Вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова издаде заповеди за забрана на увеличението на мобилните услуги, съобщиха от Министерство на икономиката.
„Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза.
С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората“, заяви Нинова.
Нинова: Забраняваме увеличението на мобилните услуги, операторите реагираха с позиции
Тя съобщи, че Комисията за защита на потребителите е издала заповеди №685/23.12.21г. и №684/23.12.21г., с които на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите забранява на „Теленор България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори.
В мотивите си Комисията подчертава: „При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси, а именно: „Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането.
Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година“. Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от Националния статистически институт средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив - в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година: Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката.
Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред. Още повече, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.
Както се установява от събраните доказателство по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса.
Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка.
Проверяват мобилни оператори заради обявено повишаване на цените
В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение.
„Комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60 ал. 1 от АПК с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите в ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза с оглед повишаването на цените във всички сектори, касаещи битовите потребители“, посочи министър Нинова.
В писмена позиция от "Теленор" заявиха, че ще разгледат законоустановените възможности, включително обжалване на наложената забрана.
До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер, посочват в позицията си от „А1 България“.
За нас сериозният политически отпор, който срещаме, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени, пише още в позицията на „А1 България“.
Ето какво съдържа още позицията на „А1 България“:
"Ролята на държавата и в частност на Министерството на икономиката и индустрията е да намери най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и тези на крайните потребители. Инфлацията и растящите цени поставят фирмите пред сериозни предизвикателства да продължат да работят нормално в полза на клиентите и обществото. За съжаление комуникацията не се провежда с цел намиране на взаимноизгодно решение, а чрез натиск и непазарни послания, което за нас е напълно неприемливо. Готови сме да съдействаме на Министерството на икономиката и индустрията да работи по осветляването и разрешаването на истинските проблеми на нашата индустрия като пиратството на авторски ТВ права, избягване заплащане на ДДС и други данъци, ползване на незаконни фиксирани мрежи.
„Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза.
С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората“, заяви Нинова.
Нинова: Забраняваме увеличението на мобилните услуги, операторите реагираха с позиции
Тя съобщи, че Комисията за защита на потребителите е издала заповеди №685/23.12.21г. и №684/23.12.21г., с които на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите забранява на „Теленор България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори.
В мотивите си Комисията подчертава: „При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси, а именно: „Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането.
Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година“. Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от Националния статистически институт средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив - в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година: Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката.
Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред. Още повече, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.
Както се установява от събраните доказателство по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса.
Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка.
Проверяват мобилни оператори заради обявено повишаване на цените
В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение.
„Комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60 ал. 1 от АПК с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите в ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза с оглед повишаването на цените във всички сектори, касаещи битовите потребители“, посочи министър Нинова.
В писмена позиция от "Теленор" заявиха, че ще разгледат законоустановените възможности, включително обжалване на наложената забрана.
До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер, посочват в позицията си от „А1 България“.
За нас сериозният политически отпор, който срещаме, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени, пише още в позицията на „А1 България“.
Ето какво съдържа още позицията на „А1 България“:
"Ролята на държавата и в частност на Министерството на икономиката и индустрията е да намери най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и тези на крайните потребители. Инфлацията и растящите цени поставят фирмите пред сериозни предизвикателства да продължат да работят нормално в полза на клиентите и обществото. За съжаление комуникацията не се провежда с цел намиране на взаимноизгодно решение, а чрез натиск и непазарни послания, което за нас е напълно неприемливо. Готови сме да съдействаме на Министерството на икономиката и индустрията да работи по осветляването и разрешаването на истинските проблеми на нашата индустрия като пиратството на авторски ТВ права, избягване заплащане на ДДС и други данъци, ползване на незаконни фиксирани мрежи.
Всяка намеса на държавните институции в процеса на свободно предлагане на стоки и услуги трябва да бъде в съответствие с пазарните принципи и действащото законодателство и ние ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти".