Какво свърши България от октомври миналата година до момента по препоръките на eвросъюза, какво ще отчетем в доклада, който трябва да представим пред Европейската комисия до края на март. Има ли основания за сериозни притеснения, каквито вече се изразяват и от представители на мнозинството. Много ли са спорните въпроси в тройната коалиция по закона за дипломатическата служба - това са част от въпросите, по които ще разговаряме в следващите минути с вицепремиера и министър на външните работи Ивайло Калфин.
Само 3 месеца след членството ни в ЕС днес осъмнахме със заглавия за жълт картон от страна на Брюксел заради неизпълнени екоангажименти. Не е ли твърде рано за подобни светлини или да ги приемем съвсем нормално?
Ами, според мен трябва да започнем да ги приемаме нормално. Няма страна - член на ЕС, която да не е непрекъснато обект на т.нар. процедура за несъответствие. В случая България е между 6 страни, от които се очаква да представи доклад за ограничаването на емисиите на въглероден двуокис. Мисля, че този път няма да се знае... По принцип да обясним каква е процедурата. Ако има някакво несъответствие с изискванията на ЕС, със законодателството, то се пише писмо на страната. Тя трябва да отговори, след около 2 месеца комисията взима отношение. После има един кратък срок, ако трябва да се направят някакви промени, да се направят, след което, ако не се подобри положението, комисията внася проблема в Европейския съд. Тогава вече става лошо, защото страната се защитава. Но ако я осъдят, плаща глоби. Мисля, че в този случай не най-редно да стигнем до там. Доколкото знам, в Министерството на екологията имат готовност да представят този доклад.
Няма опасност да бъдем съдени поне поред онова, което се работи по въпроса.
Мисля, че да, но по принцип подобни процедури трябва да очакваме много често в бъдеще. Това се случва с всички страни. Това е дисциплиниращият ефект на ЕС и всички страни членки са подлежащи на него.
Подготовката за доклада, който трябва да представим пред Европейската комисия, ще бъде една от темите на заседанието на съвета на управляващата коалиция в неделя. Да припомним на нашите слушатели, ние бяхме задължени да предоставим такъв доклад до края на март. Шест основни задачи ни постави Европейската комисия през декември. Сред тях особено болезнени за страната ни въпроси - за корупцията, за разследването на корупцията и по високите етажи на властта. Като махнем обаче промените в конституцията, които вече са факт, май нямаме особено с какво да се похвалим?
О, не е така. Шест са действително основните показатели, доста неща можем да отчетем по тях. Докладът е готов, вече към петдесетина страници факти има работа по отделните показатели. Но някои от тези показатели са такива, че няма... ще продължи по тях наблюдението и механизмът, който в момента действа по българската страна. Няма как те за 6 месеца да бъдат приключени, така че аз мисля, че по принцип въвеждането на този механизъм е дисциплиниращо за страната ни, тъй като ние имаме интерес да продължат тези реформи в съдебната система, които започнаха.
Отчитаме значителен резултат. Ще се опитаме някои от тези показатели да бъдат отворени, да бъдат премахнати. В момента уточняваме с Европейската комисия как точно ще изглеждат тези партньорски проверки, които ще идват. В края на март ще представим доклада си. През април месец ще бъдат в България експертите на Европейската комисия и до юни месец ще излезе докладът с оценката на Европейската комисия. И така на всеки 6 месеца, докато не приключим с тези теми.
Казахте, че докладът е готов. В него обаче... поне ние, медиите, не бихме записали някакви наистина конкретни, реални присъди за разследване срещу корупцията, поне по знакови случаи.
Това не е точно така, още повече че се говори за реални присъди, и то в рамките на 3 месеца. По-скоро не е възможно. По-скоро, ако има присъди, това са едни процеси, които са започнали доста преди това. Конкретните показатели ние ги свързваме с конституцията, но в него още е включено създаването на инспекторат и работата по новата конституция. Вторият е свързан с приемането на 3 закона, до голяма степен подготовката им е готова. Това е Законът за съдебната власт, Гражданско-процесуалният кодекс, който почти завършва работа работната група в парламента и започва да се гледа на второ четене. Законът за съдебната власт ще се гледа сега в неделя и мисля, че ще мине в четвъртък в правителството. И Административно-процесуалният кодекс. Общо взето, от 1 март започват да действат административните съдилища. Там има все още проблеми, свързани с настаняването им във всички областни градове на страната. Освен това има показатели, свързани с ограничаване на граничната... пограничната, т.нар. малка престъпност. И в общините също престъпността. Там има доста голям напредък, който е извършен. Има показател, свързан с прането на пари. Има няколко присъди, които за последните 3 месеца са произнесени във връзка с прането на пари. Има няколко големи дела, по които са започнали вече процесуални действия, в някои случаи са доста напреднали, а са и във фокуса на вниманието на медиите. Мисля, че се работи доста активно. Но, пак казвам, за да кажем, че сме направили реформата в съдебната система, би трябвало доста време да полагаме тези усилия.
От онова, което казвате... и подозирам, сте наясно със записаното в доклада, очакванията ви какви са - от тези шест показатели, по които трябваше да работим и да постигнем някакви резултати, какво би могло на този етап да се прогнозира като процент дори, че ще отпадне като ангажимент спрямо страната?
Може би сме най-реално до отпадането на показателя за приемането на измененията в конституцията, въпреки че пак ще ви кажа, той е свързан с... Приемането на законите. Създаването на инспектората, който пък е свързан с приемането на Закона за съдебната власт, така че и по този показател може да се поиска по-дълго време, за да се види как действа новата конституцията. По НПК също има един механизъм, който ние извършваме мониторинг, има една работна група в Министерството на правосъдието. Повечето от законите имат нужда от известно действие, за да се оцени какво е тяхното въздействие, така че в диалог с Европейската комисия ще видим дали ще можем да затворим някои от тези показатели на първата още проверка, но пак казвам - това е и в интерес на страната да сме стимулирани и да показваме напредък в тази област. Понеже един закон, подготвен от външното министерство - законът за дипломатическата служба ще бъде или поне се очаква да бъде една от темите на заседанието на съвета на коалицията в неделя. От НДСВ ли идват основните резерви срещу този законопроект, защото той практически беше блокиран от няколко месеца и не се придвижва в правителството? Това е точно така. Законопроектът в момента е изцяло готов. Аз се надявам в неделя да намерим съгласие по него в управляващата коалиция. Странно би било, ако не се подкрепи един действително професионален законопроект, който дава възможност дипломатическата служба да работи по един професионален и модерен начин, както е уредена в много страни. Имаше доста забележки, като се започне от принципната... защо е необходимо специално уреждане на дипломатическата служба, мисля че вече успяхме да убедим колегите, че ако искаме качество от тази служба, то трябва да направим това, което е направено в останалите страни. Очаквам в неделя сега да има дискусия, която да доведе до положителен резултат. Мисля, че... или поне очаквам този законопроект да бъде и подкрепен от много от депутатите от опозицията. Мисля, че това не е нито политизиран, нито партиен законопроект. Колкото по-широка подкрепа има, толкова по-добре. Става въпрос за дълготрайното функциониране на дипломатическата служба, независимо кой е във властта. А питах за НДСВ, защото според Соломон Паси, цитиран от колеги, проектът установявал диктатура на бюрокрацията над политическото ръководство във външното министерство. Имаше и несъгласие служителите на външното министерство да имат по-особен статут от другите държавни служители. Тъкмо затова запитах за партньорите ви. Сега, действително в НДСВ имаше доста принципни забележки, но досега никой не съм чул ясно да каже от НДСВ, че не иска да има уредена дипломатическа служба, разбира се, ако иска някой да го каже, не е зле да го направи. В никакъв случай законът не означава диктатура на бюрокрацията. Точно обратното. Политическото ръководство си е политическо ръководство. Даже мисля, че в последните години прекалено се политизира дипломацията, което не е редно и не е в интерес на държавата, но действително това е една особена служба, която във всички страни, развити, е уредена по специален начин. Сега, някой ако не иска да се приеме у нас подобна уредба, то значи че иска да залага по-скоро на непрофесионализма и на политическите упражнения върху тази служба. Виждаме какви са резултатите. Аз не бих казал, че това е по-доброто решение. Наистина напоследък и изобщо политическите назначения са най-често критикуваните назначения. Тъкмо затова има ли общо мнение в коалицията по тази ваша идея - тези назначения на политическа основа да бъдат, на посланиците, да бъдат ограничени. Например до 10 процента от всички назначения или... Мисля, че това е една напълно приемлива норма и напълно приемлив процент. До момента от началото на мандата на това правителство даже са по-малко политическите назначения. С цялото уважение към политици, които биха могли да свършат работа като посланици, има такава възможност. Все пак дипломацията е една действително високопрофесионална дейност и ако я подценяваме, то и резултатите след това са подобни. Аз не бих искал да допускаме повече случаи, в които България да се срамува от свои посланици в чужбина. За съжаление много бяха в последните години. Казахте от началото на мандата. Тъкмо затова се сещам за времето, в което сте министър, можете да признаете - оценявате ли някое от назначенията в посолствата ни зад граница като неадекватни, неприемливи, такива, които наистина не помагат за ефективна външна политика на България? Не, аз мисля, че нямаме неприемливи назначения. В момента около 37 или 38 ръководители на дипломатически мисии са назначени. Между тях са двама или трима политическите назначения. Предстои още да бъдат назначавани. Основно това са хора с опит, с професионален опит в областта на дипломацията. Седемнадесет години след промените... като говорим за професионален, опит искам да обърна внимание, че там има и доста хора на доста млада възраст, които след 1990 г. са започнали кариерата си и са натрупали достатъчно опит в дипломатическата служба. Въведохме също така вече в ротациите не ръководители на мисии и изпращане в посолствата. Почти изцяло се изпращат служители на външното министерство, дипломатически служители, включително и при предишното правителство имаше една изключително вредна според мен практика - всеки да изпраща познати, близки да... хората от ходатайство, които никога не са стъпвали в Министерство на външните работи, направо за работа в чужбина в мисиите.
Хора, на които да се намери работа.
На които да се намери, и то не лоша работа в чужбина. Това изключително демотивира всички хора, които действително са се отдали на тази професия, която има своите трудности, особености и предизвикателства. В това правителство спряхме да правим това нещо. Изключения са не само посланиците, но и дипломатите, които са назначени, които нямат опит във външното министерство.
Дано наистина в неделя се получи консенсус по този въпрос, за да можем най-после в България да има закон за дипломатическата служба, но тъй като ние пък очакваме отдавна това заседание на съвета на управляващата коалиция, да ви попитам - в неделя ли ще се вземе окончателното решение дали пенсиите ще бъдат повишени с 10 процента от 1 юли? Това пък очакват да чуят много българи. А, мисля, че това не е тема на заседанието в неделя, поне доколкото на мен ми е известно. Освен ако не се включи някоя допълнителна тема. Темите ще бъдат законодателната програма, докладът, който ще представим пред Европейската комисия в областта правосъдие и вътрешни работи, и третата тема е законът за дипломатическата служба. Тоест, поне вие нямате такива очаквания, въпреки че времето притиска. И ако това увеличение наистина трябва да влезе в сила от 1 юли, може би властта в лицето на тройната коалиция трябва да вземе все пак това решение максимално най-рано. Разбира се. И аз си мисля, че няма никакви причини това решение да не бъде взето. Даже не виждам защо задължително трябва да бъде взето в този формат, в съвета на коалицията. Тъй като имаше недоволство от страна... или поне резерви, нюанси в позицията на коалиционните ви партньори, а тъкмо съветът... Е, резервите бяха защо парламентарната група на "Коалиция за България" е обявила това свое намерение... И защо с десет процента. Всяка една от парламентарните групи има и собствен живот извън коалицията. Мисля, че това не е осъдително, даже обратното. Нещо притеснително обаче не виждате ли в това увеличение, по средата на годината, все пак ще са нужни едни допълнителни, доколкото помня, 35 милиона лева - при положение, че от няколко дни се засилват прогнози на европейски банки, на евроагенции, дори на Брюксел, че икономическият растеж на страните от Източна Европа може рязко да се забави, ако не се затегне контролът върху държавните разходи. Това е факт и заради това трябва да ви кажа, че водим една изключително строга и консервативна фискална политика. Действително разходите, бюджетни и публичните разходи са ограничени много повече. Аз ще ви напомня, че миналото правителство харчеше 42-43 процента от брутния вътрешен продукт, а сега сме ограничили тези разходи под 40 процента, без ефектите от вноската в Европейския съюз. Това не позволява и изплащането на по-високи заплати, защото действително подобно действие би довело до по-висока инфлация... по-високи пенсии, до по-висока инфлация и забавяне на икономическия растеж. Мисля, че с натрупване, това, което се случва като увеличаване на доходите, е оптимално високото увеличаване на доходите - включително на социалните доходи. Внимателно и постепенно, което обаче пък не поставя под съмнение планираното увеличение на парите за пенсионерите. Парите не са под съмнение, финансовата стабилност също не е под съмнение. И това е действително максималното, което би могло да се направи. Мисля, че един от силните аспекти или силните фокуси на това правителство, с които то се занимава, е социалната страна на политиката. Но това действително е максимумът, който може да се постигне в момента.