Повечето асансьори у нас са опасни
Повечето асансьори у нас са опасни / снимка: БГНЕС, архив
Повечето асансьори у нас са опасни
57890
Повечето асансьори у нас са опасни
  • Повечето асансьори у нас са опасни

От 120 000 асансьора у нас 80 000 са опасни за експлоатация, твърдят браншови организации. Според председателя на Българската асансьорна асоциация Валентин Маринков това са предимно асансьорите във всички панелни жилища, строени преди 1990 г. Експертите са категорични, че тези машини изразходват до 80 процента повече електроенергия от съвременните асансьори и са в състояние, каквото не може да се наблюдава никъде в Европа.

Вследствие на тревожните данни, че 2/3 от асансьорите са опасни от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор препоръчали ремонтни дейности на някои от старите машини, обясни Валентин Маринков. Основният проблем обаче бил в това, че се правят козметични промени и предложения за промени, които няма да подобрят състоянието на асансьорите и няма да повишат тяхната безопасност, според Маринков.

Експертите са категорични, че един от начините да заменим този висок процент опасни съоръжения с нови, е да кандидатстваме по програми за енергийна ефективност. Така българинът би могъл да спести до 45 млн. лева от електричество. Цената на един нов асансьор обаче започва от 20 000 лева. „Ако подмяната на асансьорите се включи в програмата за енергийна ефективност, тогава половината от парите ще се платят безвъзмездно от Европейския съюз. За другата половина трябва да се намери начин за финансиране с кредит или по друг начин, които пари трябва да се изплатят, изчислили сме, в продължение на 10 години. Това ще струва между 5 и 10 лева на семейство на месец", обясни Валентин Маринков.

Браншовите организации поискаха да се закрие инспекцията за държавен технически надзор към агенцията и да се сформира нова Дирекция за надзор на пазара на асансьори, която обаче да се ръководи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а не както досега - от Министерството на икономиката.

Експертите от бранша допълниха, че подобно е състоянието на ескалаторите, които се използват в софийското метро. Проблемът при тези съоръжения обаче се криел не във възрастта им, а в заобикаляне на европейските стандарти при направата им. „С цел икономия, те са проектирани така, че ако се случи някакъв инцидент и върху тези ескалатори се струпат стотици души, машините не само че ще спрат, но и ще се огънат, и тогава трагедията при „Индиго" ще ни се стори като шега", категоричен беше главният секретар на Националното сдружение на асансьорните производители и вносители Илия Златанов.