Управляващото мнозинство и ДПС ще внесат предложение за прекратяване на концесията на пристанище „Росенец“. Това заявиха първи тази сутрин в кулоарите на парламента съпредседателите на ПП и ДБ Кирил Петков и Атанас Атанасов. Това, обаче, предизвика вълна от полюсни коментари и напрежение сред партньорите дали е трябвало само Петков и Атанасов да го съобщят, кой е била „за“ и „против“, заговори се дори за „некоалиционна култура“. Президентът Румен Радев, пък, излезе с критика към управляващите, като определи идеята им като прибързана и некоректна.

"Внасяме предложение за вкарване обратно контрола на българската държава в пристанище „Росенец”. Това ще прекрати концесията на пристанището, която беше увеличена от служебния кабинет с 24 години без мотиви. Вярваме, че контролът върху това пристанище е ключово за българската държава. Всички ключови инфраструктури трябва да бъдат в контрола на България, особено тези по границата", посочи Петков.

Петков: Внасяме предложение за прекратяване на концесията на пристанище „Росенец“

По думите му в миналото винаги е имало съмнения какъв е контролът на това пристанище: "А нашата цел в влизане в Шенген и това е голяма и ясна стъпка в тази посока. Министерството на транспорта заяви вече, че може да оперира това пристанище. Няма да има никакви проблеми. Така ще има приходи, които ще влизат в хазната”, каза още съпредседателят на ПП и допълни: „Тази стъпка е и в съответствие с регламента на ЕС във връзка със санкциите срещу войната. По тоци начин заявяваме ясно, че Шенген е наша национална цел, че оттук нататък няма да се предават ключови обекти без мотиви и да се удължават концесии с неясни цели и това е подходът, който това правителство и този парламент ще продължи”.

"Ние от години говорим за това, че българската държава трябва да възстанови контрола върху това пристанище и сега, когато Русия обяви България за вражеска страна, предприемаме действия да се ограничат възможностите Русия да използва българска инфраструктура, която да снабдява с финансови средства Русия", каза от своя страна и Атанас Атанасов и посочи, че имат данни, че през това пристанище минава контрабанда.

"Една част от нефта, който се внася, не се декларира пред българската държава и приходите, които реализират концесионерите отиват за подпомагане на Русия", допълни Атанасов.

Кирил Петков изрази надежда пред медиите, че партньорите им във властта от ГЕРБ-СДС ще подкрепят това тяхно предложение. "Така ще можем да кажем на нашите европейски партньори, че българската граница е изцяло под български контрол и не трябва да се притесняват", посочи още той.
 

Борисов: Колегите трябва да поработят малко върху некоалиционната култура

Последва светкавична реакция от парламента именно на партньорите им от ГЕРБ в лицето на лидера им Бойко Борисов. Възмущението на Борисов дойде от това, че решението е взето общо, а е съобщено индивидуално, сякаш е само на ПП-ДБ.

Колегите трябва да поработят малко върху некоалиционната култура“, ядоса се Борисов.

"Какво да ви кажем - очевидно се учим вече на тази нова формула некоалиционната култура. Вчера имахме доста дълга среща с Кирил Петков, Асен Василев, Христо Иванов, Атанас Атанасов, Мария Габриел, колегите от ДПС относно няколко решения. Предложението за Росенец беше на нас, ДПС и ДБ. Имаше и други предложения. Но те са бързали да се покажат, което е грешно. Днес трябваше да внесем всички с подписите си тези решения. Те щом толкова са бързали само да кажа - в нашите предложения, на ДБ и ДПС влизаха и транспортните тръби и фигурата на особен управител. От ПП имаше яростна съпротива относно тръбите. Не знам защо. А сега чувам как Кирил Петков ме призовава да подкрепя нещо, за което вчера ние сме спорили колко по-голям да му е мащабът. Но млади са, учат се", посочи Борисов.

По думите му вчера е финализирано всичко по управленската програма. "На базата на нея следващата седмица ще подпишем и едно споразумение, включително и механизъм как ще се обявяват подобни решения, защото те са в полза и на трите партии, те са в полза на България, на обществото и на цялата наша програма. И както се казва - когато има успех, той има много бащи. Хубаво е след подобни решения, като това за Росенец, да се излиза съвместно или с прессъобщение, или с изява, както в случая, аз нямам против изявата на Кирил Петков, не ме разбирайте грешно, но да разкаже всичко, което вчера сме правили. Можеше да стане много красиво да го обявим днес", допълни лидерът на ГЕРБ.

Пеевски: Идеята за „Росенец” я изработихме с ГЕРБ и ДБ веднага се включиха, ПП умуваха

„Инициативата за "Росенец" я изработихме заедно с ГЕРБ, ДБ веднага се включиха, ПП умуваха, а днес с изненада научавам, че е тяхна инициатива. Това е много стара наша идея, държавата нищо не направи по времето на служебните кабинети по тази тема с отнемането на "Росенец". Това заяви от своя страна и депутатът от ДПС Делян Пеевски.

"Днес внасяме всички заедно проекта за "Росенец", в момента го подписваме, за да се приключи безконтролният внос и износ, за нас с "Лукойл" се финансира войната. Не може една частна компания да притежава врата на държавната граница. Ние се позоваваме на това, че това е една руска компания, и държавата трябва да има пълен контрол. Очакваме да подпишат колегите и за особен представител, за да се види какво се прави", заяви още Пеевски.
 

Христо Иванов: Имаме финализирана програма за управление, ДПС няма да участва в нея

Според Христо Иванов от ДБ става дума за комуникационно нестиковане във връзка с огласеното предложение за концесията на пристанище „Росенец“, което стана повод от ГЕРБ-СДС да препоръчат на ПП-ДБ да поработят върху „некоалиционната култура“.

„Вчера имаше разговор, в който обсъдихме широк кръг от мерки, свързани с възстановяването на българския суверенитет, по отношение на рафинерията има различни идеи, които ще бъдат приложени на отделни етапи, обясни съпредседателят на ДБ. Разбрахме се да започнем с концесията с пристанището, което е важно от гледна точка на Шенген“, уточни той.

Нинова за Росенец: Има двойно решение, подготвя се концесия на летище Пловдив

Проявява се "двоен аршин", като се прави предложение за прекратяване концесията на „Росенец“, коментира пред журналисти в Народното събрание председателят на Парламентарната група на „БСП за България“ Корнелия Нинова.

Тя посочи, че предложението още не е внесено и заяви, че принципната позиция на „БСП за България“ е, че обектите, които са стратегически за националната сигурност, трябва да се управляват и стопанисват от държавата. По време на управлението, в което участвахме, ние доказахме, че държавната собственост може да се управлява добре, добави Нинова.

Тя каза, че в Конституцията е записано, че такива обекти - води, гори, плажни ивици, са изключително държавна собственост. Изхождайки от конкретния случай казваме принципно, че сме „за“ това такива обекти да бъдат държавна собственост, но какво забелязваме тук – че се проявява "двоен аршин", коментира Нинова. По думите ѝ се прави предложение за една определена концесия на „Росенец“, но в същото време се подготвя концесия на Летище Пловдив и удължаване на други концесии по морето. Според нея това е безпринципно.

"Ние искаме да бъде принципно решението и да има мнозинство, което да каже, че държавните богатства ще бъдат държавна собственост, ще се експлоатират от държавата", каза Нинова и добави, че ще настояват да има по-сериозен и по-задълбочен държавнически разговор и решение за обектите, които са от стратегическо национално значение.

"Много е важно, ако го направят, дали държавата е готова да поеме всички функции веднага, така че да няма проблеми на пристанището, и дали това ще доведе до някакви санкции при развалянето на договора и най-вече как ще се отрази на цената за хората и икономиката", смята Нинова и добави, че такъв анализ не са виждали.

Радев: Ще разберем дали предложението за „Росенец“ е кризисен пиар, или корпоративни апетити

Не закъсня и реакцията на държавния глава Румен Радев, тъй като бе споменато името на служебното правителство. Той определи идеята на управляващото мнозинство да прекратят концесията на "Росенец" като прибързана и некоректна. "Предстои да разберем дали предложението на управляващите за пристанището е в резултат на корпоративни апетити, или е кризисен пиар", допълни Радев.

"Нека да се върнат назад във времето и да си отговорят на въпроса кой даде на концесия пристанището - правителството на Бойко Борисов. Служебното правителство не е удължавало концесия, просто 24 години остават да бъде в сила тази концесия, която служебното правителство не прекрати, защото точно тогава водеше борба с космическите цени на горивата, които ни докараха четворната коалиция. Всичко това е вероятно да забравим кой ни докара 30 процента по-скъп газ, Джемкорп, кой не премести регистрацията на "Лукойл" по време на редовното си управление. Служебното правителство събра само за 5 месеца данъци от "Лукойл" 180 млн., два пъти повече колкото всички редовни правителства. Така че се надявам, че са си направили оценка на риска какво има зад пристанището. Защото там има една голяма, тилова база. На кого принадлежи тя? Защо е на "Лукойл", кога е взета? Как това връщане на пристанището на държавата ще работи с тази тилова база. И най-важното - как това ще се отрази на цената на горивата у нас", посочи Радев.
 

Алексиев: Служебният кабинет не е удължавал срока на концесията за „Росенец”

Концесията за "Росенец" е сключена през 2011 г. по времето на Борисов със срок на 35 години. Служебният кабинет не е променял каквито и да е условия за тази концесия. Защо те така са го договорили през 2011 г. вече е друг въпрос. Това потвърди и бившият министър на транспорта Христо Алексиев от служебния кабинет на Гълъб Донев.

Служебното правителство не е удължавало този концесионен договор, но даде възможност на "Лукойл" да премести цялата си икономическа дейност в България, което даде възможност на държавата да си събере данъците и само в рамките на 5 месеца само от "Лукойл" в държавния бюджет са постъпили 180 млн. лева. Това са два пъти повече данъци, събрани от държавата през тези 15 години от тях", коментира още той.

По думите му в резултат на това, че "Лукойл" регистрира дейността си в България, държавата е имала "инструменти да следи ценообразуването и да натиска "Лукойл" да сваля своите цени, което доведе до понижение на цените на горивата с повече от лев", посочи Алексиев и допълни: "Ако се направи проста сметка - ако България употребява 3,5 тона милиона горива, по един лев това са 3,5 млрд. лева, останали в българската икономика и бизнес. Тези пари не са отишли в Русия или Швейцария, или в сметката на някой друг, те са останали тук", изчисли бившият транспортен министър.

Той също така призова депутатите да погледнат Закона за концесиите, според който ревизията на концесията може да се прави единствено от изпълнителната власт - Министерския съвет.

"Ако това пристанище прекрати своята дейност, "Лукойл" няма да може да работи и ще предизвикаме поредната криза в сферата на горивата, което ще рефлектира върху икономиката и инфлацията, както и цените на горивата. Затова трябва да се направи анализ, преди да се взимат решения, които за мен касаят много сериозно гражданите и бизнеса", заяви още той.

"Целият тил на това пристанище е на "Лукойл". Собствеността на държавата, дадена на концесия, е само кейовата страна и акваторията - защо това е направено така, пак трябва да се обърнем към 2011 г., когато е подписан този конценсионен договор. Това са проблеми, които са създадени назад във времето. С лека ръка няма да можем да променим това", обяснява още бившият министър от служебния кабинет.