Мая Манолова: Проектът за закон за съдебната власт е добър
Мая Манолова: Проектът за закон за съдебната власт е добър / netinfo

По начина, по който са разграничени правомощията на административните ръководители и на министъра на правосъдието по отношение на управлението на имуществото на съдебната система, мисля, че се е стигнало до едно крайно решение. Това каза депутатът от Коалиция за България и член на правната комисия в парламента Мая Манолова в предаването „Денят” на Дарик радио по повод текстове в проектозакона за съдебната власт.

Според мен този въпрос трябва да намери един балансиран отговор, така че от една страна, правомощието на министъра да управлява имуществото на съдебната система да не влезе в конфликт с възможността на административните ръководители практически да могат да осъществяват своята дейност и да имат възможност в рамките на своите правомощия в своята дейност да разполагат с определени финансови ресурси, с определени правомощия за действия по управление на имуществото в рамките на определено съдилище, допълни Манолова. Така че тук трябва да се потърси балансиран отговор на този въпрос, който да се даде със закона за съдебната власт, така че да не изпадат в унизително положение административните ръководители – за всеки дребен разход да искат разрешение от министъра на правосъдието, каза Манолова. Считам, че е абсолютно възможно това да бъде направено и ще стане факт след прецизиране на тези законови разпоредби между първо и второ четене на законопроекта, заяви депутатката.

Считам за основателни и забележките на прокуратурата за това, че не е разписан начинът, по който прокуратурата ще участва в делата, които ще се гледат в новосъздадените административни съдилища. Възможно е това да стане както чрез административни прокуратури, така и чрез административни прокурори в окръжните съдилища. Но начинът, по който това ще се случва, трябва да бъде определен, заяви Манолова.

Това е наистина безумие – последната поправка, в която се казва, че министърът на правосъдието ще управлява част от бюджета на съдебната власт. То е част от тенденцията от поправките на Конституцията. Това заяви пък по този повод народният представител от ДСБ и член на правната комисия в парламента Елиана Масева. Независимостта на съдебната власт, според нас, се ограничи с тази поправка, че бюджетът трябва да се внася от министъра на правосъдието. Това внася една зависимост и тази идея е доразвита доколкото разбирам, без да сме чели още конкретните норми, в закона. Това е абсурдно. Не може да е самостоятелна една власт и да не може да разполага с бюджета си, допълни тъмносинята депутатка.

Ще има два инспектората – единият, избиран от Народното събрание, другият- към министъра на правосъдието и от нас зависи да прецизираме и ясно да разграничим функциите на единия и на другия. Това каза Мая Манолова и допълни, че според нея законът е добър и отговаря на основната визия, а именно да се опита да финализира законодателните промени, които са свързани с реформата на съдебната система, да преведе на законодателен език промените, които са заложени с последните две поправки в Конституцията и с търсенето на един добър баланс между принципите на публичност и откритост на съдебната власт.

Доста необясним е за мен критичният тон на висшите магистрати, поради това, че в този закон за първи път бяха ангажирани магистрати от високо ниво, каза още Манолова.