Да се разхождаш виртуално из най-различни културно-исторически забележителности из България. И не само. Да имаш възможността да посетиш какви ли не съществуващи обекти в миналото, настоящето или бъдещето - замъци, хотели, да си участник във възстановка на събития и да се докоснеш дори до недостъпни дестинации като... Луната. Звучи футуристично, но всъщност е напълно възможно!

В това вярват трима 25-годишни студенти с експертиза по информационни технологии, технологични иновации, предприемачество, комуникации, мултимедия и разработване и дизайн на игри. Те участват със своя продукт - 3Д сцена, в която потребителите могат да се разхождат с помощта на устройство за виртуална реалност (VR headset) и да се потапят по интерактивен начин в дигиталното пространство, в 10-ото юбилейно издание на Innovation Academy - най-голямото публично-частно образователно партньорство в страната между организации от частния, академичния, публичния и НПО сектори.
 

Innovation academy


Проектът е посветен на развититието на предприемачески умения на студенти и финансирането на техните първи бизнес идеи.

Какво представлява проектът им?

Пилотният проект на Фондация „Виртуални разходки“ e виртуална интерактивна разходка с екскурзовод на възрожденската къща Клианти в Стария град на Пловдив и е осъществен в партньорство с Община Пловдив и Общинският институт „Старинен Пловдив“.

„3Д сцените планираме да се купуват чрез дигитален билет, с който клиентите ще имат достъп до виртуалното изживяване, като ще предлагаме и ексклузивно създаване на индивидуални поръчки за VR изживяване“, разказват те.

А кои са младите умове?

Светлана Чепилска – бакалавър по „Информационни системи“ от Софийски университет „Св. Климент Охридски“, в момента учи в магистърската програма „Предприемачество и иновации в информационните технологии“ в Софийски университет. Работи като разработчик на бизнес решения и визуализация на данни. Интересуват я екстремните спортове, образованието на младите и употребата на новаторски подходи за решаване на проблемите в обществото.

Илия Хайтов – бакалавър по „Комуникация, Мултимедия и Дизайн“ от Университета по приложни науки Ханзе в Холандия, в момента учи в магистърската програма „Предприемачество и иновации в информационните технологии“ в Софийски университет. Работи като разработчик на приложения тип игри. Обича да комуникира с хора, да приключенства и да разработва проекти с технологии като VR и AR за подобряване ежедневието на хората.

Васил Кичев – бакалавър по „Комуникация, Мултимедия и Дизайн“ от Университета по приложни науки Ханзе в Холандия. Началник на бизнес разработката в международната фирма за видео игри DX Gameworks. В миналото е работил по подобни интерактивни проекти за музеи и общини с холандската фондация „Indietopia“. Интересува се от дигитализиране на културата, опазването на природата и философия.

Как се е зародила идеята?

Идеята се зароди съвсем случайно, докато се разхождахме из една известна туристическа дестинация - Перперикон. Пристигнахме на мястото час преди да затвори и не успяхме да си вземем екскурзовод, нито да получим детайлна информация за обекта. Останахме разочаровани, защото много от информационните табели бяха счупени. Запитахме се дали ние не можем да дигитализираме забележителностите по начин, който да улесни туристите при посещението им, а именно като създадем виртуални игрови разходки на забележителности с интересно поднесена информация, възможност сам да определяш с какво темпо да се движиш и с интерактивни елементи, които да държат вниманието ти докрай.

Защо вярват, че в продукта им има смисъл?

Едно от основните предимства на виртуалните разходки тип игра е, че те допринасят за туристическото преживяване като позволяват на потребителите дигитално да докоснат историята на мястото и им представят информация чрез интеракции и вграден разказвач.

Допълнително, проектът дава възможност на хора с увреждания да посещават историческите обекти чрез телефона или компютъра им, правейки ги по-лесно достъпни за всички. Реализирането на проекта допринася и до привличането на по-широк диапазон туристи – младежи, както и чуждестранни посетители.
Виртуалните разходки представляват и ефективен образователен инструмент. Те могат да бъдат и отличен ресурс за ученици и студенти, тъй като осигуряват по-завладяващ начин за запознаване с историята, бита и културното наследство.

Също така осигурява достъп до обектите – недвижими културни ценности, при обявена епидемиологична обстановка като пандемията от коронавирус.
И какви са очакванията им след реализацията – как ще променят средата?

Фондация „Виртуални разходки“ активно се занимава с търсене на проекти, свързани с история и култура в България и чужбина. Надяваме се да бъдем началото на едно обмислено и продължаващо модернизиране в туристически сектор, а защо не и в образователния - една от неизпълнените ни мечти е да пресъздаваме исторически събития в училищните стаи.
Искаме да привлечем по-голям брой туристи, за да стимулираме българския бизнес, но и да провокираме патриотизма у нашите съграждани, тъй като България има вековна история и много велики личности и събития, които за съжаление са забравени.

Повече за Innovation Academy:

Основната цел на Академия за иновации е да се превърне в изнесен център за споделено знание между университетите в България по модела на иновационните центрове на университетите от бръшляновата лига. Исторически, проектът стартира през 2014 година в партньорство с 1 университет в столицата на България, София, а през 2023 г. ще се проведе в национален мащаб, в партньорство с повече от 14 университетa и обучителни центрове. С подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България.

В проекта са обучени над 4680 участници и повече от 737 екипа до момента, от които са стартирани и преминали над 15% предприемачески идеи.

Сред лекторите на събитието са били международни гости като Чарлз Ландри, авторът на концепцията за креативен град, Антони Христов, бивш арт директор в Pixar, Линзди Шилваши, Innovation Space Manager в Google и много други.

Ако имате страхотна идея, можете да се регистрирате тук: https://innovationacademy.bg/bg/

И още допълнителни материали за студентите - инструкция за работа с ментор, инструкция за изработка на pitch deck, инструкция за валидация на идея и др., можете да видите ТУК.