100434
Какви промени готвят за шофьорите
Ограничения за новите шофьори, завишени санкции, задължителни зимни гуми. Това предвижда проектът на Закон за движение по пътищата, публикуван за обществено обсъждане. Предлага се още да се забрани използването на „мобилни устройства, отклоняващи вниманието“ по време на шофиране. За пръв път се налага и глоба от 100 лева за аларма на автомобил, която се задейства без причина.
Философията на закона не е променена и той няма да допринесе за намаляване на пътния травматизъм, каквато трябва да е основната му цел, заяви за Дарик председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.
Връщане на площадките за полигон пък предвижда проектът на Закон за водачите на моторни превозни средства. Тези полигони са отживелица, а елементите, които се преподават на площадки с конуси и колчета, отдавна се преподават в реални градски условия, каза за Дарик председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Автоинструкторите са против законопроекта, ще следват протести, категоричен е той.
Проектът на Закон за движение по пътищата като цяло е старият закон със завишаване на санкциите и някои допълнения, посочи Христо Радков:
„Имаме една промяна, че вече нов водач, придобил категория В с по-малко от 6 месеца не може да вози пътници през тъмната част на денонощието, освен ако няма придружител с него.“
Проектът предвижда още през първите шест месеца новите шофьори, взели книжка за категория В или В1 да имат право да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата. Ако колата е по-мощна, трябва да има придружител - правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е губил книжката си за този период. Още едно условие за придружителя е да не е употребил алкохол или наркотични вещества.
В проектозакона има и текст, според който от 15 ноември до 1 март и леките автомобили задължително трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, като минималният грайфер трябва да е поне 1.6 милиметра. Досега в този период можеше да се използват и други гуми, но с дълбочина на грайфера най-малко 4 милиметра.
Забраняват се мобилни устройства за комуникация по време на шофиране, освен чрез устройство, позволяващо използването им без участието на ръцете.
600 лева става глобата за водач, който управлява автомобил без книжка или ако свидетелството му не е за съответната категория. В момента санкциите за тези нарушения са между 100 и 300 лева. Налага е и нова глоба от 100 лева за автомобилна аларма, която се задейства без причина, обясни Христо Радков:
„Хубавото нещо, което е в предлагания закон е, че вече продължението на тротоара няма да се счита за пешеходна пътека. Това е един член от закона, приет през '99г., който създаваше редица проблеми за шофьорите и пешеходците“.
Връщането на площадките за полигон пък е една от най-големите недомислици в проекта на Закон за водачи на МПС, заяви председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Елементите, които се преподаваха за категория Б на полигони с колчета и конуси, отдавна се преподават в реални градски условия, изтъкна той. Това, за което автоинструкторите настояват е въвеждане на екстремен полигон.
Проектите на Закон за движение по пътищата и Закон за водачите на моторни превозни средства се представят за обсъждане, след като през април беше обявено, че сегашният Закон за движение по пътищата, който е променян многократно, ще бъде разделен на три. Очаква се проект и на Закон за пътните превозни средства.
Философията на закона не е променена и той няма да допринесе за намаляване на пътния травматизъм, каквато трябва да е основната му цел, заяви за Дарик председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.
Връщане на площадките за полигон пък предвижда проектът на Закон за водачите на моторни превозни средства. Тези полигони са отживелица, а елементите, които се преподават на площадки с конуси и колчета, отдавна се преподават в реални градски условия, каза за Дарик председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Автоинструкторите са против законопроекта, ще следват протести, категоричен е той.
Проектът на Закон за движение по пътищата като цяло е старият закон със завишаване на санкциите и някои допълнения, посочи Христо Радков:
„Имаме една промяна, че вече нов водач, придобил категория В с по-малко от 6 месеца не може да вози пътници през тъмната част на денонощието, освен ако няма придружител с него.“
Проектът предвижда още през първите шест месеца новите шофьори, взели книжка за категория В или В1 да имат право да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата. Ако колата е по-мощна, трябва да има придружител - правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е губил книжката си за този период. Още едно условие за придружителя е да не е употребил алкохол или наркотични вещества.
В проектозакона има и текст, според който от 15 ноември до 1 март и леките автомобили задължително трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, като минималният грайфер трябва да е поне 1.6 милиметра. Досега в този период можеше да се използват и други гуми, но с дълбочина на грайфера най-малко 4 милиметра.
Забраняват се мобилни устройства за комуникация по време на шофиране, освен чрез устройство, позволяващо използването им без участието на ръцете.
600 лева става глобата за водач, който управлява автомобил без книжка или ако свидетелството му не е за съответната категория. В момента санкциите за тези нарушения са между 100 и 300 лева. Налага е и нова глоба от 100 лева за автомобилна аларма, която се задейства без причина, обясни Христо Радков:
„Хубавото нещо, което е в предлагания закон е, че вече продължението на тротоара няма да се счита за пешеходна пътека. Това е един член от закона, приет през '99г., който създаваше редица проблеми за шофьорите и пешеходците“.
Връщането на площадките за полигон пък е една от най-големите недомислици в проекта на Закон за водачи на МПС, заяви председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Елементите, които се преподаваха за категория Б на полигони с колчета и конуси, отдавна се преподават в реални градски условия, изтъкна той. Това, за което автоинструкторите настояват е въвеждане на екстремен полигон.
Проектите на Закон за движение по пътищата и Закон за водачите на моторни превозни средства се представят за обсъждане, след като през април беше обявено, че сегашният Закон за движение по пътищата, който е променян многократно, ще бъде разделен на три. Очаква се проект и на Закон за пътните превозни средства.