Днес в 14.00 ч. жителите на Хитрино ще могат да се върнат в селото. С изтеглянето на последната цистерна операцията по овладяването на инцидента приключва.
Към момента като причина за тежкия инцидент се посочва единствено превишената скорост на движение на товарния влак. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта в оставка Ивайло Московски по време на извънредна комисия за изясняване на обстоятелствата около инцидента.
Изправят последната и най-опасна цистерна в Хитрино
Днес операцията в Хитрино приключва с изтеглянето на последната най-опасна цистерна, която до преди два дни все още е изпускала газ.
Жителите на Хитрино ще могат да влязат в селото и да се върнат в домовете си, увери министърът на вътрешните работи в оставка Румяна Бъчварова. Тя обаче уточни, че няма как това да стане едновременно и ще се спазва вече изготвен график, като първи по домовете си ще се върнат хората от горната част на селото, която не е засегната от взривовете.
Бъчварова допълни, че влизането няма да става свободно. Във всяка къща ще влиза собственикът й заедно с екип, който ще прави измерване за наличие на газ.
Над 50 къщи са с материални щети. Масово взривът е бил отвътре навън във всички къщи. Причината е статичното електричество. 770 човека от МВР и над 200 единици техника са се включили във възстановителните работи.
Машинистите - обвиняеми за трагедията в Хитрино (ВИДЕО)
Относно инцидента основната версия, по която се работи, остава превишената скорост на композицията. Министърът на транспорта в оставка Ивайло Московски коментира, че по данните от скоростомерните ленти на локомотивите е ясно, че влакът е навлязъл в отклонението с почти 80 км/ч при допустими 40 км/ч.
Екстремно спиране на влака не е имало, както и не е установено понижаване на налягането във въздухопровода, поясни Московски и допълни, че до момента няма данни, че нещо по железния път е създало предпоставка или е причина за инцидента.
Транспортният министър обясни, че влакът е тръгнал в 0.10 ч. от гара Дружба, до Нефтохим, така както е бил заявен. Имало е 26 вагона с общо тегло над 1000 тона. Влакът е потеглил със закъснение от 13 минути. На гарата в Карнобат е имало смяна на локомотиви. Така е станало и на гарата в Синдел.
При дерайлирането на вагоните едната цистерна е била пробита от теглича на друга цистерна, което е довело до голямото изтичане на газ. Малко над две минути газът се е разпространявал, след което се е експлодирал, последвали са и вторични взривове.
На съвместното заседание на вътрешната и транспортната комисия в парламента днес стана ясно още, че е необходим поне месец, за да бъде възстановена напълно жп линията, минаваща през селото. До два дни ще бъде възстановено движението по единия коловоз и ще се позволява движение със скорост от 20 км/ч.