Качествено образование в България и талантливи хора, избрали учителската професия. Това е голямата кауза, която Евгения Пеева защитава и за чиято успешна реализация попадна заслужено в проекта "40 до 40".
Тя е на 27 години и е завършила Харвард, който счита за един от важните трамплини в живота си. За щастие решава да "прелее" потенциала си в България и завръщайки се, приема голямото предизвикателство да създаде и развива "Заедно в час". Организацията е част от международната мрежа Teach For All и цели осигуряване на достъпа до качествено образование и привличане на успешни и талантливи млади професионалисти към учителската професия.
Визията на "Заедно в час" е смела - през 2032 година в България вече няма да има функционално неграмотни ученици, отпадането от училище да е сведено до минимум, а процентът на резистентните ученици ще бъде равен с този в развитите държави. Първите резултати не закъсняват – до момента организацията е повлияла на възможностите и напредъка на над 7000 ученици в над 40 училища в близо 30 населени места в западната и централна части на България.
С поглед в бъдещето, отправен към доброто образование в страната, в интервю за Дарик Кафе Евгения Пеева разказа повече за себе си и вдъхновението, което я движи напред.
Радваме се, че си част от проекта "40 до 40". Знаеш ли кой може да те е номинирал?
Евгения Пеева: Няколко души ми споменаха, че са ме номинирали. Това са съмишленици на моята дейност със "Заедно в час". Благодаря на Дарик радио за честта да съм част от проекта и възможността да споделя каузата си с още повече хора.
Защо "Заедно в час"?
Евгения Пеева: Това име отне около два месеца, за да бъде измислено. Организацията обаче има и друго име - Teach for Bulgaria. Това е така, защото сме част от една голяма международна организация Teach for all, по чийто модел се обучават деца в над 30 държави на шест континента. За това дълго време имахме дилема дали да оставим това международно име, или да адаптираме интересно наименование за България на български език. За да бъде една кауза наистина българска, тя трябва да има българско име. "Заедно в час" няма само пряк смисъл. То означава, че сме "на гребена на вълната", че се стремим напред, че търсим промяна, че сме иновативни.
Как и кога стартира проектът?
Евгения Пеева: Проектът стартира през 2010 година, когато се върнах от чужбина. Първо учих в САЩ, след това прекарах известно време в Белгия. По покана на Фондация "Америка за България" се завърнах в България, за да стартирам проекта "Заедно в час". Тогава събрах един екип от невероятни осем души, а в момента сме 22-ма. В началото нямахме никаква идея колко съмишленици можем да привлечем, колко учители можем да мотивираме да се включат в програмата. Към днешна дата около 100 млади и талантливи българи са били или все още са учители по нашата програма. Програмата "Заедно в час" се насочва към най-нуждаещите се училища в страната и действа там, където децата имат необходимост да бъдат мотивирани и да се развиват личностно и професионално.
В медиите се споделят предимно негативни статистики по отношение на образованието: както за учениците, така и за учителите. Какво мислиш ти?
Евгения Пеева: За съжаление, образованието в България наистина е в криза и около 40% от учениците са функционално неграмотни. Не смятам обаче, че трябва да продължаваме да мислим, че децата ни са некадърни. Когато учителите отказват да се стараят повече за образованието на децата, които са по-трудни за работа, това обрича подрастващите на житейски неуспехи, прави ги несигурни, незаинтересовани. А винаги има начин едно дете да бъде ангажирано и мотивирано да учи и да се развива. По–лесният избор на образователната система в случая коства по-трудна адаптация на тези деца не само на пазара на труда, но и в живота като цяло. Успокояващото е, че всяко дете може да се промени - това доказваме не само с нашите успешни образователни практики, но това сочи и международният опит, от който черпим знания и идеи.
Как се развиват децата след обучението с учители - лидери по програмата "Заедно в час"?
Евгения Пеева: Стараем се да събираме данни каква е успешността на нашата дейност, която до момента обхваща хиляди деца. За нас е по-важно да анализираме успехите в качеството, не в количеството. Голямата ни амбиция е в най-скоро време да стартираме изследване, в което да покажем реализацията на децата, преминаващи през програмата. Имаме своите успешни истории, например на завършили образованието си младежи в места като село Горна Малина, които продължават обучението си в университети в столицата и това е голям шанс за тяхното развитие.
От друга страна, строго следим какъв е реалният напредък на учениците по програмата. Оценките на нашите ученици са много по-строги, изискванията са доста по-завишени. Това позволява учениците да надскачат в пъти нивото, което са имали преди старта на програмата. За да си функционално грамотен, да анализираш информацията, а не просто да я наизустиш, трябва да си подложен на взискателна подготовка.
Помага ли ви държавата в работата?
Евгения Пеева: Държавата в лицето на образователните институции ни оказва подкрепа. Търсят ни все повече директори на училища. В момента сме в период на кампания по набиране на нови учители. Към този момент подадените кандидатури са над 350. Всеки, който има желание да стане част от програмата, до края на януари 2014 година може да го направи на нашия сайт. Надяваме се през следващата година не само да продължим да работим в училищата, в които сме сега, но да разширим обсега.
Искам да споделя, че след програмата нашите учители могат да продължат да преподават, но и да се развиват в други сфери. Имаме подобни примери - бивш учител по програмата създаде собствена образователна платформа, която спомага за подобряване на процесите на обучение в България; едно от момичетата пък започна да се занимава с проекти за професионално ориентиране и други. Опитът от програмата е изключително ценен, защото се учиш как да мотивираш не особено заинтересовани хора, как да поставяш цели, да проследяваш напредъка и да се стараеш да се развиваш.