрая да използвам връзката с вас да ви попитам как гледате на създаването на нови административни структури, каквито е решил да прави коалиционният съвет по предложение на премиера, две нови агенции - за горите и за сигурността. Нужно ли е разрастване на административните структури в България? Това ще рече нови чиновници.

Тук между другото не съм сигурен, че ще става дума за повече чиновници. Тук все пак това е в графата политически решения. Примерно броят министерства, броят агенции, които са вместо министерства, нали такива са, да кажем, ДАИТС или младежта и спорта, или съответно за горите, това наистина по-скоро го решават политическите лидери и нищо общо няма с министъра на администрацията. Ние се произнасяме по принцип за разрастването на администрацията и както знаете от много години, от доста преди да бъда министър на администрацията винаги съм бил против. Поне в това отношение смятам, че съм бил последователен и действително каквото и да говорим, този кабинет все пак е намалил администрацията с над 5 хиляди души. Не вярвам да има скоро друг кабинет, който да успее да направи повече от това. Дано да греша, но от опита, който имам досега, смятам, че е почти невероятно следващият кабинет с повече да намали администрацията от този.

Т.е. вие няма да се съгласите да се откриват нови чиновнически места за новите агенции, а само ще искате да се пренасочат хора от съществуващи вече структури, така ли да ви разбирам?

Нашето министерство, както и повечето други министри, предполагам, ще се опитат да предложат създаването на. . . по-скоро промяната на заглавията на такива структури, примерно обединението на няколко структури в агенция по сигурността или промяната на едно министерство частично в агенция да не доведе до неразумен брой нови служители, ако може изобщо да не доведе до такива. Ето например ще ви кажа, нашето Министерство на държавната администрация беше създадено, преди това нямаше такова министерство, но всъщност неговото създаване доведе до значително намаляване на администрацията както в национален мащаб, така и дори в системата на нашето министерство, т.е. ние съкратихме повече от нашите второстепенни разпоредители, отколкото бройки открихме, за да има министерство изобщо.

Добре. Благодаря ви. Николай Василев, министърът на държавната администрация и административната реформа, с новината на тези дето висят пред КАТ, че министерството ще купи за седем-осем каза той служби на КАТ в страната, както за още 20-ина служби на Националната агенция по приходите софтуер, който да издава номерца с точен час, в който трябва да се явите, за да получите услугата, която търсите.