Интервю в "Пропаганда" с шафнера на спалния вагон на влака София – Кардам, в който загинаха деветима души. По негово желание използваме само първото му име – Георги.
Хубаво е да започнем, след едно дълго мълчание, да говорим нормално с Георги. За негова изненада аз също съм бил шафнер преди много години и също знам какво е да работиш това нещо във влак. Георги, тайна ли е къде те намираме в момента?
У дома съм, във Варна.
Работиш ли в момента, продължаваш ли да работиш като шафнер?
Почивка съм сега, след смяна.
Имаш ли твоя версия за това, което се случи във влака, и изпитваш ли някаква вина?
Дори и да имам, не мога да я кажа, защото съм подписал декларация за следствена тайна и няма как да кажа моята версия. Може да навреди на следствието или пък да се обърне нещата срещу мен, откъм работодателя става въпрос.
Ти се притесняваш да не кажеш нещо срещу работодателя си, така ли?
Ами аз съм един работник само, в крайна сметка, знаете как е. Просто няма начин.
В този смисъл ще те питам дали беше подготвен влакът за такава ситуация?
Не.
Отговорът е „Не”.
Нашите влакове никога не са подготвени за такива ситуации.
Какво им липсва най-много?
Най-много им липсва… Какво им липсва, много неща им липсват.
Трите неща, които са най-належащи.
Алармена система за пожар им липсва най-много.
Друго?
Липсват им автоматични врати, липсва пространство във вагоните, те са тесни. Вие знаете, коридорът е тесен, двамата души не могат да се разминат там, особено, ако са с багаж. Особено в една такава ситуация, когато е тъмно, има пушек вътре, гъст, има паника, има суматоха...
Това случи ли се онази нощ?
Това се случи, да.
Какво стана тогава?
Вагонът се запали точно за пет минути. Никога не съм виждал такова нещо, дано никога не ми се случи пак. За пет минути се запали целият вагон.
Целият вагон?
Да, целият.
Как реагираха пътниците?
Съвсем нормално в интерес на истината. Когато подадоха сигнала …
Кой подаде сигнала?
Подаде го едно момиче от въпросното шесто купе.
Много е важно да разберем дали си спал по това време или си бил на вахта, или може би си пил бира.
Бил съм си на работното място, но то целият вагон ми е работно място. Бил съм в първа кабина и по-точно казано - в коридора, тъй като, вие знаете, продаваме безалкохолно, бира, минерална вода. В този момент точно продавах бира на пътник, а момичето дойде и каза, че нещо гори.
В същия вагон си бил, това е важно да се уточни, бил ли си в друг вагон?
Не, не, в моя вагон си бях. Има много свидетели, които могат да кажат къде съм бил точно.
В този момент ти какво реши - да търсиш пожарогасител или реши, че трябва да разкачиш вагона?
Не, не, не мога да разкачам вагон, защото аз нямам право да го правя. А и…
Георги, искам да го изясним, много версии се появиха. Ще те прекъсна, защото това е много важно, за да стане ясно, че шафнерът не разкача вагони, знам го и от моя опит. Шафнерът няма право и не може, той не знае как да разкача вагони.
Нямам право, да. Когато получих сигнала за пожара, много бързо… понеже аз 17 години съм железничар и животът ми почти във влака минава. Живея във Варна, а работя в София, ако някой пътува 20-30 минути, за да си стигна до работата, аз понякога 8-9 часа пътувам...
Това каква връзка има?
Мисълта ми е, че аз съм запознат с вагона отвсякъде. Знам много неща, които не са ми работа да знам и нямам право да ги правя и да пипам.
Като е така, как се действа в такава ситуация?
В такава ситуация, има наредба в железницата, която казва следното - че трябва, но няма точно определен ред, трябва да се събудят пътниците, да се евакуират, което означава, че и те трябва да съдействат в тази ситуация, понеже аз съм един сам кондуктор в един вагон.
Те съдействаха ли ти при евакуацията?
Да, съдействаха ми.
Много е важно кой дръпна спирачката.
Ще ви обясня и това. Аз в следващия момент, след евакуацията, трябва да гася този пожар. В случая аз, докато стигна до шесто купе, аз вървях и удрях много силно по вратите и виках, а аз мога да викам много силно, а зад мен бяха и онзи пътник с бирата и още един пътник имаше зад мене. И когато стигнах до въпросното купе, видях, че там има огън, което много ме притесни.
Още беше само в купето или вече се беше разпространил?
Не, само в купето беше огънят. Под прозореца, отдолу беше. В тоя момент продължих напред към следващия вагон, който е спален, по простата причина, че разстоянието, което е от тази шеста кабина до офиса на колегата е по-късо, отколкото да се върна до офиса на моя вагон.
За какво да ходиш до офиса? За пожарогасителя ли?
За да си взема пожарогасителя. Съответно, ако бях се върнал, щях да преча на хората, които се опитват да излязат, щях да се блъскам в тях и може да стане…
Влакът движи ли се в този момент, Георги?
Да, влакът се движи. Разстоянието от шесто купе до офиса на колегата – това е една минута. За една минута аз отидох с него – той беше с мен, и му казах „Събуждай си пътниците”. Грабнах пожарогасителя и дръпнах спирачката в този момент.
Значи шафнерът Георги е дръпнал спирачката, не някой друг.
Абсолютно, от спалния вагон, от общите на спалния вагон съм дръпнал спирачката. Сега, може да има и още някой, който да е дръпнал спирачка, но точно в този момент аз знам като дръпна спирачката, как спира влакът. Това е една минута. След като се върнах, тези хора от шесто купе би трябвало да излязат, макар че съобщават по медиите, че имало жертва в шесто купе, което за мен е много означаващо, защото нали там е възникнал този пожар, кой ще остане вътре, да гледа ли, какво да прави, не знам.
Ако бързо се е разразил пожарът, може и да остане. Ние не можем да преценим това в момента.
И оттам насетне аз започнах да гася. В коридора имаше торби, имаше багаж, в който се спъвах непрекъснато. Гасих, изхабих един пожарогасител и в този момент спря осветлението. Значи може би нещо е дало на късо.
Спря осветлението? Само че влакът...
Аз се върнах за втори пожарогасител.
Само че влакът вече е спрял.
Влакът е спрял, да, в този момент вече е спрял.
А като е спрял влакът, отворени ли бяха вратите. Ти е трябвало да избираш между гасенето на пожара и отварянето на вратите. Имаше ли такъв избор при теб?
Би трябвало вратите…от единия край на вагона бяха отворени. Става въпрос за страничните врати.
Страничните за навън.
Вагонът има много врати.
Нека да ги обясним – странични за навън и две настрани. Това са вратите – шест са.
Така. По наредбата евакуация на пътниците не се прави през страничните врати.
А откъде?
Те трябва да се насочат към съседните вагони.
Интересно. По наредба е така.
Представете си влакът спира на мост. И под моста има река или пропаст. И тези хора къде ще слязат? Съответно ако спре и отсреща идва друг влак, какво ще стане.
Това означава, че ти не си отварял врати, а си гасил.
Така, страничните врати, двете бяха отворени и челните врати бяха широко отворени в двата края на вагона, за да може да се премине.
Сега тук изкача онова, в което би могъл да бъдеш обвинен – че пред една от страничните врати са намерени няколко тела. Някой се е опитал да излезе. Валентин каза, че се е опитал да я отвори, но тя е имала щифт отвътре. Имаха ли всички врати щифтове?
Имаха, да. Аз се опитах на четири пъти да вляза в този вагон.
Отвън си вече?
Понеже не можех да мина през коридора, имаше много гъст дим, много задушлив. Можеш да стоиш само четири секунди, но после трябва да излезеш да дишаш въздух. Аз се опитах, нямам нито маска, нямам нито кислородна бутилка. В края на краищата съм само кондуктор. Трябва да знаят всички, че от немски на български „шафнер” означава кондуктор.
Какво се опита да направиш, защото действията са важни в момента.
След като беше спрял този влак, аз по чакъла тръгнах и се опитах от двата края на вагона да вляза вътре. Но просто бях безпомощен.
Защо не можа да влезеш? Защото не можа да отвориш вратата или защото не можеше да дишаш?
Не, не, не, аз влизах през челните врати. Те са широки 1,30 метра. Това е доста голяма дупка, през която могат да минат много хора. Стигах до някъде и се връщах, защото просто нямаше как да отида по-нататък през този коридор
Откъде преимуществено се евакуираха хората – през челните врати, през страничните или през прозорците.
През челните врати.
Тръгнали са към другите вагони значи.
Нормално е да тръгнат натам.
Да, но опита ли се да отвориш страничните?
Опитах се, да.
С какво?
Едната врата беше заяла просто, а и нали ви казвам нямах въздух просто.
Отвън или отвътре се опитваше?
Отвътре се опитах.
Заяла какво означава? Имаше щифтове или просто беше заяла?
Не мога да ви кажа – беше тъмно. И имаше много задушлив газ.
Колко от вратите останаха затворени, честно?
Според мен две – странични. Обаче искам да отбележа следното, че до двете странични врати на 50 см е челната врата. Ако не можеш да отвориш тази врата, като виждаш, че нещо не наред, имаш челна врата, която е с 1,30 широчина и е на 50 см. Там свети другия вагон, например. Страничната врата е затворена, отвън е тъмно, нищо не се вижда. Обръщаш се леко в ляво или в дясно и виждаш, че има друга врата, отворена, след която има светлина. Нормално е човек да тръгне след светлината.
Ако това е нормално, защо има пет човека, струпани пред външната врата, страничната?
Ами, аз не мога да кажа.
Да не би от огъня и в малко по-късен етап на пожара вратите да се затворили или да са потекли или нещо да се е случило?
Може и да се е усукал вагонът.
Виждал ли си друг път така бързо да се разгори пожар?
Никога.
А имал ли си случай с пожар друг път?
Имал съм. Става дума за съвсем леки. Например, когато влакът върви по нанадолнище - имаше вагони със спирачна система, тип калодки, не дискови спирачки, а нещо като накладките, само че по-големи, тежки, метални, отдолу на вагона има понякога гумени тампони.
Те се палят.
Палят се, понеже машинистът задържа по-дълго време и започва да пуши.
А вътре да се разгори пожар за пет минути?
Вътре никога не съм имал случай. Не съм виждал такова нещо досега, страшно бързо се разгоря. От пет до осем минути този вагон гореше целият вече.
Възможно ли е да е било атентат по твое мнение?
Не мога да кажа, но ми се струваше, че пламъкът излиза, все едно че голяма газова бутилка е запалена и излиза под налягане. Не знам защо е така, не съм компетентен.
Пламъкът е излизал под налягане?
Да, от прозорците. Когато пътниците бяха излезли вече навън и аз се опитвах да вляза от двете страни, те започнаха да хвърлят камъни по вагона, по прозорците.
За да чупят прозорците?
Да. Знаете, има обратна тяга, когато влезе голямо количество кислород вътре, какво става.
Разгаря се пожарът.
От вътре все едно излизат бомби, една след друга. Явно се е създало голямо налягане и това допринесе допълнително да стане трагедията по-голяма.
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл.
20 минути
Орбан призова Запада да приема сериозно заплахите на Русия
Премиерът Виктор Орбан, който остава близък до Кремъл въпреки войната в Украйна, призова ...
29 минути
Сняг в цяла Сърбия, 10 хиляди жители останаха без ток
Поради осезаемото захлаждане в цяла Сърбия дъждът премина в сняг в следобедните часове ...
1 час
Застреляха 60-годишен мъж в Макдоналдс в Париж
77-годишен мъж нахлу в клон на американската верига за бързо хранене „Макдоналдс“ ...
1 час
Слави Трифонов: Това, което се случва в момента в българския парламент е отвратително
"Това, което се случва в момента в българския Парламент е отвратително и ми действа ...
1 час
Задържаха трима мъже, препречили пътя на кола и откраднали чантата на шофьора със 120 хил. лв.
Трима мъже са задържани за нападение и грабеж на голяма сума пари.
На 20 ноември около ...
1 час
Правителството одобри допълнителни 125 млн. лв. в подкрепа на земеделските производители
Правителството прие Постановление за одобряване на допълнителни 125 млн. лв. по бюджета ...
2 часа
Британец призна, че е подпалил свързан с Украйна търговски обект по поръчка на чуждо разузнаване
Британец призна днес, че е подпалил свързан с Украйна търговски обект в Лондон, за ...
2 часа
Министър Кондева обяви кога новата сграда на областната болница в Ямбол ще заработи
Новата сграда на областната болница в Ямбол ще заработи най-рано през следващото лято, ...
2 часа
Кметът на Минерални бани остава под домашен арест
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават ...
2 часа
Непридружени деца мигранти продължават да пресичат границата на САЩ въпреки рисковете
Пътуването до САЩ е опасно и плашещо за всеки мигрант, но носи още по-големи рискове ...
2 часа
Украйна: Контролираме 800 кв. км в руската област Курск
Украинската армия контролира 800 кв. км от руския граничен регион Курск, съобщи източник ...
2 часа
Четирима войници на ООН бяха ранени при ракетен удар в Ливан
Четирима италиански военнослужещи са били леко ранени при удар по щаб на Временните ...
2 часа
Издирват мъж, взел забравени 300 лв. от банкомат в Пловдив
Криминалисти от пловдивското Четвърто районно управление издирват мъж, взел забравени ...
2 часа
Оставиха в ареста четиримата лихвари, задържани за изнудвания в София
Четирима души са задържани за участие в организирана престъпна група и изнудване след ...
2 часа
Кабул пред водна криза: Жителите се редят с часове на опашки
Жителите на Кабул са изправени пред сериозен недостиг на вода, често чакайки с часове ...
2 часа
Кметът на Шумен сезира прокуратурата заради водната криза
Сигнал до Окръжната прокуратура заради проблемите с водата в Шумен и близките села ...
2 часа
Шолц: Използването на новата руска ракета срещу Украйна е „ужасна ескалация“
Германският канцлер Олаф Шолц нарече използването от страна на Русия на нова експериментална ...
2 часа
Несебър вече има изготвена визия, пътна карта и чернова на План за опазване и управление
Министърът на културата Найден Тодоров се запозна с актуалното състояние на „Старинен ...
2 часа
Важно за шофьорите: Предлагат промени в регистрацията на коли
Заради забавяне в административните услуги по регистриране на автомобилите, се предлагат ...
3 часа
Все повече жени у нас се подлагат на забременяване с донорска яйцеклетка
Все повече жени у нас се подлагат на процедура по забременяване с донорска яйцеклетка ...
3 часа
Израел отново нанесе въздушни удари по южните предградия на Бейрут
Израел за втори път днес нанесе въздушни удари по южните предградия на Бейрут - район, ...
3 часа
Откриха опасен предмет в багажа на пътник на лондонското летище „Гетуик“ (ВИДЕО)
Британската полиция изпрати екип за обезвреждане на взривни устройства на лондонското ...
3 часа
Айфеловата кула затвори заради обилния снеговалеж във Франция (ВИДЕО)
Обилен снеговалеж в Западна Европа доведе до проблеми с движението по пътищата и се ...
3 часа
Шефът на Bluesky обърка възрастовата граница за потребителите
Главният изпълнителен директор на социалната мрежа Bluesky, Джей Грабър, направи грешка ...
3 часа
Акция в подкрепа на самотна майка, чието жилището изгоря при пожар в Търговище
В Търговище подемат акция в подкрепа на самотна майка - Стилияна Стефанова, жилището ...
4 часа
14-годишното момче, заподозряно в убийство на свой връстник в Тирана, остава в ареста
Съд в Тирана определи днес мярката задържане под стража за 14-годишно момче, заподозряно ...
4 часа
Птиците в града имат нужда през зимата да ги храним
Навън застудя и е време да се погрижим за дивите птици в града, като им предоставим ...
4 часа
Русия е превзела още едно село в Източна Украйна
Руските въоръжени сили са поели контрол над село Новодмитровка (Новодмитривка на украински) ...
4 часа
Димитър Маринов вдъхнови младежи в Бургас и ще представи за първи път книгата си (СНИМКИ)
Известният актьор Димитър Маринов, който е първият българин носител на “Оскар”, гостува ...
4 часа
Британската полиция унищожи подозрителен пакет до посолството на САЩ
Британската полиция унищожи днес с контролиран взрив подозрителен пакет, намерен ...
4 часа
Ужасяваща прогноза: 30 млн. души може да загинат до 2100 г. заради климатичната криза
Изследователи от Института по химия „Макс Планк“ предупредиха, че до 2100 г. 30 милиона ...
4 часа
Какво знаем за ракетата „Орешник“, която порази Днипро (ВИДЕО)
Главното управление на разузнаването (ГУР) на Украйна обяви днес, че руската хиперзвукова ...
4 часа
Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас
Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас.
Нападението ...
4 часа
По 18 часа чакат камиони, за да преминат „Дунав Мост“ при Русе
Шофьори на камиони изчакват по 18 часа да минат Граничния контролно-пропускателен пункт ...
4 часа
Шестима чуждестранни туристи загинаха от отравяне с фалшив алкохол в Лаос
Втора австралийска тийнейджърка стана жертва на предполагаемо отравяне с метанол ...
4 часа
Катастрофа затруднява движението в дефилето Варвара-Велинград
Катастрофа затруднява движението в дефилето Варвара-Велинград.
Това съобщи говорителят ...
5 часа
Русия тайно увеличи доставките на петрол за Северна Корея с 1 милион барела за 2024 г.
Русия е доставила на Северна Корея един милион барела петрол допълнително през тази ...
5 часа
Случаят с откритите цигари без бандерол в Пловдивско: Повдигнаха обвинения на шестима души
Повдигнаха обвинения на шестима души по случая с откритите цигари без бандерол в Пловдивско, ...
5 часа
Главчев: На 12 декември ще се вземе финалното решение за влизането ни в Шенген
Еврокомисар Йохансон в края на пресконференцията за Шенген каза „аплодисменти за ...
5 часа
Първи проекторешения от СОР29 – 250 млрд. долара годишно за развиващи се страни
Часове преди края на СОР29 председателството публикува първи проекторешения на конференцията, ...