Интервю в "Пропаганда" с шафнера на спалния вагон на влака София – Кардам, в който загинаха деветима души. По негово желание използваме само първото му име – Георги.
Хубаво е да започнем, след едно дълго мълчание, да говорим нормално с Георги. За негова изненада аз също съм бил шафнер преди много години и също знам какво е да работиш това нещо във влак. Георги, тайна ли е къде те намираме в момента?
У дома съм, във Варна.
Работиш ли в момента, продължаваш ли да работиш като шафнер?
Почивка съм сега, след смяна.
Имаш ли твоя версия за това, което се случи във влака, и изпитваш ли някаква вина?
Дори и да имам, не мога да я кажа, защото съм подписал декларация за следствена тайна и няма как да кажа моята версия. Може да навреди на следствието или пък да се обърне нещата срещу мен, откъм работодателя става въпрос.
Ти се притесняваш да не кажеш нещо срещу работодателя си, така ли?
Ами аз съм един работник само, в крайна сметка, знаете как е. Просто няма начин.
В този смисъл ще те питам дали беше подготвен влакът за такава ситуация?
Не.
Отговорът е „Не”.
Нашите влакове никога не са подготвени за такива ситуации.
Какво им липсва най-много?
Най-много им липсва… Какво им липсва, много неща им липсват.
Трите неща, които са най-належащи.
Алармена система за пожар им липсва най-много.
Друго?
Липсват им автоматични врати, липсва пространство във вагоните, те са тесни. Вие знаете, коридорът е тесен, двамата души не могат да се разминат там, особено, ако са с багаж. Особено в една такава ситуация, когато е тъмно, има пушек вътре, гъст, има паника, има суматоха...
Това случи ли се онази нощ?
Това се случи, да.
Какво стана тогава?
Вагонът се запали точно за пет минути. Никога не съм виждал такова нещо, дано никога не ми се случи пак. За пет минути се запали целият вагон.
Целият вагон?
Да, целият.
Как реагираха пътниците?
Съвсем нормално в интерес на истината. Когато подадоха сигнала …
Кой подаде сигнала?
Подаде го едно момиче от въпросното шесто купе.
Много е важно да разберем дали си спал по това време или си бил на вахта, или може би си пил бира.
Бил съм си на работното място, но то целият вагон ми е работно място. Бил съм в първа кабина и по-точно казано - в коридора, тъй като, вие знаете, продаваме безалкохолно, бира, минерална вода. В този момент точно продавах бира на пътник, а момичето дойде и каза, че нещо гори.
В същия вагон си бил, това е важно да се уточни, бил ли си в друг вагон?
Не, не, в моя вагон си бях. Има много свидетели, които могат да кажат къде съм бил точно.
В този момент ти какво реши - да търсиш пожарогасител или реши, че трябва да разкачиш вагона?
Не, не, не мога да разкачам вагон, защото аз нямам право да го правя. А и…
Георги, искам да го изясним, много версии се появиха. Ще те прекъсна, защото това е много важно, за да стане ясно, че шафнерът не разкача вагони, знам го и от моя опит. Шафнерът няма право и не може, той не знае как да разкача вагони.
Нямам право, да. Когато получих сигнала за пожара, много бързо… понеже аз 17 години съм железничар и животът ми почти във влака минава. Живея във Варна, а работя в София, ако някой пътува 20-30 минути, за да си стигна до работата, аз понякога 8-9 часа пътувам...
Това каква връзка има?
Мисълта ми е, че аз съм запознат с вагона отвсякъде. Знам много неща, които не са ми работа да знам и нямам право да ги правя и да пипам.
Като е така, как се действа в такава ситуация?
В такава ситуация, има наредба в железницата, която казва следното - че трябва, но няма точно определен ред, трябва да се събудят пътниците, да се евакуират, което означава, че и те трябва да съдействат в тази ситуация, понеже аз съм един сам кондуктор в един вагон.
Те съдействаха ли ти при евакуацията?
Да, съдействаха ми.
Много е важно кой дръпна спирачката.
Ще ви обясня и това. Аз в следващия момент, след евакуацията, трябва да гася този пожар. В случая аз, докато стигна до шесто купе, аз вървях и удрях много силно по вратите и виках, а аз мога да викам много силно, а зад мен бяха и онзи пътник с бирата и още един пътник имаше зад мене. И когато стигнах до въпросното купе, видях, че там има огън, което много ме притесни.
Още беше само в купето или вече се беше разпространил?
Не, само в купето беше огънят. Под прозореца, отдолу беше. В тоя момент продължих напред към следващия вагон, който е спален, по простата причина, че разстоянието, което е от тази шеста кабина до офиса на колегата е по-късо, отколкото да се върна до офиса на моя вагон.
За какво да ходиш до офиса? За пожарогасителя ли?
За да си взема пожарогасителя. Съответно, ако бях се върнал, щях да преча на хората, които се опитват да излязат, щях да се блъскам в тях и може да стане…
Влакът движи ли се в този момент, Георги?
Да, влакът се движи. Разстоянието от шесто купе до офиса на колегата – това е една минута. За една минута аз отидох с него – той беше с мен, и му казах „Събуждай си пътниците”. Грабнах пожарогасителя и дръпнах спирачката в този момент.
Значи шафнерът Георги е дръпнал спирачката, не някой друг.
Абсолютно, от спалния вагон, от общите на спалния вагон съм дръпнал спирачката. Сега, може да има и още някой, който да е дръпнал спирачка, но точно в този момент аз знам като дръпна спирачката, как спира влакът. Това е една минута. След като се върнах, тези хора от шесто купе би трябвало да излязат, макар че съобщават по медиите, че имало жертва в шесто купе, което за мен е много означаващо, защото нали там е възникнал този пожар, кой ще остане вътре, да гледа ли, какво да прави, не знам.
Ако бързо се е разразил пожарът, може и да остане. Ние не можем да преценим това в момента.
И оттам насетне аз започнах да гася. В коридора имаше торби, имаше багаж, в който се спъвах непрекъснато. Гасих, изхабих един пожарогасител и в този момент спря осветлението. Значи може би нещо е дало на късо.
Спря осветлението? Само че влакът...
Аз се върнах за втори пожарогасител.
Само че влакът вече е спрял.
Влакът е спрял, да, в този момент вече е спрял.
А като е спрял влакът, отворени ли бяха вратите. Ти е трябвало да избираш между гасенето на пожара и отварянето на вратите. Имаше ли такъв избор при теб?
Би трябвало вратите…от единия край на вагона бяха отворени. Става въпрос за страничните врати.
Страничните за навън.
Вагонът има много врати.
Нека да ги обясним – странични за навън и две настрани. Това са вратите – шест са.
Така. По наредбата евакуация на пътниците не се прави през страничните врати.
А откъде?
Те трябва да се насочат към съседните вагони.
Интересно. По наредба е така.
Представете си влакът спира на мост. И под моста има река или пропаст. И тези хора къде ще слязат? Съответно ако спре и отсреща идва друг влак, какво ще стане.
Това означава, че ти не си отварял врати, а си гасил.
Така, страничните врати, двете бяха отворени и челните врати бяха широко отворени в двата края на вагона, за да може да се премине.
Сега тук изкача онова, в което би могъл да бъдеш обвинен – че пред една от страничните врати са намерени няколко тела. Някой се е опитал да излезе. Валентин каза, че се е опитал да я отвори, но тя е имала щифт отвътре. Имаха ли всички врати щифтове?
Имаха, да. Аз се опитах на четири пъти да вляза в този вагон.
Отвън си вече?
Понеже не можех да мина през коридора, имаше много гъст дим, много задушлив. Можеш да стоиш само четири секунди, но после трябва да излезеш да дишаш въздух. Аз се опитах, нямам нито маска, нямам нито кислородна бутилка. В края на краищата съм само кондуктор. Трябва да знаят всички, че от немски на български „шафнер” означава кондуктор.
Какво се опита да направиш, защото действията са важни в момента.
След като беше спрял този влак, аз по чакъла тръгнах и се опитах от двата края на вагона да вляза вътре. Но просто бях безпомощен.
Защо не можа да влезеш? Защото не можа да отвориш вратата или защото не можеше да дишаш?
Не, не, не, аз влизах през челните врати. Те са широки 1,30 метра. Това е доста голяма дупка, през която могат да минат много хора. Стигах до някъде и се връщах, защото просто нямаше как да отида по-нататък през този коридор
Откъде преимуществено се евакуираха хората – през челните врати, през страничните или през прозорците.
През челните врати.
Тръгнали са към другите вагони значи.
Нормално е да тръгнат натам.
Да, но опита ли се да отвориш страничните?
Опитах се, да.
С какво?
Едната врата беше заяла просто, а и нали ви казвам нямах въздух просто.
Отвън или отвътре се опитваше?
Отвътре се опитах.
Заяла какво означава? Имаше щифтове или просто беше заяла?
Не мога да ви кажа – беше тъмно. И имаше много задушлив газ.
Колко от вратите останаха затворени, честно?
Според мен две – странични. Обаче искам да отбележа следното, че до двете странични врати на 50 см е челната врата. Ако не можеш да отвориш тази врата, като виждаш, че нещо не наред, имаш челна врата, която е с 1,30 широчина и е на 50 см. Там свети другия вагон, например. Страничната врата е затворена, отвън е тъмно, нищо не се вижда. Обръщаш се леко в ляво или в дясно и виждаш, че има друга врата, отворена, след която има светлина. Нормално е човек да тръгне след светлината.
Ако това е нормално, защо има пет човека, струпани пред външната врата, страничната?
Ами, аз не мога да кажа.
Да не би от огъня и в малко по-късен етап на пожара вратите да се затворили или да са потекли или нещо да се е случило?
Може и да се е усукал вагонът.
Виждал ли си друг път така бързо да се разгори пожар?
Никога.
А имал ли си случай с пожар друг път?
Имал съм. Става дума за съвсем леки. Например, когато влакът върви по нанадолнище - имаше вагони със спирачна система, тип калодки, не дискови спирачки, а нещо като накладките, само че по-големи, тежки, метални, отдолу на вагона има понякога гумени тампони.
Те се палят.
Палят се, понеже машинистът задържа по-дълго време и започва да пуши.
А вътре да се разгори пожар за пет минути?
Вътре никога не съм имал случай. Не съм виждал такова нещо досега, страшно бързо се разгоря. От пет до осем минути този вагон гореше целият вече.
Възможно ли е да е било атентат по твое мнение?
Не мога да кажа, но ми се струваше, че пламъкът излиза, все едно че голяма газова бутилка е запалена и излиза под налягане. Не знам защо е така, не съм компетентен.
Пламъкът е излизал под налягане?
Да, от прозорците. Когато пътниците бяха излезли вече навън и аз се опитвах да вляза от двете страни, те започнаха да хвърлят камъни по вагона, по прозорците.
За да чупят прозорците?
Да. Знаете, има обратна тяга, когато влезе голямо количество кислород вътре, какво става.
Разгаря се пожарът.
От вътре все едно излизат бомби, една след друга. Явно се е създало голямо налягане и това допринесе допълнително да стане трагедията по-голяма.
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл.
37 минути
Парламентът обсъжда на второ четене гъвкавото работно време за родители
Парламентът ще обсъди на второ четене промени в Кодекса на труда, които дават възможност ...
1 час
Естония изгражда бункери, с които да засили граничната си защита от евентуални руски атаки
Естония започна подготвителна работа за изграждането на пет бункера, с които да засили ...
1 час
МОСВ изготви комбинирани карти на зоните с риск от наводнения в страната
По разпореждане на министъра на околната среда и водите в оставка Манол Генов четирите ...
1 час
България, Северна Македония, Гърция: ЕС настоява за пълно прилагане на споразуменията
В заключителния документ, приет на срещата на европейските лидери, Декларация от Брюксел, ...
1 час
Синдикални организации планират протест в Букурещ, какви са исканията им
Няколко синдикални конфедерации в Румъния обявиха организирането на демонстрация ...
8 часа
Историческо: Израел одобри сделка за доставка на газ в Египет
Израел одобри сделка за доставка на природен газ за Египет, съобщи днес израелският ...
9 часа
„Блумбърг“: САЩ готвят нови санкции срещу Русия, ако Путин не сключи мирно споразумение
САЩ подготвят нови санкции срещу руския енергиен сектор, за да засилят натиска върху ...
9 часа
Авария в центъра на Враца, няма парно и топла вода до 19 декември
Поради авария от днес до 14:00 часа на 19 декември ще бъде нарушено топлоподаването в някои ...
11 часа
Протести срещу приемането на еврото в няколко града у нас
Граждани протестираха срещу приемането на еврото в няколко града у нас.
София
Протестиращи ...
12 часа
Ливански съдия пристигна в София за разпит по делото за експлозиите в Бейрут през 2020 г.
Ливанският съдия Тарек Битар днес пристигна в България, за да разпита собственика ...
12 часа
Дават на съд младежа, нападнал и ограбил възрастен мъж в Стара Загора
Окръжната прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем мъж на 20 години за грабеж ...
12 часа
Жестокото убийство в Мадан: съдът не разгледа искане за задържане на четвърти обвиняем
Окръжният съд в Смолян остави без разглеждане искане на прокуратурата за задържане ...
13 часа
Директорът на 138-о училище: Вчера разбрах за камерите в тоалетните
Директорът на 138-о училище „Проф. Васил Златарски” в София обжалва задържането си ...
13 часа
Изтеглиха от пазара бебешка каша с открит в нея арсен
За неорганичен арсен в бебешки каши алармираха от Българската агенция за безопасност ...
13 часа
Иван Иванов е световен шампион при юношите на ITF за 2025 г.
Иван Иванов беше обявен за световен шампион при юношите на Международната федерация ...
13 часа
Желязков: Очевидно е вече, че отиваме на избори
Премиерът в оставка Росен Желязков с коментар пред журналисти от Брюксел след приемането ...
13 часа
Европарламентът одобри резолюция за „военен Шенген“
Европейският парламент одобри днес резолюцията за „военен Шенген“. Това съобщи ...
14 часа
Тръмп разпореди пълна блокада на санкционираните петролни танкери, плаващи за и от Венецуела
Президентът на САЩ Доналд Тръмп нареди блокада на всички „санкционирани петролни ...
14 часа
НЗОК: Рамкови договори с лекарския и със зъболекарския съюз вероятно няма да има
Рамкови договори с лекарския и със зъболекарския съюз вероятно няма да има, защото ...
14 часа
Агенцията за закрила на детето: Недопустимо е видеонаблюдение в помещенията за почивка и лична хигиена на учениците
Недопустимо е извършването на видеонаблюдение в помещения за сън, в санитарните помещения, ...
14 часа
Катастрофа с пострадал пред УНСС, затруднено е движението
Лек автомобил и моторист се удариха на кръстовището пред УНСС.
От СДВР съобщиха за ...
14 часа
Паричната гаранция от 200 000 лева за общинския съветник Николай Стефанов е внесена
Паричната гаранция от 200 000 лева за общинския съветник Николай Стефанов е внесена, съобщиха ...
14 часа
Оръдията за изкуствен сняг в Пампорово вече работят
Оръдията за изкуствен сняг в Пампорово вече работят. От „Пампорово“ АД заявиха, че ...
14 часа
FastPay предлага онлайн плащане на битови сметки и други задължения без допълнителни такси
Една от водещите платформи за плащания в България – FastPay, разширява възможностите ...
14 часа
Отвличане в Стара Загора: 31-годишна жена открита в друго населено място
Окръжната прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем 35-годишен мъж, който отвлякъл ...
15 часа
Изграждат бързи зарядни станции за електромобили в Бургас
Държавното предприятие „ЕСО ЧАРДЖ“ ЕАД ще изгради две зарядни станции за електрически ...
15 часа
„ДПС-Ново начало“ с данни от НСО: колко струва охраната на Пеевски
От "ДПС-Ново начало" обявиха колко струва охраната на партийния лидер Делян Пеевски. ...
15 часа
Лувърът е частично отворен за посетители въпреки продължаващата стачка
Лувърът, който беше затворен в понеделник поради стачка, отвори днес частично вратите ...
15 часа
ГКПП „Кулата – Промахон“ отново е затворен за камиони
Ден след като министър-председателят на Гърция Кириакос Мицотакис обяви допълнителна ...
15 часа
Постоянен арест за мъж, обвинен в опит за трафик на над 18 кг марихуана за Гърция
Окръжният съд в Хасково наложи постоянен арест спрямо обвинен в опит за трафик на ...
15 часа
Исторически подвиг: Мариета Георгиева развя българския флаг на Южния полюс
След изкачването на връх Винсън – най-високия връх на Антарктида – Мариета Георгиева ...
15 часа
Евростат отчете 3,7% инфлация в България през ноември
Хармонизираният индекс на потребителските цени в България през ноември 2025 г. е 3,7 на ...
15 часа
Омбудсманът за камерите в тоалетните: Недопустимо посегателство върху основни права на децата
Омбудсманът Велислава Делчева изпрати писмо до министъра на образованието и науката ...
16 часа
Френски земеделци блокираха с трактори сградата на ЕП в Страсбург (ВИДЕО)
Френски земеделци блокираха днес подстъпите на Европейския парламент (ЕП) във френския ...
16 часа
Вижте кои филми попадат в краткия списък за номинации за „Оскар“
Вампирският трилър на Райън Куглър „Грешници“, мюзикълът „Злосторница: Част 2“ и ...
16 часа
Над 1,5 млн. долара са събрани за героя от Бонди Бийч Ахмед ал Ахмед
Както много австралийци, разхождащи се по плажа Бонди в дългите, топли летни вечери, ...
16 часа
Ракетата носител „Ариана 6“ излетя от Френска Гвиана с два сателита (ВИДЕО)
Ракетата носител „Ариана 6“ излетя от космическия център Куру във Френска Гвиана ...
16 часа
Регистрираха най-топлата година от 1900 г. насам в Арктика
Температурата на атмосферния въздух в Арктика от октомври 2024 г. до септември 2025 г. е ...
16 часа
Европарламентът одобри забраната за внос на руски газ от 2027 г.
Европейският парламент гласува за въвеждане на пълна забрана за внос на руски газ ...
16 часа
Интересен случай в Канада: Полярна мечка осинови мече
Изследователи в Канада са наблюдавали рядък случай на полярна мечка, осиновила чуждо ...