Петър Мутафчиев за поправката в Закона за автомобилните превози
Петър Мутафчиев за поправката в Закона за автомобилните превози / netinfo

Министърът на транспорта и съобщенията Петър Мутафчиев за приетата поправка в закона за автомобилните превози, в интервю за „Денят” по Дарик

Знаеше ли Министерството на транспорта за този твърде обсъждан текст в законопроекта, който допусна едно изключение в иначе категоричната забрана - деца и ученици да не бъдат превозвани в тъмната част на денонощието?

Ние обсъждахме предложението на г-н Иван Иванов, заместник-председател на комисията по транспорт и нашата позиция беше да одобрим това негово предложение и това беше заявено от заместник-министъра както в едно заседание на комисията, така и в българския парламент. Факт е в момента, че има приет текст за закона. Лично моето мнение е, че трябва да се проведе в най-скоро време една среща между всички заинтересовани страни, включително и сред народните представители от комисията по транспорта, по икономическа политика и да се приеме един вариант, който наистина да гарантира превозите, които се извършват за деца да бъдат изцяло безопасни. Тоест това, което държавата трябва да наложи като система, която да гарантира тяхната безопасност, ние сме задължени да направим.

Министър Мутафчиев, вие имате дълга парламентарна практика, знаете как се подготвят и приемат законопроектите, бихте ли нарекли тази поправка с това изключение срамна поправка или такава, която е сериозна крачка назад след онова, което все пак беше прието през пролетта - една далеч по-категорична забрана, която, така, дълги години се искаше след случилата се трагедия в Лим.

Не, аз не мога да употребявам никакви епитети за конкретно решение на българския парламент. Все пак това е най-висшата държавна институция в страната, но именно това решение доказва още веднъж, че в комисията трябва да се работи много сериозно, да се обсъждат много внимателно предложенията, които се правят, съответно с какви последствия ще бъдат за българските граждани и чак тогава съответно да бъдат гласувани. И аз именно това предлагам в този момент - да се проведе съответно един сериозен дебат точно на тази тема и да се приемат най-правилните решения. Те могат да бъдат предложени и от Министерството на транспорта, но това е една по-дълга процедура, това може да стане и като едно общо предложение на народни представители от всички парламентарни групи.

Вие лично като представител на изпълнителната власт, министър, ръководещ транспортния сектор, имате ли притеснения от тези обвинения, които в петък се появиха, че народни представители лобират в подкрепа на туроператорски фирми и тъкмо затова се появяват текстове, които застрашават сигурността при превоза на деца и ученици? Усещали ли сте подобна ситуация, подобен натиск от страна на туроператорския бранш по отношение на превозите?

Трябва да се търси наистина понякога баланс в интересите, но когато става дума за живота на нашите деца, за това държавата да приеме конкретни гаранции аз мисля, че тогава мерките наистина трябва да бъдат много сериозни. Има възможности, в които и г-н Иванов се е постарал да подходи именно в тази посока, където да се създаде и възможност деца, които се прибират с друг превоз да имат възможност до 30 км съответно този превоз да се направи.

Така че това е също така един опит за балансиране на позицията. Аз се надявам, че можем да намерим най-важното решение, но това решение трябва да бъде намерено заедно с народните представители, включително каквото и предложение да направим ние от Министерството на транспорта, от комисията, която конкретно си спомняте се занимаваше с мерките, които трябваше да предприеме Народното събрание след трагедията в Лим. Всички тези въпроси трябва да бъдат обсъдени и да се намери консенсусът, така че наистина да гарантираме безопасност на пътуването на нашите деца.

Да разбираме ли, че Министерството на транспорта ще застане зад онази позиция, която няма да допуска просто така изключения в закона, ще държи на категоричната забрана да не се правят нощни превози или по-скоро, ако има някакви изключения те да бъдат така добре разписани в закона, че да не костват, не дай боже, живота на някое дете?

Това е нашата цел. Всички предложения в Закона за превозите и превоз на деца да гарантират съответно тяхната безопасност. Това е задачата, която съм поставил при обсъждането на подобни текстове в комисията по транспорт, на заместник-министрите и на експертите от Министерството на транспорта.

Между другото, минути преди вас председателят на транспортната комисия в Народното събрание г-н Йордан Мирчев съобщи, че вероятно ще предложи да бъде наложено вето от страна на държавния глава върху тази една поправка. Подобна процедура би ли улеснила новото, по-бързо преработване на проектозакона в по-качествени текстове - да седнете всички институции - Агенцията по туризъм, вие, депутатите, за да са спокойни всички родители в страната за това как пътуват децата им?

Това е право на народния представител да се обърне към президента и да предложи конкретни действия, касаещи правата на президента в българската конституция, но дори да се стигне до вето на закона, Народното събрание трябва да има изработен текст, който да е приемливият текст. Но струва ми се в момента, че липсва този консенсус и този консенсус трябва да се намери, затова моят апел е нека комисията по транспорта - и аз мисля, че тази роля изцяло я предоставяме в ръцете на председателя на комисията по транспорт и телекомуникации - да търси консенсуса между отделните политически сили, между отделните представители в комисията, за да се намират най-верните решения в интерес на българските граждани. Така че нека да бъде активен г-н Мирчев именно в тази посока.

Да.

Да се обсъди и да се види кое е правилното решение.

Вие като министър как приехте другата поправка, с която в този закон се отмени задължителната категоризация на автобусите за екскурзии? Дали трябва да се смущаваме, че вече могат да се върнат в употреба доста остарели автобуси, които не са никак безопасни не само за малки деца и деца в ученическа възраст?

Този въпрос беше обсъден между нас и Агенцията по туризма, и браншовите организации. Тук се допусна една много голяма грешка, че не се даде гратисен период за изпълнението на този текст, а приемането на закона, изискванията на текстовете стана точно в момента, когато започна туристическия сезон. Мисля, че категоризацията ще доведе категорично до, как да ви кажа, яснота на услугата, която предлагат съответно превозвачите, и цената на услугата, която гражданите трябва да платят. Не мисля, че ако не се тръгне на този най-твърд вариант, който ние предложихме и беше приет, може да се случи така, че да се върнат старите автобуси. Напротив, контролът по физическата безопасност и състоянието на салоните на автобусите категорично трябва да бъде засилен. Така че аз съм "за" категоризация, разбира се, която не създава сериозни проблеми за извършване дейността на фирмите-оператори в българския туризъм.

Попитах ви, защото тъкмо в парламента се появиха коментари, че този текст се променя, отменя се задължителната категоризация, заради депутати, чийто фирми разполагат с не особено нови автобуси и те някак си искат тези автобуси да продължат да се движат и да продължат да возят български граждани по нашите пътища.

Аз си мисля, че засиленият контрол по техническото състояние, че пазарът до голяма степен ще изхвърли изцяло тези фирми, които съответно не подменят своя подвижен състав и не закупуват нови автобуси. Аз мисля, че тук е и моментът, когато да се мисли за екокатегориите на автобусите. Така че с един постепенен ход всички тези неща, струва ми се, ще си дойдат на мястото.

Не мога да не попитам на финала на нашия разговор и вас. В парламента признават, че се прави опит да се лобира в подкрепа на една или друга сфера - било в туристическия, било в превозваческия сектор. В министерството сериозни е този натиск сериозен ли е от страна на фирмите?

Ние водим една сериозна, така, дискусия, сериозен диалог с всички браншови организации, така че трудно е да се каже при нас, че може да има някакъв лобизъм. Напротив, нашата задача и органите, които регулират отделните видове транспорт, е да се търси баланс най-напред в интерес на гражданите, които ползват тези транспортни средства и този вид транспорт, и, разбира се, в интерес на държавата и да създава едни добри условия за развитието, модернизацията на отделния вид транспорт. Така че имаме спорове, вие си знаете, и по отношение на таксите често се случва това, важното е в този спор да се намери вярното решение. И аз мисля, че до голяма степен ние успяваме да намерим тези решения.

А що се касае до лобизма в парламента, все пак трябва вече да е ясно, че със закона за лобизма всеки един трябва да обяви съответно пристрастията си, които има, при предлагането на конкретни решения. Така е по цял свят, лобизъм има по цял свят, Важно етози лобизъм да бъде открит и да се знае в края на краищата, когато се предлага определено решение, в чии интерес ще бъде, а не да се крие.