На утрешното си заседание правителството ще обсъди сроковете за създаване на регионални центрове на телефон 112 във всички шест района на планиране, на които е разделена страната.
112 ще събира всички спешни обаждания за полицията, пожарната, „Бърза помощ”, „Гражданска защита”, Планинската спасителна служба и Червения кръст.
„15 секунди ще бъде срокът, в който съответните служби ще бъдат уведомявани за инцидент”, обясни Стойнова един от принципите на бъдещия закон за телефон 112, който се подготвя в момента. Дали може да се форсират тези действия по този проект, за да предотвратим евентуално предупредително писмо от Брюксел? Можем да вървим напред с възможно най-бързи темпове, но трябва да отчетем и това, което сме свършили, а то никак не е малко. Ангажиментът, поет от страната ни в предприсъединителния период, е трябвало да бъде изпълнен към 1 януари 2007 година. Причина да не се случи това са работните групи, които са работили по концепцията, съответно в някаква степен разногласия между ведомствата. Така или иначе това, което е трябвало да се свърши в периода 2002-2005 г. ние се опитваме сега да наваксаме в рамките на 10 месеца и трябва да е ясно какво сме свършили, защото то не е малко и беше оценено от представителите на Европейската комисия. А именно така или иначе имаме изграден и действащ център, който е пилотен образец и покрива територията на София. Той е в действие от 7 юли 2007 година. Със заповед на премиера има изградена междуведомствена група, която подготви и постановлението е факт за въвеждане на националната система за спешни повиквания.с единен европейски номер – постановление 192 от 9.08.2007 година.
Заедно с постановлението междуведомствената група подготви класификатор на спешните случаи, където са залегнали всички спешни случаи на трите ведомства – Министерство на здравеопазването, Министерство на вътрешните работи и Министерство на държавната политика при бедствия и аварии, касаещи стандартни процедури, и класификатор на спешните инциденти на службите за реагиране, съответно Спешна медицинска помощ, Гражданска защита, полиция, пожарна. Освен това има подготвен и внесен за разглеждане проект за решение за поетапното изграждане на центровете за приемане на спешни повиквания и очакваме в четвъртък то да бъде гласувано от Министерски съвет. В момента работим по правилник за дейността и организацията на центровете за спешни повиквания. В момента сме в процедура за избор на изпълнител, който ще изгради цялата национална система за спешни повиквания, като имаме готовност до края на този година да доразширим действащия център, така че да покрием територията на Югозападен район за планиране и да изградим още един център. Ако бъдет осигурени средства можем 2008 година да изградим останалите центрове, тъй като е ясно концепцията, имаме вече работеща стратегия, имаме и някакъв опит, натрупан с този пилотен образец. Не бива да пропускаме и това, че тук става въпрос за висока технология, също така подборът на персонала не е маловажен, няма подготвени кадри в момента в България. Подборът на персонал и обучението е също наш ангажимент. Важното е, че работим в една посока с ведомствата. Освен това трябва да спомена и Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и Комисията за регулиране на съобщенията, заедно с тях и ведомствата, които изброих – плод на съвместната ни работа е това, което изброих като резултати.
Цялата система може да е готова 2008 година, а не 2009 година, както първоначално…?
Може да бъде готова 2008 година.
И за това са нужни какви средства, г-жо Стойнова?
Представителите на Европейската комисия бяха неудовлетворени от това, че се предвижда въвеждането на услугата единен европейски номер 112 на територията на цялата страна до 2009 година. Ние имаме възможност, при осигуряване на средствата, да приключим този процес до 2008 година.
Какви средства са нужни това да се случи една година по-рано от първоначално предвиденото?
Средствата касаят средства за физическото изграждане на центровете, това което е ангажимент на нашето министерство. Средства, които са разчетени от другите две министерства – на здравеопазването и на вътрешните работи, за да изградят ведомствените мрежи и средства касаещи доизграждането на оптичната свързаност на 28-те областни центъра, което е ангажимент на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС). Ние гледаме на сумата, касаеща цялостното изграждане на системата. Не бива да се пропуска и този момент, че изграждането на оптичната свързаност или на държавната оптична мрежа не би касаела единствено и само 112, а би било в полза на цялата държавна администрация.
Каква е сумата, която е необходима за 2008 година?
Разчетите, които са дадени от ведомствата и нашето министерства, са около 60 милиона лева.
Миналата седмица е имало инспекция от Европейската комисия, изслушали са ви, това ли има казахте на евроинспекторите, че можем да бъдем готови още 2008 година с тази сума?
Да. Това им казахме. Те направиха извод, че неудовлетворението им идва единствено и само за това, че казваме евентуално 2009 година. И смятат, че липсата на достатъчно финансови средства не е оправдание за неприлагане на европейското законодателство, което е факт. Но тук има добра воля и между ведомствата, надявам се, че и правителството в момента с разчета на бюджета за 2008 година ще има предвид това, тъй като ангажиментът е поет и трябва да се изпълнява от всички нас.
Вие приготвяте правилник за действието на тази система, въз основа на който ще се изготви бъдещият закон. Какви са основните принципи в него, които ще залегнат и в закона за телефон 112?
Основните принципи това е непрекъсваемостта на действието на номера, тъй като това е много важно. Освен това в правилника е бързината и намаляване времето за реакция, това е и основната цел на единния европейски телефон.
Намаляване на времето до какви прагове?
Намаляване на времето за това, че всички служби, които е необходимо по компетентност да реагират, ще бъдат уведомявани едновременно и в зависимост от най-близките ресурси до мястото на инцидента ще могат да пристигнат на мястото на събитието. Говорим за период от 10-15 секунди за уведомяване на службите за реагиране. Също така професионализмът – бавно и трудно се изграждат оператори и диспечери, които да работят, но синхронизацията на дейността на всички служби за реагиране е много полезна, защото понякога става въпрос за секунди, които са от значение за живота на човек.
Евентуално увеличаване на езиците, на които може да се …?
В момента подборът на кадрите – поставили сме изискване за говорими два европейски езика, но обучението, което продължава – осигуряваме чуждоезиково обучение, и смятаме, че с това ще покриваме изискванията.