Интервю в "Пропаганда" с шафнера на спалния вагон на влака София – Кардам, в който загинаха деветима души. По негово желание използваме само първото му име – Георги.
Хубаво е да започнем, след едно дълго мълчание, да говорим нормално с Георги. За негова изненада аз също съм бил шафнер преди много години и също знам какво е да работиш това нещо във влак. Георги, тайна ли е къде те намираме в момента?
У дома съм, във Варна.
Работиш ли в момента, продължаваш ли да работиш като шафнер?
Почивка съм сега, след смяна.
Имаш ли твоя версия за това, което се случи във влака, и изпитваш ли някаква вина?
Дори и да имам, не мога да я кажа, защото съм подписал декларация за следствена тайна и няма как да кажа моята версия. Може да навреди на следствието или пък да се обърне нещата срещу мен, откъм работодателя става въпрос.
Ти се притесняваш да не кажеш нещо срещу работодателя си, така ли?
Ами аз съм един работник само, в крайна сметка, знаете как е. Просто няма начин.
В този смисъл ще те питам дали беше подготвен влакът за такава ситуация?
Не.
Отговорът е „Не”.
Нашите влакове никога не са подготвени за такива ситуации.
Какво им липсва най-много?
Най-много им липсва… Какво им липсва, много неща им липсват.
Трите неща, които са най-належащи.
Алармена система за пожар им липсва най-много.
Друго?
Липсват им автоматични врати, липсва пространство във вагоните, те са тесни. Вие знаете, коридорът е тесен, двамата души не могат да се разминат там, особено, ако са с багаж. Особено в една такава ситуация, когато е тъмно, има пушек вътре, гъст, има паника, има суматоха...
Това случи ли се онази нощ?
Това се случи, да.
Какво стана тогава?
Вагонът се запали точно за пет минути. Никога не съм виждал такова нещо, дано никога не ми се случи пак. За пет минути се запали целият вагон.
Целият вагон?
Да, целият.
Как реагираха пътниците?
Съвсем нормално в интерес на истината. Когато подадоха сигнала …
Кой подаде сигнала?
Подаде го едно момиче от въпросното шесто купе.
Много е важно да разберем дали си спал по това време или си бил на вахта, или може би си пил бира.
Бил съм си на работното място, но то целият вагон ми е работно място. Бил съм в първа кабина и по-точно казано - в коридора, тъй като, вие знаете, продаваме безалкохолно, бира, минерална вода. В този момент точно продавах бира на пътник, а момичето дойде и каза, че нещо гори.
В същия вагон си бил, това е важно да се уточни, бил ли си в друг вагон?
Не, не, в моя вагон си бях. Има много свидетели, които могат да кажат къде съм бил точно.
В този момент ти какво реши - да търсиш пожарогасител или реши, че трябва да разкачиш вагона?
Не, не, не мога да разкачам вагон, защото аз нямам право да го правя. А и…
Георги, искам да го изясним, много версии се появиха. Ще те прекъсна, защото това е много важно, за да стане ясно, че шафнерът не разкача вагони, знам го и от моя опит. Шафнерът няма право и не може, той не знае как да разкача вагони.
Нямам право, да. Когато получих сигнала за пожара, много бързо… понеже аз 17 години съм железничар и животът ми почти във влака минава. Живея във Варна, а работя в София, ако някой пътува 20-30 минути, за да си стигна до работата, аз понякога 8-9 часа пътувам...
Това каква връзка има?
Мисълта ми е, че аз съм запознат с вагона отвсякъде. Знам много неща, които не са ми работа да знам и нямам право да ги правя и да пипам.
Като е така, как се действа в такава ситуация?
В такава ситуация, има наредба в железницата, която казва следното - че трябва, но няма точно определен ред, трябва да се събудят пътниците, да се евакуират, което означава, че и те трябва да съдействат в тази ситуация, понеже аз съм един сам кондуктор в един вагон.
Те съдействаха ли ти при евакуацията?
Да, съдействаха ми.
Много е важно кой дръпна спирачката.
Ще ви обясня и това. Аз в следващия момент, след евакуацията, трябва да гася този пожар. В случая аз, докато стигна до шесто купе, аз вървях и удрях много силно по вратите и виках, а аз мога да викам много силно, а зад мен бяха и онзи пътник с бирата и още един пътник имаше зад мене. И когато стигнах до въпросното купе, видях, че там има огън, което много ме притесни.
Още беше само в купето или вече се беше разпространил?
Не, само в купето беше огънят. Под прозореца, отдолу беше. В тоя момент продължих напред към следващия вагон, който е спален, по простата причина, че разстоянието, което е от тази шеста кабина до офиса на колегата е по-късо, отколкото да се върна до офиса на моя вагон.
За какво да ходиш до офиса? За пожарогасителя ли?
За да си взема пожарогасителя. Съответно, ако бях се върнал, щях да преча на хората, които се опитват да излязат, щях да се блъскам в тях и може да стане…
Влакът движи ли се в този момент, Георги?
Да, влакът се движи. Разстоянието от шесто купе до офиса на колегата – това е една минута. За една минута аз отидох с него – той беше с мен, и му казах „Събуждай си пътниците”. Грабнах пожарогасителя и дръпнах спирачката в този момент.
Значи шафнерът Георги е дръпнал спирачката, не някой друг.
Абсолютно, от спалния вагон, от общите на спалния вагон съм дръпнал спирачката. Сега, може да има и още някой, който да е дръпнал спирачка, но точно в този момент аз знам като дръпна спирачката, как спира влакът. Това е една минута. След като се върнах, тези хора от шесто купе би трябвало да излязат, макар че съобщават по медиите, че имало жертва в шесто купе, което за мен е много означаващо, защото нали там е възникнал този пожар, кой ще остане вътре, да гледа ли, какво да прави, не знам.
Ако бързо се е разразил пожарът, може и да остане. Ние не можем да преценим това в момента.
И оттам насетне аз започнах да гася. В коридора имаше торби, имаше багаж, в който се спъвах непрекъснато. Гасих, изхабих един пожарогасител и в този момент спря осветлението. Значи може би нещо е дало на късо.
Спря осветлението? Само че влакът...
Аз се върнах за втори пожарогасител.
Само че влакът вече е спрял.
Влакът е спрял, да, в този момент вече е спрял.
А като е спрял влакът, отворени ли бяха вратите. Ти е трябвало да избираш между гасенето на пожара и отварянето на вратите. Имаше ли такъв избор при теб?
Би трябвало вратите…от единия край на вагона бяха отворени. Става въпрос за страничните врати.
Страничните за навън.
Вагонът има много врати.
Нека да ги обясним – странични за навън и две настрани. Това са вратите – шест са.
Така. По наредбата евакуация на пътниците не се прави през страничните врати.
А откъде?
Те трябва да се насочат към съседните вагони.
Интересно. По наредба е така.
Представете си влакът спира на мост. И под моста има река или пропаст. И тези хора къде ще слязат? Съответно ако спре и отсреща идва друг влак, какво ще стане.
Това означава, че ти не си отварял врати, а си гасил.
Така, страничните врати, двете бяха отворени и челните врати бяха широко отворени в двата края на вагона, за да може да се премине.
Сега тук изкача онова, в което би могъл да бъдеш обвинен – че пред една от страничните врати са намерени няколко тела. Някой се е опитал да излезе. Валентин каза, че се е опитал да я отвори, но тя е имала щифт отвътре. Имаха ли всички врати щифтове?
Имаха, да. Аз се опитах на четири пъти да вляза в този вагон.
Отвън си вече?
Понеже не можех да мина през коридора, имаше много гъст дим, много задушлив. Можеш да стоиш само четири секунди, но после трябва да излезеш да дишаш въздух. Аз се опитах, нямам нито маска, нямам нито кислородна бутилка. В края на краищата съм само кондуктор. Трябва да знаят всички, че от немски на български „шафнер” означава кондуктор.
Какво се опита да направиш, защото действията са важни в момента.
След като беше спрял този влак, аз по чакъла тръгнах и се опитах от двата края на вагона да вляза вътре. Но просто бях безпомощен.
Защо не можа да влезеш? Защото не можа да отвориш вратата или защото не можеше да дишаш?
Не, не, не, аз влизах през челните врати. Те са широки 1,30 метра. Това е доста голяма дупка, през която могат да минат много хора. Стигах до някъде и се връщах, защото просто нямаше как да отида по-нататък през този коридор
Откъде преимуществено се евакуираха хората – през челните врати, през страничните или през прозорците.
През челните врати.
Тръгнали са към другите вагони значи.
Нормално е да тръгнат натам.
Да, но опита ли се да отвориш страничните?
Опитах се, да.
С какво?
Едната врата беше заяла просто, а и нали ви казвам нямах въздух просто.
Отвън или отвътре се опитваше?
Отвътре се опитах.
Заяла какво означава? Имаше щифтове или просто беше заяла?
Не мога да ви кажа – беше тъмно. И имаше много задушлив газ.
Колко от вратите останаха затворени, честно?
Според мен две – странични. Обаче искам да отбележа следното, че до двете странични врати на 50 см е челната врата. Ако не можеш да отвориш тази врата, като виждаш, че нещо не наред, имаш челна врата, която е с 1,30 широчина и е на 50 см. Там свети другия вагон, например. Страничната врата е затворена, отвън е тъмно, нищо не се вижда. Обръщаш се леко в ляво или в дясно и виждаш, че има друга врата, отворена, след която има светлина. Нормално е човек да тръгне след светлината.
Ако това е нормално, защо има пет човека, струпани пред външната врата, страничната?
Ами, аз не мога да кажа.
Да не би от огъня и в малко по-късен етап на пожара вратите да се затворили или да са потекли или нещо да се е случило?
Може и да се е усукал вагонът.
Виждал ли си друг път така бързо да се разгори пожар?
Никога.
А имал ли си случай с пожар друг път?
Имал съм. Става дума за съвсем леки. Например, когато влакът върви по нанадолнище - имаше вагони със спирачна система, тип калодки, не дискови спирачки, а нещо като накладките, само че по-големи, тежки, метални, отдолу на вагона има понякога гумени тампони.
Те се палят.
Палят се, понеже машинистът задържа по-дълго време и започва да пуши.
А вътре да се разгори пожар за пет минути?
Вътре никога не съм имал случай. Не съм виждал такова нещо досега, страшно бързо се разгоря. От пет до осем минути този вагон гореше целият вече.
Възможно ли е да е било атентат по твое мнение?
Не мога да кажа, но ми се струваше, че пламъкът излиза, все едно че голяма газова бутилка е запалена и излиза под налягане. Не знам защо е така, не съм компетентен.
Пламъкът е излизал под налягане?
Да, от прозорците. Когато пътниците бяха излезли вече навън и аз се опитвах да вляза от двете страни, те започнаха да хвърлят камъни по вагона, по прозорците.
За да чупят прозорците?
Да. Знаете, има обратна тяга, когато влезе голямо количество кислород вътре, какво става.
Разгаря се пожарът.
От вътре все едно излизат бомби, една след друга. Явно се е създало голямо налягане и това допринесе допълнително да стане трагедията по-голяма.
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл.
5 минути
„Беше ужасно“: Елтън Джон разкрива за драматичната борба със загубата на зрение
Певецът Елтън Джон каза, че изминалите 15 месеца са били предизвикателство за него, ...
7 часа
Слави Трифонов: Две служителки на Здравното министерство са нападнати на излизане от НС
Лидерът на „Има такъв народ“ Слави Трифонов направи остър коментар в социалните мрежи във ...
7 часа
Двама членове на Националната гвардия на САЩ са простреляни при стрелба в близост до Белия дом
Двама членове на Националната гвардия на САЩ бяха простреляни във Вашингтон и малко ...
8 часа
Трима полицаи пострадаха след ескалация на протеста срещу Бюджет 2026 в центъра на София
Трима полицаи пострадаха при ескалация по време на протеста в „Триъгълника на властта“, ...
9 часа
Мирчев: Има провокатори - казали сме на полицията, искаме мирни протести
Ние не искаме провокации, искаме всичко да бъде мирно и да не се провокира полицията. ...
9 часа
Прекратиха делото срещу Тръмп за намеса в изборите в Джорджия през 2020 г.
Съдия се e съгласил да свали обвиненията срещу президента на САЩ Доналд Тръмп и неговите ...
10 часа
Арестуваха президента на Гвинея
Президентът на Гвинея Бисау Умаро Сисоко Ембало е задържан от военните "в затвор в ...
10 часа
Статия за възрастта разгневи Тръмп, нарече „Ню Йорк Таймс“ „враг на народа“
Американският президент Доналд Тръмп нападна в. "Ню Йорк Таймс", който той определи ...
11 часа
Песков разкри кой и защо цели да провали плана за мир в Украйна
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви днес, че се предприемат опити за проваляне ...
12 часа
Самолет спря целия пътнически трафик на летището във Вилнюс
Пътнически самолет на полската авиокомпания ЛОТ се отклони от писта за рулиране на ...
12 часа
България се присъединява към Европейския център за върхови постижения за гражданско управление на кризи
България се присъединява към Европейския център за върхови постижения за гражданско ...
12 часа
Жечо Станков: В България има достатъчно горива, за разлика от Сърбия
В България има достатъчно горива на достъпни цени за разлика от Сърбия. Това заяви ...
13 часа
Бягство, отказ от проверка и повредена патрулка в Кюстендил: 28-годишен получи година пробация
Районен съд Кюстендил определи наказание „Пробация“ за срок от 12 месеца, по отношение ...
13 часа
Пуснаха под домашен арест Никола Барбутов
Софийският градски съд промени в по-лека мярката за неотклонение на бившия заместник-кмет ...
13 часа
Софиянци протестираха срещу по-скъпите и зони за паркиране
Граждани протестираха пред сградата на областната управа в София на ул. „Алабин“ ...
13 часа
РИОСВ санкционира Община Ловеч заради препълнено депо
Капацитетът на Клетка №3 на Регионалното депо за неопасни отпадъци в Ловеч, което обслужва ...
13 часа
АПИ започва обследване на Аспаруховия мост във Варна
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще възложи на Националния център за териториално ...
13 часа
Хиляден протест срещу приемането на бюджета блокира движението при „Триъгълника на властта“ (СНИМКИ/ВИДЕО)
Протестиращи срещу приемането на бюджета блокираха движението в "Триъгълник на властта" ...
13 часа
Ресорната комисия в НС прие на второ четене бюджетите на НЗОК и ДОО - има ли промени
Ресорната парламентарна комисия прие на второ четене план-сметките на Здравната каса ...
13 часа
Ремонтирано и обновено: Затварят родилното отделение в Севлиево
Родилното отделение в общинската болница в Севлиево ще бъде затворено от 1 декември. ...
13 часа
От 1 декември депутатите няма да ползват паркинга на площад „Св. Александър Невски“
От 1 декември 2025 г. парламентът няма да използва зоната за охрана, обособена на площад ...
13 часа
Временен шеф: Бойко Рановски ще оглави агенцията по пътна безопасност
Правителството определи Бойко Рановски - заместник-председател на Държавна агенция ...
13 часа
Добрият пример: Пилоти и горски залесяват край Кресна (СНИМКИ)
В есенните лесокултурни дейности на територията на ТП "ДГС Кресна", изпълнявани от ...
13 часа
Георгиев: Постигането на мир в Украйна трябва да стъпва на принципите на Устава на ООН
Решенията за постигане на мир в Украйна трябва да стъпват на основните принципи на ...
13 часа
Повдигнаха обвинение на 17-годишен украинец за умишлено убийство в „Студентски град“
На 26.11.2025 г. Софийска градска прокуратура (СГП) привлече като обвиняем 17-годишен украински ...
14 часа
В Гърция осъдиха 14 души за измами със селскостопански субсидии от ЕС
Гръцки съд осъди днес всички 14 обвиняеми по дело, свързано с измами със субсидии, отпуснати ...
14 часа
Ефремова: Предстои да направим първо определение за екстремна бедност
Предстои да направим първо определение за екстремна бедност за семействата и децата ...
14 часа
Без съгласие: Тристранният съвет отхвърли идеята държавата да поеме здравните вноски на майките
Националният съвет за тристранно сътрудничество (НТСТ) не постигна съгласие по Законопроекта ...
14 часа
Зелена стъпка напред: България регламентира повторното използване на отпадъчни води
Министерският съвет прие промени в Закона за водите. С новите текстове се въвежда процедура ...
14 часа
Осигуряват 17 млн. лв. за нови детски градини, училища и спортни площадки
Правителството одобри 17341 386 лева за общините за осигуряване на дейности по програмите ...
14 часа
Министерски съвет прие план за европейски инвестиции в отбраната
Министерският съвет прие решение за одобряване на Национален план за инвестиции в ...
14 часа
Жива жена в ковчег стресна близките си преди кремация в Тайланд
Докато братът й я смяташе за мъртва, 65-годишната жена се събуди преди кремацията си. ...
14 часа
ЕП подкрепи предложение социалните мрежи да се забранят за лица под 16 години
Днес Европейският парламент (ЕП) прие резолюция, която призовава за минимална възраст ...
14 часа
„Защита на отечеството“: Въвеждат по-съвременно обучение по национална сигурност в училище
Министерският съвет одобри промени в Наредбата за организиране и провеждане на обучението ...
14 часа
Кабинетът отпусна компенсации за 1755 деца без място в детски градини
Кабинетът одобри 2 120 242 лева за компенсации на семействата, чиито деца не са приети ...
14 часа
Предлагат нова цена на 8-те км от Околовръстното на София за следващите 3 години
Регионалният министър Иван Иванов коментира казуса с цената от 2 милиарда лева за ...
14 часа
Европарламентът прие бюджета на Съюза за 2026 година
Европейският парламент (ЕП) прие днес бюджета на Европейския съюз за 2026 г., който определя ...
15 часа
Петер Сиярто: Унгария подкрепя членството на Сърбия в ЕС, но е против това на Украйна
Европейският съюз ще има ползи от присъединяването на Сърбия към него, но Брюксел забавя ...
15 часа
7 години по-късно: Започна делото за източените над 1 млн. лв. от НЗОК чрез аптеки фантоми
Близо седем години след извършените арести по случая в Пловдивския окръжен съд започна ...
15 часа
Заседанието на парламента беше подновено и веднага след това закрито
Малко след като бе подновено, днешното пленарно заседание на парламента беше прекратено.
По-рано ...