Софиянски: София, доколкото има обща инфраструктура, трябва да бъде една система
Софиянски: София, доколкото има обща инфраструктура, трябва да бъде една система / Sofia Photo Agency, архив
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от ОДС Стефан Софиянски, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
45881
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от ОДС Стефан Софиянски, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
  • Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от ОДС Стефан Софиянски, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011

Стефан Софиянски, кандидат за кмет на София от „Общността на демократичните сили”, номер 59 в бюлетината, в „Седмицата” на Дарик:

Според вас за какво трябва да се дадат най-много от софийските пари в бюджета?

Всяка година трябва да има приоритет. Когато работехме, първата година приоритет беше осветлението, след това улиците, накрая транспортът и здравеопазването. По същия начин сега...

А догодина?

Догодина... догодина трябва да се... за съжаление трябва да се почне пак от осветлението, транспортът е в доста тежко състояние, здравеопазването изостана изключително много, така че някъде в тези темпове...

Изброявате повече неща, но ако трябва да отличим едно, вие бихте започнал, както при предишния ви първи мандат първа година, с осветлението.

И наземната инфраструктура, нови булеварди. Още догодина ще пусна „Данаил Николаев”.

Булеварди?

Да.

Осветление или булеварди, ако трябва да избираме?

А, не, не, едното не изключва другото. В края на краищата, като правиш булевард, го осветяваш.

Какъв процент от данъците на софиянци трябва да остава в София?

50.

А в момента са?

Около 20, 22 може би.

Добре, когато...

Говорим за конкретни данъци, говорим за данък общ доход. Само, от него.

Добре, а когато управляваха демократичните сили, какъв беше процентът?

45.

Т.е. никога не се стигна до процента, който сам предлагате?

Беше преди Жан Виденов.

Беше 50?

Да, но нямаше пари тогава.

Какво ще направите, ако ви кажат, че общински съветник от вашата група е, да употребим думата намекнал за подкуп?

Това, което направих в последния си мандат - разделих се с шест общински съветници.

Това ли беше първият случай, в който научихте, докато управлявахте, за общински съветници, които...  

За общински съветници, конкретно за... които са влезли с листата на ССД, да.

Понеже за... а преди, когато управляваше... като бяхте от СДС, не сте имал нито един такъв случай?

Не са идвали да се оплачат при мен.

Откъде дойде тогава този образ, налаган, включително и от опонентите в сегашната предизборна кампания, за модела „Софиянски”?

На този въпрос мисля, че и вие, журналистите, може да отговорите по-добре.

Какъв е според вас отговорът?

За мен отговорът е бил винаги градеж и строителство и затова аз смятам, че в тази кампания разумното е, защото всъщност основните опоненти сме ние с г-жа Фандъкова, всеки от нас да сложи, в Бойкоборисовия мандат говоря, след като аз съм напуснал, колко е построено. Аз съм съгласен за едно нещо, построено от тях, да сложа пет неща, построени в моите 10 години.

Защо в София още няма завод за боклук, г-н Софиянски?

Доказа се, че това е една трудна задача, една трудност. Защото е много скъпо съоръжение и много държави, много градове вече минават отново на депо. Но въпрекитова аз смятам, че трябва да има едно такова решение като третиране на битовите отпадъци извън депото, за да се стесни обемът, който стига до депото, и в крайна сметка от всички кандидати аз съм единственият, който е строил депо за боклук. Всъщност 1997 г. на 11 януари пуснахме депото, заради което си отидох и на което и досега отива боклукът на София.

Да, но всички кандидати оправдават сегашната липса на завод за боклук с ваша, да го наречем, недалновидност - защо Софиянски не построи завода за боклук преди години.

Защото Софиянски построи други неща, които трябваше да се построят, и Софиянски построи сметище, на което и днес се изхвърля, подчертавам, боклукът на София, даже му викат Бойкова могила, защото той, вместо да го разширява, трупа нагоре. Но това е друга тема. Условията са различни. Аз съм бил кмет, когато нямаше наличност на такива европейски фондове, каквито има днес, и по-скоро този въпрос трябва да бъде към тези, които са днес. Защо вие, когато имате 10 милиарда европейски пари, не построите и когато имате и министър-председател, и кмет? И аз ще отговоря - защото просто не можете да работите. Докато аз хем съм бил кмет, хем съм имал министър-председатели, с които не съм бил в една позиция, сменил съм трима-четирима, и въпреки това съм построил сметището, което и до днес удовлетворява потребностите на София.

Такса смет според данъчната оценка на имота ли трябва да бъде или според изхвърления боклук?

Нито едното, нито другото. Такса смет трябва да се раздели. Сега е възможно, не беше възможно, преди да направим промените на конституцията в Народното събрание по мое предложение и се даде възможност на общините да я определят. Сега трябва да се раздели категорично от данък сгради, да се почне да работи на режимна такса. Две са възможностите - за битовите на количество употребена вода, защото водата е признак за обитаване, колкото повече обитаваш, толкова повече боклук изхвърляш, и по-екстравагантната идея е на потребление. Как се определя потреблението? Купуваш, когато отидеш и си купиш нещо, данъкът не ти е, ДДС не ти е 20%, а 20,001 като изчислиш обема, и всъщност колкото повече купуваш, толкова повече боклук правиш.

Това, второто... (говорят едновременно, не се разбира - бел. ред.)... г-н Софиянски, при положение...

Това е много... това е екстравагантна идея и ще стане рано или късно и е най-справедливо.

Млякото трябва да струва... ама, млякото трябва да струва различни цени в различни градове, ако различни градове имат различен разход...

Не, не е така.

...и необходимост за такса смет.

Първо, това е  местна такса, местна такса. Тя е такса за услугата.

Така, и ще бъде различна на различните места?

И въпросът е...  Точно така.

...няма как да сложиш един процент върху опаковките на...

Аз мисля, че току-що ви обясних, че откакто внесох  помени в Народното събрание и се промени конституцията и дава право на общините да определят таксите, местните такси, от този момент вече всяка община има право да си избере модела. Ако друга община е по-добър, могат да намерят по-добър. За мен  най-справедливото е на база на потреблението, защото потреблението генерира отпадъци, но е много сложно да се въведе това нещо, този измерител, затова мисля, че на първо време трябва да се направи на вода.

...върху вода. Не, аз друго ви питах...

И веднага минаваме на това, нека не разглеждаме едностранно проблема. Значи това става въпрос за битовите отпадъци...

А за фирмите?

А за фирмите има две възможност: едната е на обем, едната е на договаряне. Те просто си се договорят и си извозват боклука.

Обем, мерят си боклука?

Да, мерят си съдове. Брой съдове...

И за кое от двете сте, според вас...

Не, по избор.

А, трябва да се даде избор.

Да се даде избор.

Не, аз имах предвид, че ако вашата идея е...

Да се даде избор като третата компонента, защото чистенето има три компонента: едното е миене и снегоизвозване и снегопочистване, миене и снегопочистване, това е  едната компонента, втората компонента това е сметоизвозването, събирането на сметта и извозването й, и третата компонента е депонирането. Всеки плаща на депото и трябва да се даде възможност на  индустриалното замърсяване срещу, разбира се, това да се плаща, както и сега става, да се плати на депото, да си извозва само, ако иска. Ако не иска само, а иска да възложи на сметопочистваща фирма. Обемът се определя или от броя на съдовете, или физически обем.

Имах предвид, че вашата идея, ако една кофичка кисело мляко има ДДС 20 процента и в София се определи 0,01, а във Варна - 0,02, тогава излиза, че един и същ производител ще трябва да продава кофичката си кисело мляко... или от гледна точка на купувача... ще струва различно в София и Варна...

Тя и сега струва различно...

...заради тази такса.

...тя струва различно в отделния магазин, вие ми говорите... в два магазина струва различно, вие ми говорите за София и Варна.

Въпросът е, когато се управлява това нещо.

Въпросът е, че това, изказвам го със съзнанието, че е изключително трудно и че това ще стане на един по-късен етап. Но това е най-справедливият начин.

Колко трябва да струва билетът за градски транспорт в София?

Добре е. Добра е цената сега, просто трябва да съхраним...

Колко струва трамваен билет?

Един лев.

Един лев. Возите ли се вие в градския транспорт?

Рядко. Карам колело, аз обичам колело, аз живея в центъра на София и там, където работя, ми е близо до това и предпочитам колелото. По-бързо стигам...

Т.е. лев е реалистично?

Реалистично.

А за или против маршрутките в София сте...

Да.

...вече и от гледна точка на опита?

Ами че аз съм ги пускал, какво значи за или...

Да, но човек по някой път прави грешки, въпросът е...

Е, не, за маршрутките съм, трябва да има маршрутки. Разбира се, тяхната схема трябва да се настройва според схемата на градския транспорт, първо, т.е. лицензите да се дават по маршрути, които не се покриват достатъчно добре от градския  транспорт и трябва много по-голяма дисциплина при изпълнението на ангажиментите им. Това, което обаче трябва да стане за градския транспорт в развитието му, трябва да се премине изцяло на електротранспорт, тъй че има, въпреки че това ще бъде новаторско за Европа, но вече техниката се развива изключително добре. Автобусите на акумулатори имат пробези вече по 120 километра, преминаването постепенно към тези технологии ще доведе и до ангажираност на работна ръка...

И електромаршрутки ли...

Маршрутката е частна, тя е независима.

Тя ще си е на бензин, дизел, газ?

Тя си е независима, сега, може да се въведат...

Кои...

...изисквания... Но виждате колко са остарели автобусите, паркът вече... при подмяната на парка на градския транспорт, на общинския градски транспорт трябва да се минава към електрически возила, тролеите трябва да се изнесат в „Люлин” и „Младост”, като вътрешнорайонен транспорт, за да се освободи малко центърът на София, и в центъра на София трябва да започнат електрически автобуси. В един мандат може да поставено началото на това.

Кои два квартала трябва да свързва следващата линия на метрото? Имам предвид тази, която ще се проектира.

Чакайте сега. Всичко сме го оставили и всичко си е проектирано, няма какво. Метрото си е проектирано по наше време, аз мога да бъда...

...(говорят едновременно, не се разбира - бел. ред.)... пет варианта?

Няма пет варианта и... пет варианта има в главите на хора, които не разбират. Аз мога да благодаря само, че се продължава развитието на метрото...

И кои са двата квартала?

Значи, първо се направи линията изток - запад, т.е. „Люлин” - „Младост”, двата най-големи квартала. Това стана. След това се работи да се направи посока север - юг, това е „Надежда”, където се върза едно ухо с... и „Обеля” с... някъде докъм „Кемпински” стигаме. След това има два мустака, които трябва да се направят на метрото и се работят, това са в „Младост”, тръгва се към бизнес парка, там, където свършва в момента метрото. Единият мустак тръгва към бизнеспарка, другият до летището, като обира трафика и от „Дружба”. „Цариградско шосе” си остава артерията и „Тодор Александров” си остава алтернативната артерия. Това е измислено и направено и е излишно да спорим повече, ще бъде направено така.

Т.е. може да се каже, че следващото са двата мустака на „Младост”.

Да, и те се работят, вие видяхте, че... даже, така, малко като арбитър бях, защото имаше малко съпротива, неофициално, разбира се, видяхте, че се завърши метростанцията между „Метро” и Международния изложбен център.

За да се избегнат задръстванията, трябва ли влизането в центъра на София да стане платено, като в Лондон, Милано, Сингапур...

Не. За да се избегнат задръстванията... и не може и да бъде, защото няма паркинги, които да поемат това нещо, а паркингите, подземните, в София ще бъдат направени много трудно, защото старият град, центърът на София е с едно застрояване, което е гъсто, не е отсега. Представете си къде ще направите паркинг? Единствено пред бившия мавзолей има малко повече пространство. Всичко друго е много стеснено и отдолу има страшно много инфраструктура. Страшно много и това оскъпява строителството на гаражи. Какво трябва да се направи, което не се направи и което е грешка на сегашното управление? Трябваше да се пусне... пробивът с „Данаил Николаев”, който съм го оставил готов, проектиран. Това е Сточна гара - Централна гара, оттам се изнася... трафикът изток - запад се изнася и обикаля и излиза чак на „Константин Величков” и булевард „Европа”. Не минава през центъра. Трябва да се направи „Тодор Каблешков” и трябва да се направят, което е втората под дъгата на Околовръстното, южната, по този начин се изнася един сериозен трафик, да се довърши околовръстното, да се пробие „Раковски”, колкото и екстравагантно да звучи, но да се мине под хълма, тази гърбица, да се мине отдолу, под нея и да се излиза на „Раковски” вече по- към „Сливница”, и тези развръзки ще могат да доведат до намаляване на движението в центъра. И най-важното, което забравих, което нямахме пари да го направим, но е още наш проект - „Дондуков” и „Царя” да се направят еднопосочни. Когато идваш от „Люлин”, караш направо за „Младост” и минаваш по „Царя” и излизаш на университета. Когато идваш от „Младост” и излезеш на университета, завиваш надясно, излизаш на „Дондуков” и се движиш еднопосочно и излизаш пред ЦУМ. По този начин ще се ускори трафикът. Къде е проблемът и защо не го направихме, защо е скъпо - защото по „Дондуков” върви двупосочен трамвай и този трамвай трябва да бъде изместен в едната страна или да се търси друго решение, за да може да се осигури еднопосочен поток.

Ще махат ли при вашето ново управление паяците коли, които не пречат на движението, макар и неправилно паркирани?

Ще махаме паяците, не колите.

А, ще махнете паяците. Е, не ги ли вие въведохте тези паяци?

Да. И на всеки етап... не ги въведох аз, заварих ги, но това няма значение. Използвал съм ги...

Бяха ли въведени преди вас?

Да, но се ползват. Всяко нещо си има етап на развитие.

Мина времето на паяците?

Мина времето на паяците, разбира се, това не...

Хубаво, ама, ако спре колата на трамвайната линия, нали трябва да бъде преместена?

За това, да, но говорим за хората, които са паркирали неправилно, и хората, които нямат... са паркирали на места и не са си платили. Значи, не говорим за това, ако падне бомба... паякът... и обърне една кола, паякът трябва да отиде да я вземе.

И какво ще правите с тях?

Аз смятам, че трябва да се мине на улични автомати, така, както е на много места, и така, както сега камерите...  отиваш и плащаш глобата в момента, в който те засекат, така просто те трябва да плащат много по-висока такса.

Ясно.


Ако не си си платил, плащаш четворно и приключва въпросът.

Ще затворите ли новата спортна зала „Арена”-София, докато бъде построен паркинг, отговарящ на капацитета й?

Не. Спортната зала си има място...

Да ви кажа, първото мероприятие, голямо с...

Ние, спортистите, ще отидем... Ами, знам, така е, може някъде да...

Има ли някъде другаде в Европа да построиш зала за 15 000 души и да няма къде да спрат тези 15 000 души.

Има я тази грешка, но това не означава, че трябва да бъде затворена залата. Всяко нещо, което е построено, трябва да търси начин да бъде използвано. Аз смятам, че залата е добре построена, друг е въпросът... ще се намери и място за паркиране, друг е въпросът дали там й беше мястото. Моите планове бяха други...

Къде щяхте вие да я сложите?

На мястото на стадион „Дружба” и с една подземна комуникация, на бившия стадион „Дружба”, имаше проект...

Това в „Дружба” ли е, стадион „Дружба”? Къде е...

Не, как ще е в „Дружба”, до стадион „Васил Левски”.

А, този до... Това е стадион „Дружба”.

Да.

Т.е. по- в центъра щяхте да я сложите.

Да, до стадион „Васил Левски”, като планът предвиждаше от метрото, подземна комуникация и свързаност на двете съоръжения. Долу щеше да бъде един малък град.

Трябва ли общината да плаща на частните детски градини същата сума за дете, която дава и за дете в общинска детска градина?

Това е мое предложение. Да, и се радвам, че и другите колеги го повтарят вече. Да, това ще реши въпроса с детските градини при свободния сграден фонд, който има.

Ще сложите ли колчета и ще направите ли скосявания на всички тротоари в София?

Това вече се изисква при всеки нов булевард и е  абсолютно задължително изискване. Да, ще продължа да го правя. Особено за колоездачите е голямо удобство също.

Коя улица трябва да стане изцяло пешеходна в София?

„Пиротски”.

Това ли трябва да бъде софийската...

Тя е.

...улица за разходка?

Тя е. Така я направихме. За съжаление не се спазва и доста нарушения има. Това е софийската улица. „Витошка” също си остава традиционна. Но „Пиротски” е за... защото е свързана с Халите, с банята, с водочерпенето, с минералната вода са на обозрими разстояния, защото там са джамията, църквата, синагогата, имам предвид „Света Неделя”, синагогата, католическата църква, нарочно съм дал място там, за да бъде в този кръг. Това си е софийският Йерусалим.

Колко...

И затова „Пиротски”... мястото й е там.

Колко често ще миете софийските улици при новия мандат?

Казах ви, че ще разпределим таксата. Миенето е важно, пазенето е още по-важно.

Е, то пазeне, пазeне, но в Германия мият доста градове и всяка вечер едни малки машини.

В малките градове мият. И в София ще мият.

Колко често? Всяка вечер?

Всяка вечер е трудно за един такъв голям град, но ще трябва да се потърси...

И в Ню Йорк съм виждал всяка вечер да мият в центъра, в Манхатън.

Трудно е в момента да се направи това и е нереалистично да се обещава, но всеки от нас, който се кандидатира трябва да има идеята...

Е, кое е... аз не питам за реализма... Какъв е реализмът за София в момента за чистота?

Реализмът е, първо, оправяне на улиците, много по-добре и регулиране по-добре на паркирането. И тогава вече може да се влезе с едно миене и чистотата ще бъде по-добра.

Какво - седмично, месечно?

Месечно.

Ще ремонтирате ли улица, без да се подменят всички тръби и кабели под асфалта?

Зависи от улицата, ако сме ги подменяли скоро, не е необходимо. Но нашият принцип беше навсякъде да сменяме. Виждате, „Мария Луиза”, „Христо Ботев”, навсякъде в централната градска част е подменена подземната инфраструктура.

Имам чувството, че някои улиците по няколко пъти се отваряха и по ваше време.

Не. С отварянето...

„Раковска” няколко пъти...

Зависи какъв ремонт.

...ту я асфалтират, после изведнъж се появи, че трябва да се сменят тръбите. Дойдат едни сменят тръбите. После други...

Това по наше време...

...сменят жици.

По мое време не е точно така. Но нека да не спорим. Това, което смятам като радикално, защото не може да отсечем „всички улици трябва да се сменят”, има стабилна канализация, стабилни водопроводи, които...

Е, то въпросът е веднъж като асфалтираш, след една година да не я разкопаваш пак.

Значи, това е... вече въпросът е качеството на асфалтирането. И тук ще въведа нещо ново, което, така, го договорихме, условно казано, сега на срещите ни, предизборните, ще въведа задължително застраховане на ремонтите, което ще се поема от изпълнителя. Когато застраховаш ремонта, получаваш тази форма на гаранция, която ти дава възможност, ако той е свършил лошо ремонтът, веднага да го свършиш отново, без да отделяш средства, за да нямаме случая на „Цариградско шосе”, което беше ремонтирано, бяха хвърлени страшно много пари и сега все още си е на вълнички.

Трябва ли да бъдат премахнати всички незаконни строежи - от тези в гетата до остъклените балкони?

Стъклените балкони не е нещо, на което трябва веднага да се посяга, би трябвало...

Ама е незаконно и София изглежда грозно, като влизаш откъдето и да е точно заради тях.

По-скоро трябва да се мине към едно саниране на сградите, които включват и унифициране на остъкляването на балконите. Аз съм дал пример, че има начин за решение в ромските квартали. В квартал „Христо Ботев” с европейски пари ги накарахме и те си построиха, и сега може да отидете да видите, те си построиха блокчетата, по техния си начин на живот, те живеят, те си ги пазят сега. Какво значи това? Значи - твърдо гориво за отопление, значи много по-евтино строителство, но с техен труд. Бутнахме им къщите, те си построиха, влязоха там и сега са доволни.

Ще махнете ли дискотеките и кръчмите в Студентски град...

Не. Не.

Те са отваряни и по ваше време голяма част от тях и много хора казват...

Не, няма да ги махна, защото какво искате, студентски...

...това е място за учене, а не място за...

Е, какво искате, манастир ли да им сложим. Студентите са студенти. Моите деца... къде си - в Студентския град, хем живеят в центъра на София. Ами младите хора си имат нужда от тях. Друг е въпросът дали трябва да се... има много по-строг ред, дали трябва да се предпазят от дрогата, дали трябва да има по-голяма сигурност, това е друг въпрос, но той не подменя потребността на младите хора да ходят по дискотеки. Нали имам три дъщери вкъщи, нали са вечно по дискотеки.

Трябва ли да бъдат умъртвявани бездомните кучета? Също въпрос, който вие не успяхте да решите предния мандат, не че досега е решен.

Аз почти го бях решил, за съжаление при един много по-тежък режим...

Какъв е отговорът - трябва ли да бъдат убивани бездомните кучета?

Тези, които не си намерят... не им се намери стопанин за определен период от време, ще трябва да бъдат евтанирани.

Да, щом са бездомни и нямат стопанин - да.

Не. Ако не си намерят.

Първо им търсим, ако не намерим...

Първо им търсим, ако не намерим...

Т.е, ако останат бездомни - да. Трябва ли да има повече камери за видеонаблюдение в София?

Трябва да има повече съзнание у хората.

Не, това за съзнанието е ясно, но въпросът е слагаме ли още камери или не?

Не, защото аз вярвам на хората.

Трябва ли паркове и градини да бъдат оградени и да се заключват вечер, като в Париж например?

Някои да, някои да.

Кои например бихте оградили?

Ами, примерно градската градина в центъра на София, както е била по-рано, пред двореца. Дори с една, така, декоративна ограда, която да носи и настроението.

Ами защо не я оградихте, като бяхте три мандата софийски кмет?

Защото имаше мавзолей и трябваше първо да бутнем мавзолея.

Вие, че го бутнахте, бутнахте го, ама вие го бутнахте 1999 г., пък бяхте кмет още доста години преди...

Освен това всяко нещо, почнахме с това, всяко нещо идва с времето си. Когато успееш да направиш другите неща, които са по-важни, тогава идва ред и на ограждането на парковете.

Ще махнете ли Паметника на Съветската армия, който също не махнахте?

Не. Не.

И пак не бихте го махнали?

Не.

А какво ще направите с паметника „1300 години България” пред НДК, който по време и на вашите мандати си беше така зле?

При него въпросът е, да, при него въпросът е много лош... много сложен, защото, аз съм се срещал няколко пъти с автора. Той няма настроението да бъде премахнат този паметник и след като той няма настроението да бъде премахнат, паметникът не може да бъде премахнат.

Е, питаха ли автора на паметника на Ленин на площад „Ленин” някога?

Няма го, няма го.

И неговите наследници. Да, става дума махнахте паметника без, че авторът не го щял.

Аз не съм махал паметника на Ленин. Той си...

Да, става дума, имам предвид, че беше махнат. Става дума как тогава не са питали за Ленин, а сега се пита за „1300 години”.

Защо не говорите с автора? Поканете го и говорете с него...

В смисъл това, аз не съм го гледал как е от законова гледна точка, т.е., ако не е съгласен авторът...

Най-малкото е морално.

Т.е. това е проблемът - че авторът не иска.

Да.

Готова ли е според вас София да бъде културна столица на Европа?

Софиянци са интелигентни хора, готова е.

Държавна или общинска трябва да е „Топлофикация-София”?

Тя трябва да бъде общинска, защото е местна инфраструктура, но тогава тя трябва да има тази самостоятелност, която държавата не й дава сега, защото държавата определя цената на газта и доставя... държавата доставя газ на „Топлофикация”, държавата определя цената на крайната услуга на топлината и тук, когато държавата ти ги определи грешно, се получава днешното положение - „Топлофикация”, практически която около 80% от себестойността е газта, работи на загуба, трупа дългове и става горещият картоф, който Бойко си го подхвърля от една на друга страна. Докато беше кмет, я бутна държавна, като стана министър-председател, я бутна общинска, а проблемът не е този, а проблемът е начинът на работа и едно либерализиране на доставките на газ. Тогава "Топлофикация" може да бъде по-ефективна.

Т.е. принципът е общинска?

Принципът е общинска, защото е местна инфраструктура. То си има логика. За какво й на държавата да отоплява София. Нали, София това е местна инфраструктура. Тя удовлетворява потребностите на града. Всяко нещо, което е от местно значение, трябва да бъде общинско. Това не увряха днешните управляващи да го направят.

Въпросът към вас трябва ли София да има банка е намерил отговор с вашата идея да има банка и смятате, продължавате да смятате така, дори след всичко, което се случи с Общинска банка преди няколко години.

Смятам, защото, когато София нямаше банка, парите на София седяха в най-различни банки според интересите на част от общинските съветници. За съжаление някои от тези банки фалираха и аз имах огромни проблеми и ги фалира правителството, след като ни задължи да си държим, даде ни списък от банки, задължи да си държим парите в тях. И фалира на Жан Виденов правителството три от тези банки, не ме питате как съм си прибирал парите, за да могат да останат в града. И това ми беше основният аргумент да можем да затворим средствата на града в Общинска банка. И тя трябваше да се развие и в национален мащаб. За съжаление сега в момента остана с едно по-скромно съществуване, но самочувствието и на хората, които работят там, и моето е, че тя сега е една от стабилните банки.

Коя общинска фирма е излишна от днешна гледна точка?

Не знам колко са останали, защото доста се продадоха, но това, което е безспорно необходимо и което е занемарено сега, това е „Егида”. „Егида” трябва да се върне в подлезите и в училищата така, както беше в моя мандат. Това, което безспорно е необходимо, е да се развие отново дейността на „Галатея”, това е почивната база на общината, в която софийските деца да могат без родителите си в един по-свободен режим да почиват. Това също е спряно. „Лозана” трябва да се развие.

Какво беше „Лозана”?

„Лозана” е за хората с проблеми. Фирма за хора с проблеми, с увреждания, която през субсидията на общината им създаваше един по-добър начин на...

През всички тия години мнозина всъщност казваха, че излишни са „Софийски имоти”.

„Софийски имоти” са абсолютно излишни. Аз съм внасял докладна да бъдат закрити...  

Т.е. продължавате да смятате така. А кое...

Да, защото... Ще обясня защо. И то си има логика. „Софийски имоти”, когато бяха създадени, са били създадени, те са създадени преди мен, логиката им е била да бъдат гаранционен фонд на общината. Те изиграха тази роля. Сега в момента София има кредитен рейтинг. По наше време го направихме. София е емитирала облигации. София няма нужда от такъв гаранционен фонд. Имотите трябва да се освободят и да си бъдат свободни.

В коя сфера липсва общинска фирма?

Не, не е необходимо във всяка сфера да има общинска фирма.

Не, ама има ли сфера, в която трябва да има, а няма.

Да. Смятам, че трябва да има... отново да възстановим, защото Борисов продаде „Пътища и съоръжения”. Смятам, че трябва фирма... да има, една комунална фирма, стабилна, която да може да поеме част от поддръжката на пътната мрежа и част от почистването в случай на конфликт с концесионерите или с тези, които поддържат. Когато работех аз, винаги имаше строителна общинска филма, която можеше да реагира пожарно. Сега такава няма, така че в сферата на комуналното строителство, ремонти и почистване, дори и аварийно снегопочистване, трябва да се поддържа една фирма.

Кой е първият в общината, когото ще уволните?

О, съвсем не съм се замислял. Не тръгвам да уволнявам... аз винаги съм ходил да работя, не да уволнявам.   

Избор или назначаване на районните кметове всъщност подкрепяте?

Назначаване. И обяснявам веднага защо, за да не остане... Защото те нямат самостоятелен бюджет. Ако те са изборни, трябва да им делегираме самостоятелен бюджет и тогава представете си разликата между Нови Искър и... да кажем, и Оборище. Едното е гъст и скъп сграден фонд и много данъци, другото е ниско строителство, нисък... да вземем само данък собственост, ниски постъпления. Затова София дотолкова, доколкото има обща инфраструктура, включително и общ транспорт, трябва да бъде една система.

За или против софийско гражданство?

Не, против, разбира се. Ние сме свободна държава. В 8-милионна държава, ако почнем да се делим на столичани и хора от страната, къде отиваме ние. Всички сме си българи.

Кой е вашият голям проект за София? Имате ли проект от типа на софийското море от комунистическо време или сега се говори за зелен клин, как на вълни въздухът ще стига до центъра на София през паркове.

В момента въздухът на София се проветрява и въздухът влиза по Владайската река и по Перловската река и те са естествените, така...

Нещо грандиозно има ли...

Грандиозното е свързано с това, с което ще трябва да намеря компромис с еколозите. Тези две, тези два канала да бъдат застроени с магистрали, тоест с бързи пътища, магистрала е силно казано, но с надземни, над тях пътища на конструкции, за да може да се извлече бързо транзитният трафик.

Бързи пътища по Владайска и Перловска река.

Да, в... горе, нависоко, но точно понеже почнахме от проветряването, от клиновете, така че да не спрем тези клинове. И тук трябва да се намери техническото решение.

Накрая с едно изречение. Защо всъщност искате отново да сте кмет на София, господин Софиянски?

Защото обичам града си. София е моят роден град. А градът в момента не върви добре.