Здравният министър д-р Асена Сербезова разкритикува създателите на електронния софтуер за фалстарта на системата за издаване на електронни направления. Тя е категорична, че ще търси законов начин, по който да бъдат наложени санкции и ще подкрепи всеки, който реши да си търси правата по съдебен път. Министърът даде срок до понеделник разработчиците на електронната система да дадат обяснение за създалата се ситуация.
След старта на електронните направления на 1 юни лекари споделят, че новата системата вместо да улесни, усложнява и забавя процеса. А грешка в една от програмите, препращала всички пациенти на гинеколог, независимо какво ги боли.
„От 1 юни, вече трети ден, е в ход издаването на електронните направления. Трети ден български граждани не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания“, отчита министърът. Според нея е "недопустимо" заради една фирма, доставчик на софтуер, „която е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга, потърпевши да са граждани и лекари“, заявява още министърът. И допълва: „Две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни 2022 г. да стартират модулите за електронно направление. Въпреки това „неразбрали“ не липсват – може би защото очакванията им са били Министерството на здравеопазването да отложи старта на е-направление, което се е случвало нееднократно през годините – особено по отношение на електронното здравеопазване“, категорична е Сербезова.
Тя определя като „неприемлив“ фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции „спрямо тези, които саботират процеса на електронизация“. Не може за толкова ключов елемент в нашата здравна система, какъвто са направленията за прегледи или изследвания, да се разчита единствено на добрата воля на частни субекти, допълва Сербезова. И съобщава, че ще настоява за намирането на законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност. „Ще подкрепя всички съсловни организации и граждани, които ще потърсят правата си по съдебен път заради ограничения им през последните два дни достъп до здравеопазване – по причина „неразбрали“ частни субекти“, уверява министърът.
И заключва, че очаква най-късно в понеделник, 6 юни, разработилите медицинския софтуер, „който и към момента дава редица грешки при издаването на електронни направления, да отговори за създалата се ситуация“.
„На всички други, които подходиха отговорно, благодаря!“, пише още Сербезова.
След старта на електронните направления на 1 юни лекари споделят, че новата системата вместо да улесни, усложнява и забавя процеса. А грешка в една от програмите, препращала всички пациенти на гинеколог, независимо какво ги боли.
„От 1 юни, вече трети ден, е в ход издаването на електронните направления. Трети ден български граждани не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания“, отчита министърът. Според нея е "недопустимо" заради една фирма, доставчик на софтуер, „която е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга, потърпевши да са граждани и лекари“, заявява още министърът. И допълва: „Две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни 2022 г. да стартират модулите за електронно направление. Въпреки това „неразбрали“ не липсват – може би защото очакванията им са били Министерството на здравеопазването да отложи старта на е-направление, което се е случвало нееднократно през годините – особено по отношение на електронното здравеопазване“, категорична е Сербезова.
Тя определя като „неприемлив“ фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции „спрямо тези, които саботират процеса на електронизация“. Не може за толкова ключов елемент в нашата здравна система, какъвто са направленията за прегледи или изследвания, да се разчита единствено на добрата воля на частни субекти, допълва Сербезова. И съобщава, че ще настоява за намирането на законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност. „Ще подкрепя всички съсловни организации и граждани, които ще потърсят правата си по съдебен път заради ограничения им през последните два дни достъп до здравеопазване – по причина „неразбрали“ частни субекти“, уверява министърът.
И заключва, че очаква най-късно в понеделник, 6 юни, разработилите медицинския софтуер, „който и към момента дава редица грешки при издаването на електронни направления, да отговори за създалата се ситуация“.
„На всички други, които подходиха отговорно, благодаря!“, пише още Сербезова.