Обвиненията срещу Друмев нямат общо с Разплащателната агенция
Обвиненията срещу Друмев нямат общо с Разплащателната агенция / netinfo

Интервю на Кирил Вълчев с министъра на земеделието и горите Нихат Кабил в предаването "Седмицата" на Дарик радио

Вчера казахте след парламентарния контрол, че въпреки разследването на прокуратурата няма да прекратите договорите за наем на частни сгради в Пловдив и Разград за регионалните офиси на ДФ "Земеделие". Впрочем той е акредитиран като разплащателна агенция за европейските средства за земеделието.

Припомням, че двете сделки, които прокуратурата определя като неизгодни, са в основа на повдигнато обвинение срещу изпълнителния директор на фонда Асен Друмев заради щети в размер на над милион лева. През тази седмица той беше и отстранен от длъжност от съда, а междувременно беше и пуснат в 60-дневен отпуск от вас. Защо застанахте зад Асен Друмев?

Аз не съм застанал буквално зад него, защото не съм му адвокат, при положение, че е повдигнато обвинение. Но във връзка с това обвинение, тъй като става въпрос за неща, които са в правосъдната система и правораздавателната система, получи се информационен вакуум и много голям интерес от страна на медиите, защото през последните години изразходването на средствата, изобщо работата по цялата предприсъединителна програма САПАРД получи, бих казал, много остър обществен рефлекс във връзка с най-различни информации, разкрити мащабни, даже международни измами и т.н.

Добре, а вие очаквате ли в рамките на тези 60 дни да приключи, това е невъзможно, съдебният процес срещу Асен Друмев какво бъдеще виждате в ръководството на фонда? Той трябва да си продължи да бъде обвиняем и през това време да ръководи фонда, ако, разбира се, и съдът допусне това, или трябва да се търси нов изпълнителен директор?

Вижте, не става въпрос за това. Неговата молба, която той подаде, беше в сряда, тази сряда и по негова молба и по реда на чл. 10, ал. 3 от Правилника за управление на ДФ "Земеделие" аз като председател на този УС свиках фонда, за да направи той разяснение, защото пък в понеделник му беше повдигнато това обвинение, наложена мярка за неотклонение, парична гаранция от 5000 лв., в сряда. Срокът за внасяне на гаранцията и за обжалване изтичаше в петък, разбирате ли?

А той беше отстранен от длъжност в четвъртък.

Точно така.

След като беше пуснат в отпуск.

Аз не знаех, че делото е назначено за 10.00 ч. в четвъртък. И разговорът, който проведохме и в УС и, разбира се, аз като резюлирах тази молба за 60 дни отпуск, защото той каза: „Освен това и от 2001 г. не съм ползвал нито един ден отпуск, въпреки това аз искам да подам молба за отпуск, да изляза в отпуск, даже не искам и да изчакам решението на съда, каквото и да е то, защото смятам при такова повдигнато обвинение е редно да се постъпи така”. Защото знаете, че по законите на нашата страна той щом е в одобрен платен годишен отпуск, няма право нито да присъства на заседанието на УС, да взема решение, нито изпълнява през това време длъжността си като изпълнителен директор, да подписва. С други думи, да не влияе на евентуалните действия от страна на прокуратурата.

Добре, а УС, чийто председател сте вие, не се е занимавал с тези договори, нали?

Не, но ние през цялото време сме били информирани за тежкия проблем и за решенията и вариантите, на които се отива в цялата страна. Защото през време на всички тези мисии и проверки, особено последните, европейските експерти, специалисти от ЕК, поставиха условие, до присъединяването ние нямаме изградена разплащателна агенция, разгърната интегрирана система за администриране и контрол, с всичките регионални офиси на разплащателната агенция като приложни звена, и като разплащателни звена, защото те са 28 приложни звена в цялата страна, по едно в област, и още 11 звена имаме за разплащане.

Това не са обикновени офис помещения, макар че на пръв поглед така изглежда на човек, защото, първо, трябва да има надлежно съхранение на цялата информация като данните от. . . след малко ще говорим за други неща по отношения на общата стопанска политика, става въпрос за модерни компютри, сървъри, които са свързани в мрежа, става въпрос за криптирани връзки, става въпрос за работа в он-лайн режим на цялата система.

Добре, очевидно е, че няма никакъв спор, че трябва да бъдат наети сгради и трябва да има сгради за разплащателната агенция. В какво точно обвиняват Асен Друмев? Ако прочетем внимателно това, което пише в печата, честно да ви кажа, аз така и с правните си познания не мога да разбера в какво се състои обвинението. Той не е длъжен да направи обществена поръчка, защото чл. 4, т. 1 от Закона за обществените поръчки казва, че наемането на сгради не е обект на поръчка.

Отделно плащането, авансовото плащане е практика, която всеки наш слушател, който дава под наем или взима под наем един имот, знае, че се прилага в цялата страна. Нормално е, когато взимаш нещо под наем, да се разбереш кой ще го ремонтира, за чия сметка и да има връзка това с евентуално авансово плащане. Цените, за които пише печатът, в "Труд" казват, че в Разград наемът бил между 5 и 6 лв., договорът на фондът е за 5.8 лв. Сега, "Стандарт" пише, че били под 5 лв. цените, но така или иначе явно не става дума за тези милиони. В какво точно е обвинен Асен Друмев?

Г-н Вълчев, аз, за разлика от вас, не съм юрист и го казвам като информация това, което знам и което стана ясно и през тези няколко дена. Значи, повдигнато обвинение по чл. 220, ал. 2 във връзка с ал. 1 на Наказателния кодекс.

Както ония членове, които казват, че ако длъжностно лице направи нещо или не направи нещо, може да лежи в затвора.

Прокуратурата смята, че с тези договори г-н Друмев е сключил неизгодна за държавата, в частност за ДФ, неизгодна за ДФ "Земеделие", сделки, с които е нанесена финансова щета, от която произтичат големи вреди, и това вече се смята за особено тежък случай на, доколкото си спомням, престъпление по служба.

В края на краищата аз искам днес с участието във вашето обзорно предаване да сложа точка на тази тема като участие от моя страна. Това, което беше необходимо от страна на средствата за масово осведомяване. Знаете, вчера имаше парламентарен контрол. Там бяха повдигнати други, предварително други въпроси, но те бяха свързани с този случай.

Тече вече шестмесечният срок за приключване на досъдебното производство, защото нещата са в досъдебна фаза, и вече прокуратурата на базата на всички действия през този срок да прецени дали има достатъчно факти и данни, и действия, които трябва да бъдат решени в съда, или не.

Има само още едно нещо, което трябва да коментирате обаче като министър. Това е тези връзки, които се правят с ДПС, със заместник-областния управител в Разград, това че имотът е нает от него. Въпросът може да бъде поставен и принципно, защото ние ще говорим малко по-късно за средствата от европейските фондове, които ще бъдат давани на всякакви хора от всякакви политически партии.

Очевидно е, че всички пари, които отидат при активисти от ДПС, ще могат да бъдат коментирани по начина, по който се коментира сегашният наем. Вие как виждате принципното решение на проблема с конфликта на интереси? Може и да не се знае, вие знаехте ли, че е негов имот в Разград?

На по-късна фаза, когато вече нещата бяха сключени и когато направи. . . когато той ни предостави една информация, и точно, и на мен ми предостави информация, с която аз исках да знам как стои решаването на този ангажимент към ЕК, защото бяхме в решителна фаза преди доклада през м. октомври 2006 г.

Но вижте какво ще ви кажа, г-н Вълчев, ако независимо къде, в коя част на България, става въпрос за регионален офис на разплащателната агенция, примерно, да кажем, във Видин или в Пазарджик, ако единствената сграда, която след ремонт ще отговаря на условията на ЕК за работа с именно тези бенефициенти на европейски средства, ще създава максимални удобства, функционалност, ефективност в работата, ако единствената сграда в този областен център беше ваша, макар че сте популярен водещ и анализатор, и коментатор, като собственост искам да кажа, може би и наследство, няма значение, ние щяхме да подпишем този договор с вас. Тук няма нищо общо политическото.

Тоест, Разград е нямало друг вариант. Това искате да кажете.

Просто нямаше друг вариант. Доколкото си спомням и ми беше предоставена информация, имаше един друг вариант, който беше много далеч, извън града, и трябваше много повече средства да бъдат вложени, да се ремонтира, и то не толкова като средства, колкото като срок на изпълнение на тези дейности. Защото ние освен друго, бяхме притиснати и със срокове, в които трябваше да реагираме много бързо. Защото, нали знаете, има един момент, от който нататък строителномонтажните работи изискват своето проектиране, изграждане и т.н., време.

Добре, въпросът е как ще се отрази отстраняването на Друмев на работата на разплащателната агенция? Ще може ли тя да работи? Това може да се съчетае и с въпрос как ще се усвояват европейските пари, изобщо за българското земеделие, на фона на разкритията, като тези на ОЛАФ, на бюрото за борба с измами, за злоупотреби в България? Това разследване за тези 7.5 милиона евро?

Тук, за сетен път, искам да кажа, че това обвинение, за което говорим, няма нищо общо с финансовата дейност както на Фонд "Земеделие", така и на двете функции, с които тя е кредитирана, като предприсъединителна програма САПАРД, агенция САПАРД и като разплащателна агенция. Разбира се, аз през седмицата казах, че случаят, това обвинение идва в един много решителен момент за нашата страна.

Ние приключваме предприсъединителната програма, като договаряме последните средства и предстоят две години, през които ние изцяло ще изплатим всички проекти, които в момента са в реализация, и стартираме общата селскостопанска политика в нашата страна чрез преките плащания, които вървят в момента, подават се заявления. И, разбира се, от есента, дай боже, ако всичко върви в този ритъм и в тези параметри, които са в момента, агенцията да получи пълна акредитация, в смисъл да работи и със средствата, които са в 23-те мерки по програмата за развитие на селските райони, така също и с програмата за политиката по рибарството.

Добре, а според вас, трябва ли да се направи български ОЛАФ, някаква специална структура, която да следи за измамите, освен европейската?

Много интересен въпрос поставяте изобщо. Аз не го чувствам като въпрос към мен, защото отговорът на въпроса дали трябва да се направи, как да се направи, къде и т.н. излиза извън равнището на моята компетенция.

Е, вече няма да зависи от вас това. Въпросът е принципен.

Като принципен въпрос смятам, че би било редно. Защото в момента подобни структурни звена има в различните ведомства, различните органи, които управляват предприсъединителни инструменти, и след нашето присъединяване ще управляват съответно големите средства от структурния, кохезионния фонд, от фондовете по земеделие и по рибарство, които са при нас. Така, че има логика в това да се направи едно централизирано звено в нашата страна.

Тоест, вие се обявявате за бюро за борба с измамите с европарите по подобие на това, което действа в Брюксел за целия ЕС?

Обаче трябва много добре да се прецизира дали е целесъобразно това нещо да се направи. Макар, че аз съм за, определено. Ето в тази връзка, както вече съм аз в понеделник изпращам едно писмо до комисар Фишер Бойл, за да информирам за това, което става във вече акредитираната разплащателна агенция, макар и условно, с две условия.

Информирате кое, за Друмев?

Да информирам за случая с изпълнителния директор ясно и точно, на каква фаза, за какво става въпрос и т.н., защото, защото така, че в Брюксел да не се получи превратна представа от най-различни интерпретации.

За да не информират други.

И да не се получи съответният информационен вакуум. Също така в понеделник аз ще изпратя едно писмо до шефа на ОЛАФ, г-н Брюнер, с което отправям една молба към него, да изпрати един експерт, на едно кратко обучение в нашата страна, семинар на нашите служители, които са в съответните звена за превенция на измамите и борба с корупцията, както в Държавен фонд "Земеделие", така и в нашето министерство.

Тоест, в момента има структури, но те са в рамките на институциите, които работят със самите пари?

Те са в рамките на институциите и са подчинени на компетентния орган на тази институция. Въпреки всичко, понеже влизаме в решителна фаза, първите крачки в усвояването на тези европейски фондове, важно е това - нашите експерти, които работят по този въпрос, да бъдат запознати с най-типичните случаи, схеми или някои други по-интересни измами, бих казал, които ОЛАФ и другите структури за борба с измамите в ЕС имат опит и могат това нещо да го обяснят на нашите експерти и да им стане ясно. Защото по-нататък, работейки в нашата страна, нашите експерти, когато се натъкнат на подобни варианти, веднага да бъдат по-концентрирани и в своите проверки, и в своите анализи.

В началото на седмицата обявихте старта на подаването на заявления за подпомагане чрез общинските служби по земеделие и гори до разплащателната агенция. Това са евросубсидиите, 14 лева на декар, нали това ще бъдат парите, 10 от схемата за единното финансиране и 4 от националното.

Които обаче, подчертавам, национални доплащания са едно наше право 25 процента първата година да вземем от средствата за развитие на селските райони, понеже ние няма да можем да говорим и да усвоим тези средства, разбира се, пак от евросредствата, само че източникът е друг и ги прехвърляме като доплащане.

Тоест, 1 лев още ще дойде от тези 4, всъщност ще бъде от еврофондовете, и 11 лева ще са от еврофондовете, 3 лева ще са от нас. Така излиза, нали?

Всъщност, така излиза, да.

Добре, а ще зависи ли от качеството на земята колко пари ще взимаш?

Не, не.

Дали е нива, ливада, дали е...

Достатъчно е земеделските производители, които са в дефиницията земеделски производител и в равнищата на плащанията, които ние сме приели за схемата единно плащане на площ, а това е 10 декара за полските култури и 5 декара за трайните насаждения и за лозята, като парцели, единични парцели, по-малко от 1 декар, няма да влизат в системата. Това са основните дефиниции. Всеки, който е над тези равнища...

В цяла Европа ли е така?

В Европа е така.

Да има, значи 5 декара трайни насаждения и лозя, и един хектар, тоест 10 декара за други култури?

Разбира се, те са от - до. Примерно от 0.3 хектара до 1 хектар казват. Защо? Защото, примерно, ние не можем да се сравняваме със страни като Малта или като Кипър.

И България, всъщност е по средата.

По средата, даже бих казал, точно по средата. Много сме близко до унгарския вариант.

Тоест.

Унгария за лозята е защитила 0.3.

Тоест, дребните не се подпомагат.

Разбира се, защото по-надолу от тази големина на площите, това е...

По-надолу от 5 декара.

...хоби земеделие, фермерско земеделие или може би домашна употреба най-вече, или пък част от производството да е фураж за някои домашни животни, чиято продукция да отиде за лична консумация. В смисъл, че тези, които са под равнищата, не влияят по такъв начин директно на пазарните процеси и на икономиката като цяло.

А как беше взето решението да няма национално доплащане за пасища и тютюн, например? Което, между другото, за тютюна изглежда изненадващо с оглед трайната свързаност точно на вашата политическа сила, тютюнопроизводителите.

Не искам да влизам в тази тема, защото малко, така, тезата, която изказвате във вашия въпрос, е малко пресилена, за трайната свързаност, защото трайно не сме само ние свързани.

Не, знае се много добре, че, в публичното пространство ДПС се свързва с тютюнопроизводителите.

Например, в Благоевградски район, около Симитли и Кресна, там, където също се гледа тютюн, не съм забелязал трайна, така, в контекста на казаното от...

Добре де, ама това е във ваша полза, в момента да се каже, че ето, ДПС министър не дава на тютюна, въпреки всичко, което се изприказва.

Не става въпрос ДПС министърът да дава или да не дава. Става въпрос за европейски регламенти и подходи. Поначало във връзка с реформата от 2003 г., която тече, и първият преглед на тази реформа ще се осъществи през 2009 г., реформата тръгва в посока на отвързване на плащанията от производството. Отвързване и облекчаване на плащанията, плащане на площ. И в този смисъл, предвид на глобалната тенденция на борбата с тютюнопушенето, са извадени от контекста култури, които по-нататък няма да бъдат пряко субсидирани на количество, на произведено количество.

Но ние имаме право, като присъединяваща се страна, 3 години след присъединяването да прилагаме дадена финансова политика, като държавна помощ. Ние докладваме в Брюксел, Европейската комисия иска от нас две неща - да има законодателната база в нашата страна за тези доплащания, защото те са от националния ни ресурс и, ако няма законодателна база, ние не можем да го направим това. Защото с тези допълнителни помощи, държавни, да не се изкривява пазарът. И второто, което иска от нас, да имаме ясен механизъм и схема, по която да се разпределят тези средства и тяхното разходване, вече, пък като обратна информация да е проследимо и проверимо.

Европейско изискване ли е за пасища и тютюн да няма националното доплащане, или това е българско решение, като българска политика, която показва приоритети в земеделието?

Разбира се. Това е част от нещата, вие с въпроса си давате отговор, защото, вижте, когато ние ще продължаваме три години напред политиката на държавни помощи, що се отнася до тютюна, няма смисъл те да бъдат...

Да бъдат дублирани, ясно.

Защото става свръхподпомагане спрямо другите култури. А по отношение на пасищата и на мерите, там подпомагането ще става през схемата за единно плащане на площ, но чрез регистриране на така наречените животновъдни организации, за да може там, където на общинските и на държавните пасища те си извеждат животните на паша, съответно да могат тези. . . да бъдат индентифицирани тези мери и пасища.

Така че там също отпада от националното доплащане. Има и трети, има и трето съображение за това нещо. Средствата за национално доплащане са изключително малко първата година, г-н Вълчев. Ето, от бюджета няма нито един лев национално доплащане. Всъщност първите преки плащания, които ще получат нашите земеделски производители още есента, клонящо към зимата на тази 2007 година, са от схемата за единно плащане на площ европейски пари. . .

Десет лева, така.

Да, и национални доплащания, 4 лева и стотинки, малко отгоре, които са национални доплащания, но ние ги взимаме пак от европейски фонд за развитие на селските райони и прехвърляме към преките плащания.

Добре, колко отговарят на двете условия, за да получиш на евросубсидия - да си регистриран земеделски производител и имотът ти да е идентифициран?

Към този момент клонящо е към 63 хиляди, почти, земеделски производители.

Като брой.

Като брой.

А това каква част от очакваните земеделски производители да се регистрират е?

В дефиницията, в правото на получаване на тези средства са около 148 хиляди, но тук слизаме на най-ниски равнища. Тук започваме от всеки, който даже минимум един декар да има, на няколко места парцели, като ги събере, с трайни насаждения, примерно с овощни градини и лозя, излиза над пет декара. Или тези, които обработват с полски култури, които излизат над 10 декара.

Тези хора имат право, но колко от тях в момента са регистрирани и са идентифицирали своите земеделски парцели, ето това са около 63 хиляди вече души.

Това какъв процент е от всички?

И това ще продължава до 15 май. Вие можете да го изчислите сам. И искам да ви уверя и най-ясно да кажа, че това е ресурсът, икономическият ресурс на нашето земеделие като производители. Нататък, колкото и да се увеличава тази цифра, ще влизат все по-дребните и по-дребните стопани, които се колебаят в смисъла и в, бих казал, и в ползата на това упражнение. . .

Добре де, а тези, които не се регистрират до 15 май, какво от това?

Ами губят парите за първата година.

За първата година, но ще могат да играят във втората?

Да, нататък имат право.

Тоест това е единствената санкция, че няма да вземат за тази година.

Да, определено.

Могат ли да се справят с декларацията, която трябва да попълнят, заявлението, което трябва да подадат?

Аз нося декларацията и съжалявам, че слушателите...

Я да я видим. Тя изглежда като данъчна декларация.

Като данъчна декларация е. Важното за тази декларация е, че първата част на декларацията.

Не е много дебела.

Да. За попълване, те са една, две, три... шест страници, и другите шест страници са подробни инструкции. Аз бих препоръчал нашите земеделски производители, които ще попълват тези декларации, първо, да ги прочетат, ако имат някъде неразбиране, колебание, да се обърнат към нашите представители в общинските земеделски служби или в областните ни дирекции. 

Не трябва да плащат на консултанти, това искате да кажете. Всеки би могъл да се справи сам. Значи, че могат, но може да се справят.

Разбира се, всеки би могъл да се справи, но всъщност декларацията е направена така, че тя може да бъде подадена и от упълномощено лице, което да я попълни. Това е също една възможност, която е дадена.

Това какво съдържа? Лични данни.

Вижте сега, секция "А" - данни за кандидата, започваме. Подсекция - юридически, юридически, какъв е статутът...

Описание на имотите, след това.

Ако е физическо лице, разбира се, юридическо лице - с данни, или ако е физическо лице - с данни. По-нататък минаваме на секцията кое е упълномощеното лице, което го прави, което подава декларацията. В секция "Д" има данни за банковата сметка. . .

А, пропуснах, много е важно преди да попълнят тези декларации, да ги подадат, да си открият банкова сметка в най-удобния и най-близкия за тях банков клон или офис на нашата страна, защото. . .

Защото парите няма да се дават на ръка.

Не.

По банков път ще...

Не, те ще дойдат в банковата им сметка. Започва вече другата секция, по-нататък, схеми за подпомагане. Значи, казва - кандидатствам по следните схеми и мерки. Започват - схеми за единно плащане на площ, национално доплащане, като зачертават "да" или попълва местата, където се кодефицирани съответно, не е сложно.

Секциите общи - специфични документи към заявлението, общи документи, като копия от паспорт на физическото лице и лична карта, удостоверение за актуалното състояние на юридическото лице. Специфични документи. Когато се кандидатства за единно плащане на площ при отглеждане на лен, коноп, за влакно и хмел, това има малко по-друг принцип на подпомагане. Разрешително за отглеждане на коноп със съдържание на ТХК под 0.2 процента. Значи. . .

Това, който гледа коноп, ще си знае какво трябва да попълни, това е презумпцията...

Точно това, но все пак, когато става дума за. . .

Добре, и кой ще ги провери после тези декларации, да не са лъгали?

Тези декларации в момента се попълват, а тези, които до края на февруари не са се индентифицирали, не са се регистрирали, могат едновременно, подавайки това заявление, да направят и другата операция, която върви от ноември миналата година. С цел да увеличим повече броя и ще бъде до 15-и.

Да се регистрират и идентифицират имотите. До 15 май. След това няма да се приемат тези декларации. Добре, какво ми пречи аз да пусна сега едно заявление, че гледам коноп, че имам 20 декара и кой ще ме провери, гледам ли, имам ли.

Първо, сте идентифициран и в самата ортофотокарта показвате парцела и сочите в заявлението за съответната култура. След това това заявление и данните, които са подадени за производството. Защото земеделският производител получава пари за това, че обработва земята си, а какво ще отглежда.

А кой ще провери я обработвам, кой ще провери?

Има си технически инспекторат на самата разплащателна агенция, оборудвани с автомобили.

Защото всеки българин има в момента някакви наследства, някакви земи, които пустеят, примерно.

С преносими джи пи ес апарати в ръка, точно според картата да намерят точките от кадастралната карта на нашата страна, от ортофотокартата и да преценят дали на този парцел земеделският производител, както в декларацията е заявил, отглежда, както и казвате вие в момента, коноп за влакно. И след това вече, след тези проверки, след като инспекторатът направи тези проверки и удостовери истинността, тогава вече се оторизира плащането. Тогава вече се разрешава плащането.

А самото плащане ще идва вече в късната есен, зимата.

И след това се нарежда плащането. Защо има такова голямо разстояние от май, примерно да кажем, до октомври - ноември? Поради огромния обем на тази работа за свършване. И от днешна дата, в момента ми изглеждат много смешни напъните, които бяха преди година-две, защо толкова се е раздула разплащателната агенция като чиновници, както се казва. Ами много просто, някой трябва да проверява тези декларации. Защото след това, след тези плащания, които ние правим от нашия бюджет, догодина върху тези плащания ще бъде направена проверка от специалисти на Европейската комисия, и ако някъде се установи, че има некоректно плащане, даже в контекст на това, което ви казах.

Т.е. някой ще дойде от Брюксел и ще иде на нивата, и ще гледа засята ли е?

И това ще става. Те ще проверят цялата система на плащанията и на лотариен принцип - взимат едно плащане и тръгват по цялата верига. Защото това, този механизъм, за който ви говоря, дава пълна проследяемост, г-н Вълчев, на плащането.

Накрая няколко думи за горите, понеже през седмицата колегиумът на вашето министерство прие проект за нов закон за горите, който е изготвен от националното управление, вестниците веднага отбелязаха, че има и конкурентен проект от средите на БСП. Всъщност има ли различия в коалицията как да се управляват горите? Има ли спор, в какво се състои? Защо се наложи да има два проекта?

Аз нямам обяснение защо се налага да има два проекта, защото проектът, който ние представляваме, в голяма степен ползва и основни идеи, които ние сме съгласували с нашите колеги от БСП и от НДСВ по отношение на по-нататъшната реформа и приключване на реформата в горите. Разбира се, право на всеки е, който има законодателни права, на законодателни инициативи, да предлага текстове.

В края на краищата има си процедура, по която се върви. Ние приехме на колегиум на нашето министерство варианта на закон за горите на министерството ни, сиреч на Министерския съвет, и в края на този месец по програмата на правителството ще мине през заседание на Министерския съвет и вече отива в парламента на първо четене. И вече на обстойна дискусия, анализи и предлагане най-добрите работещи идеи между двете четения на закона. И ако наистина през този период от време някой има предложение във връзка с тези закони, той има правото да ги направи.

Добре, как решавате двата изглежда най-спорни или публично най-спорни въпроса, единият с прословутите замени? Вие самият бяхте казал след всички атаки срещу вас, че предпочитате изобщо министърът да няма правомощия по замените и нещата да отидат в Министерския съвет. Във вашия проект сега как е, остава ли?

Разбира се, аз не съм се отказал от тази теза, защото, разбирате ли, идва един момент, в който на човек му писва от всичко това нещо, защото в един случай законодателят дал права на министъра точно по определена законодателна, разписана в подзаконодателните актове процедура, всичко да бъде направено както трябва. И аз през цялото време да бъда виновен за най-различни неща.

Но сега в проекта, доколкото четох, остават замени до 25 декара в...

Въпреки моето разбиране във връзка със силния обществен интерес, но експертите излязоха с една теза и казаха така: г-н министър, не е редно така, защото настина има някои неща, които трябва във времето да бъдатЕ като период от време по-сгъстени, да направят... И те предложиха, всъщност специалистите, и аз на този етап се съгласих с тези равнища в закона.

Някои казват, БСП спечели служебна победа, защото ограничи правата на Нихат Кабил да прави замени. Аз не правя замени. Замените се предлагат по строго установен процедурен и законодателен ред. Те се изготвят и се изработват в едно национално управление по горите, което е второстепенен...

И другият спорен проблем е с изваждането...

Ако мен ме питате, изобщо всички тези разпоредителни сделки, колкото нелепо да звучи, защото това е специализиран закон, а орган на специализиран закон е изобщо орган, който работи и отговаря по специализиран закон. Всички юристи, които разбират малко, казват...

Вас ви питаме.

...казват, че малко, така, е странно и интересно Министерският съвет да бъде орган по примерно всички тези разпореждания, наеми, отдаване, примерно даване на право на ползване на горски фонд и т.н. Изключваме промяната и назначенията, и аз, моето мнение е: щом обществото е чувствително към този въпрос, нека колективният орган, който управлява държавата, да го прави това нещо. Аз никога не съм имал претенции аз да ги правя.

А за ваденето на земя от горския фонд, специално зоните около морето? Васил Калинов от БСП имаше един проект да се спре, да се забрани...

Какъв проект?

... да се забрани до 5 километра около морето.

Вижте, аз нямам никакви претенции по отношение на тази тема, въпрос на целесъобразност. Щом... ако това предложение, което г-н Калинов прави, и след като то се обсъди и се реши, че наистина това трябва да стане, аз освен да го прилагам, нямам друго, нямам друг ход.

Т.е. вашата идея е, че искате ред и затова настоявате за приоритетно приемане на новия закон.

Разбира се. Не само това, защото, вижте, това не е най-важното. Не е най-важното това нещо в закона. Вижте, най-важното в закона е, че ние отиваме на принципно различна схема на финансиране дейностите в горите. Създава се, подреден, този закон създава фонд "Българска гора". Защото в момента знаете ли анализите ми какво сочат?

Нещо много странно, което става. В годините държавата относително, само, разбира се, калкулирайки инфлацията, увеличава разходите за цялата система на горите в нашата страна. А приходите растат, винаги има преизпълнение, системата септември месец преизпълнява, въпреки това тя се задъхва. И първите разходи при недостига на средства за разходи, първите разходи, които се отрязват, това са капиталовите разходи. Вече почти не се правят мостове, пътища.

Т.е. новите насаждения.

...нови пътища и мостове в горите. Огромни басейни по този начин стоят оставени и технологичната дървесина започва да преминава пика на своето качество и тя ще деградира. Освен това драстично намаляха, почти наполовина намаляха парите за залесителски дейности, защото това е една сериозна система.

От друга страна, предвид на обществените очаквания и многото сигнали, ние увеличаваме горската стража, също и тяхното заплащане е адекватно с. . . Така че всичко, когато е в бюджетната система, вътрешното напрежение в самата система по отношение на разходната част при един голям ръст на приходната част, ни довежда до мисълта, че това е една погрешна финансова политика и тя ще доведе до много тежки последици.

Затова отваряме системата, да могат да имат право на повече икономическа и повече стопанска свобода регионалните управления, лесничействата да имат по-голяма свобода да могат да осъществяват тези дейности, разбира се, по ред и правила, които стават за това нещо. А самите инвестиционни дейности да бъдат финансирани от фонда - фонд "Българска гора". Там в закона е записано как трябва да става това нещо и по какъв ред и начин.

Интересното е, че този фонд ще финансира всички субекти като собственици на горски фонд в страната - не само тези предприятия, но и общинските предприятия, така също и частните стопани и, дай боже, горовладелските кооперации, които ги възстановяват, вече има на доста места.