Министърът на образованието Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев / darikradio.bg, Людмил Кърджилов
Не трябва да оставяме нито един ученик да напуска преждевременно системата на образованието. В това бе  категоричен просветният министър Красимир Вълчев в предаването "Седмицата" на Дарик.

Трябва да подобрим съответствието между това, което се придобива като знания и умения в образователната система, и това, което изисква пазарът на труда. Ако погледнем десетилетия напред, недостигът на работна сила ще става все по-голям заради това, че хората, които ще навлязат в пенсионна възраст, ще са много повече от онези, които да попълнят работната сила, обясни министър, като подчерта, че очакванията към системата ще стават повече.

Предвижда се Механизмът за връщане на децата в училище да стане постоянно действащ

В резултат на кампанията на образователното министерство над 17 000 деца са се върнали в класните стаи, като усилията продължават. Министърът посочи, че процентът на преждевременно напусналите образователната система е между 13 и 14 на сто или по груби изчисления между 130 000 и 150 000 деца от всички възрасти, но те се пресмятат на базата на предишни години, на база възрастовата група 18-24 години. Това, което се прави в момента, ще се отрази на показателя на по-късен етап, обясни Вълчев.


"Част от тези деца са отпаднали от образователната система и сега се връщат, след като не са били една или две години. Усилията продължават, тъй като не всички такива деца са обходени. Има такива, които миналата година са били включени в образователната система, а тази година не са. Голям процент от тези деца обаче са напуснали страната, като немалко от тях напускат, а след това се връщат. От напусналите страната, някои учат, а някои - не, там където са отишли. Това е един от въпросите, които говорим с колегите от ЕС - че ние не проследяваме правото на образование на децата, които е задължение на родителите", каза Вълчев. Той сподели, че това е едно от големите задължения, включително и по време на европредседателството - да се създаде такъв механизъм, който да следи как се упражнява правото на образование на децата.

Източват ли се пари за образование с фиктивни ученици?

По повод професионалната гимназия в Бяла, където разследване на NOVA установи, че децата не присъстват в класните стаи по време на занятия, министърът коментира, че за да бъдат децата ефективно включени, това предполага повече усилия от страна на учителите и директорите.

"За съжаление, някъде им е по-лесно да имитират образование, да скрият отсъствия, а не да положат допълнителни усилия. Тези училища са изключения, бил съм в много други, където това е рецептата - допълнителна работа с учениците", коментира Вълчев.

Предприети са мерки по отношение на контрола, увери министърът и сред тях изброи както наказания, така и камери в гимназията в Бяла, които да отчитат присъствието.

От догодина ще бъде въведен централизиран изпит за учениците в задочна форма на обучение, каза още Вълчев.

МОН разпореди проверка на всички училища заради ученици фантоми

"Очевидно със задочното обучение има склонност да се злоупотребява, особено в такива малки населени места", сподели още Вълчев.

Училището трябва да има стимули да задържа учениците, но трябва да направим така, че всяка институция да полага допълнителни усилия по отношение на всяко дете, да му оказва подкрепа и да повишава образователните си резултати, смята министърът.

В населени места, където има концентрация на проблемни ученици, е най-трудно, защото учителите трябва да работят много време и допълнително. Факт е, че някъде се изкушават да не работят и да злоупотребяват, но това ще бъде наказуемо, временно е, а и във времето, в което живеем, все по-малко неща остават скрити и те трябва да го знаят, каза още просветният министър.